Jag är inte kär i min man
Så här är det:
Jag är gift och har en fin dotter (4 år) tillsammans med min man. Vi bor i ett hus och har det utåt sett bra. Han är världens bästa pappa, han är trygg, snäll, stabil, förstående, lojal, arbetsam, och bra på alla sätt och vis. Vi bråkar aldrig, vi kan prata om allt. Allt borde vara väldigt bra, förutom en sak: Jag är inte kär i honom längre.
Det är nog länge sedan glöden försvann, men eftersom vi varit (är) småbarnsföräldrar har jag sett det som ganska naturligt. Jag har tänkt att det finns något djupare ändå, något som är bättre än glöd och passion. Han är ju världens finaste man. Vi är bara trötta. Vi måste bara lägga manken till lite mer. Vi måste anstränga oss för att inte tappa bort varandra mitt i jobb, barn och vardag.
Nu det senaste året har jag dock känt mer och mer att det är mer än glöden som försvunnit. Jag är inte kär längre. Jag älskar honom inte som min man. Jag älskar honom som en fin människa och en underbar pappa, men inte mer än så. Det här håller på att krossa mig. Jag vill inte att mitt barn skall behöva gå igenom en skilsmässa. Vi bråkar inte, vi är bra på att kommunicera, allt flyter på som det ska. Men jag är såååå uttråkad. Jag irriterar mig på nästan allt han säger och gör, oftast utan anledning.
Min man är medveten om problemet och han vill inte för sitt liv skilja sig, han vill att vi ska försöka hitta tillbaks till varandra, att vi ska kämpa för det vi ändå haft osv. Jag håller med honom, jag vill ju inte heller skiljas. Men jag vill inte känna så här heller. Vi pratar och sedan blir det lite bättre i en dag eller två innan allt är tillbaks som vanligt igen. Det håller på att äta upp mig levande. Jag vill inte slösa bort mitt liv på ett förhållande där jag inte har andra känslor än de jag har. Samtidigt vill jag inte bryta upp familjen. Vår dotter är ensambarn och jag tror att hon skulle ta stor skada om vi skildes.
Är det någon som har haft det på liknande sätt och löst det som kan komma med tips? Att säga "skilj dig!!" är ingen lösning, jag vill verkligen inte det men jag lider av att inte kunna älska min man.