• Anonym

Hur mycket kan man få som mest från csn?

Som rubriken lyder.
    Jag funderar på att börja plugga.
    Jag måste till en början plugga upp en gymnasiekompetens och sen plugga vidare för att bli barnmorska i slutändan.
    Jag har förstått att man får runt 2700:- från csn som bidrag, men sen då?
    En kompis till mig sa häromdagen att man kan få upp till 15000:-/ månad.
    Är det någon som vet hur mycket man får tjäna utöver det per månad?

Tack på förhand ifall någon orkar ta sig tid att svara på mina frågor:)

• Svar på tråden Hur mycket kan man få som mest från csn?
  • tjej87

Jag fick runt 8000 när jag pluggade på högskola för ett par år sedan. Men all info finns på csns hemsida så kolla där så får du exakta siffror för vad som gäller nu samt hur mycket man får tjäna. Om du har barn eller är över 25 (tror jag det är) har du chans att få låna mer.

• Dirtyhabits

15000 fick jag bara de månaderna det var twrmibstart. Annars fick jag runt 9000 med fullt lån+bidrag+tilläggsbidrag för ett barn.

• Anonym

beror på hur många barn du har. Jag får 12200:-.

• Anonym
    Dirtyhabits skrev 2012-10-11 15:13:54 följande:
    15000 fick jag bara de månaderna det var twrmibstart. Annars fick jag runt 9000 med fullt lån+bidrag+tilläggsbidrag för ett barn.
    Okej, tack.
    Så man får mer om man har fler barn? Jag har 3 st.
    Men då får man inte betalt varje månad året runt eller hur fungerar det?
  • Anonym
    tjej87 skrev 2012-10-11 15:12:34 följande:
    Jag fick runt 8000 när jag pluggade på högskola för ett par år sedan. Men all info finns på csns hemsida så kolla där så får du exakta siffror för vad som gäller nu samt hur mycket man får tjäna. Om du har barn eller är över 25 (tror jag det är) har du chans att få låna mer.
    Jag kollade där men är för trött i huvudet för att orka förstå all info:)
    Jag är 25 år fyllda, i år, och har 3 barn.
  • Alby

Du kan få ett tilläggslån om du arbetat tidigare på ca 2000 kr per månad.
    Men det är ju lån då.
    Sen får man ju tilläggsbidrag för barn som Dirtyhabits skrev.
    Man kan också få ett extra bidrag på max 285 kr per månad
    om du och din familj har en inkomst som är lägre än 125 000 kronor före skatt. Men då måste man vara mer än en i familjen.

• Dr to be

Jag kommer få drygt 11500 (bidrag, lån, meromkostnadslån för resor, barntillägg)

• iaseia

Viktigt att tänka på är att du inte FÅR alla pengar, du fr LÅNA dem.
    Sen när du är klar så tror jag de beröknar att du ska betala tillbaka 500:- varje månad

Vad du får ut varje månad beror helt på, är du över 25 kan du få mer, har du barn kan du få mer, har du extra utgifter via plugget kan du få mer osv...

Jag får ut typ 10 000

Här kan du räkna ut hur mycket du KAN få
    www.csn.se/rut/utanpersonligauppgifter.do
    Det är dock bara en beräkning.

Där kan du även skriva i hur mycket du beräknads tjäna och då ser du hur det påverkar dina lån från csn.
    Sen kan du också välja att bara ta bidrag/lån för vissa veckor. Alltså vet du med dig att du kanske kommer jobba mycket någon månad, så kan duju välja att inte ta lån i fyra veckor.

Sen finns det mycket mer info där som kan vara bra att veta

• Anonym
    iaseia skrev 2012-10-11 15:25:06 följande:
    Viktigt att tänka på är att du inte FÅR alla pengar, du fr LÅNA dem.
    Sen när du är klar så tror jag de beröknar att du ska betala tillbaka 500:- varje månad

Vad du får ut varje månad beror helt på, är du över 25 kan du få mer, har du barn kan du få mer, har du extra utgifter via plugget kan du få mer osv...

Jag får ut typ 10 000

Här kan du räkna ut hur mycket du KAN få
    www.csn.se/rut/utanpersonligauppgifter.do
    Det är dock bara en beräkning.

Där kan du även skriva i hur mycket du beräknads tjäna och då ser du hur det påverkar dina lån från csn.
    Sen kan du också välja att bara ta bidrag/lån för vissa veckor. Alltså vet du med dig att du kanske kommer jobba mycket någon månad, så kan duju välja att inte ta lån i fyra veckor.

Sen finns det mycket mer info där som kan vara bra att veta
    Jag är medveten om att man lånar pengarna och sen betalar tillbaka dom:)

Jag testade att göra en uträkning men eftersom att jag inte vet hur jag ska plugga, alltså komvux eller hur det nu fungerar, så vet jag inte vad jag ska fylla i.

Jag börjar tro att jag aldrig kommer ha råd att plugga. Vi bor i hus och har väldigt mycket utgifter + 3 barn.
    I dagsläget får jag ut ca 15-16000:- Jag klarar mig inte på mindre än så:( Isf måste vi sälja huset och det funkar inte då det inte finns några lediga lägenheter som rymmer vår familij:/ Det är världens lägenhetsbrist i kommunen.
Svar på tråden Hur mycket kan man få som mest från csn?