• Anonym

Orolig över mitt SGI

Hej jag vet inte om jag har vänt mig till rätt expert för min fråga, hoppas det. Jag väntar mitt första barn i början av februari så det här med föräldrarpeng är helt nytt för mig. Jag jobbar heltid. Har ej fast jobb men har haft en visstidsanställning i ca 2 år nu så har jobbat heltid länge. Jag undrar om mitt sgi förändras om jag blir sjukskriven innan jag tar ut föräldrarpeng? Min andra fråga är om jag kan ta ut semester innan Mamma ledigheten? Jag har 10 semester dagar kvar o skulle vilja ta ut dom vid jul, påverkar det mitt sgi? Vill inte få mindre pengar sen för att jag tog ut semester. Min tredje fråga är om jag kan plugga under mammaledigheten (på distans) och få CSN samtidigt som föräldrarpeng? Om jag kunde plugga på kvällarna när min sambo kommer hem från jobbet och tar hand om vårt barn så skulle det underlätta för mig att få fast jobb när mammaledigheten är slut. Och CSN skulle verkligen hjälpa vår ekonomi. Tack på förhand!

• Svar på tråden Orolig över mitt SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du blir sjukskriven och får sjukpenning så skyddar du din tidigare SGI, alltså - att få sjukpenning i någon omfattning är en typ av SGI-skydd och påverkar inte din föräldrapenning.

Semester likställs med förvärvsarbete. Det innebär att om du är semesterledig så påverkas inte din SGI.

För att få ta ut hel föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du vara tillsammans med barnet mer än tre fjärdedelar av den normala arbetstiden. En förälder som studerar på heltid anses normalt inte uppfylla det kravet. Men om man har studier som gör att man ändå kan vårda barnet (t.ex. distansstudier), så får man ta ut föräldrapenning under studietiden. Det påverkas inte av om man har studiestöd från CSN.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

Svar på tråden Orolig över mitt SGI