• tinakk

Vad kan hända om kattungen inte äter mat för kattungar??

Vi köpte en kattunge för några veckor sedan som vägrar äta sin kattungemat. Istället äter hon den vuxna kattens mat. Alltså foder som ej är anpassat för kattungar. Vi har två skålar med kattmat bredvid varandra men olika mat. Är det på något sätt farligt för kattungen att äta den vuxna kattens mat? 

• Svar på tråden Vad kan hända om kattungen inte äter mat för kattungar??
  • Frontline

Antar att det är som med barn, dom kan få ont i magen om man ger annan mat för tidigt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • DexX

Tror dom inte växer lika bra ! Maten för kattungar är ju fetare än vanlig kattmat!

• LovleyMamma

Farligt är det inte men dom missar ju en massa vitaminer, mineraler och allt sånt som en kattunge behöver. Sen finns det risk att kattungen inte växer som den ska.
    Har du testat att byta foder?

• JessieSahlin

Min kattunge råkade få i sig av min andra katts mat och hon kräktes, men visade inga tecken på att ha ont.

• Nintendo

Mata katterna en i taget. Om ni har mat framme hela tiden kanske ni kan ställa den vuxna kattens mat på ett ställe dit bara den vuxna kan ta sig, tex högt uppe på ett bord.

• lennartsdotter

Det händer antagligen ingenting särskilt alls förutsatt att kattungen får äta så mycket den vill. Minimibehoven för vuxna katter och för katter under tillväxt skiljer sig inte särskilt mycket åt. Råkar vuxenfodret dessutom vara ett tämligen hyggligt sådant med en fetthalt på runt 20% och proteinhalt på 32-35% så skiljer sig inte vuxenfodret nämnvärt från kattungefoder.

• tinakk

Vår vuxna katt äter royal canin. Idag köpte jag wiskas blötmat för juniorer och det åt hon iallafall :)

• Binibü

Hade samma problem med mina små, gav mamman samma mat ett tag så åt ungarna det.

• nemo1

Royal Canin är inte ett bra foder utan lever endast kvar pga sitt namn, det innehåller massor med spannmål. Köp ett bättre foder med mer kött i så är det inga problem. Eukanuba fick bäst i test tex. En kattunge ska ha fri tillgång på mat så ge även blötmat till den flera gånger om dagen eftersom den verkkar gilla det. Du behöver inte ge speciell kattungeblötmat utan det duger utmärkt med vanligt vuxenfoder. Whiskas nnehåller salt konstigt nog så köp hellre Mjau tetra, Pussi eller Bozita. Hur gammal är kattungen?

• Majsan70

Jag är ganska säker på att din kattunge kommer att må bra ändå. Härhemma står alltid RC framme av båda sorterna så att säga och de väljer fritt. Alla mina katter blir fina o väser som de skall. Komplettera gärna med rått kött. Man måste ju inte bara ge torrfoder o burkmat.

• Sara05

Jag gav endast kattungemat till mina katter då den yngsta var under året, femårige hanen fick även han käka kattungemat då de har gemensam matskål. Veterinären tyckte det var helt okej bara vi såg till så inte den vuxne katten blev tjock av att äta kattungemat (han väger bara 4 kilo så det hade inte gjort något om han gått upp lite)

Svar på tråden Vad kan hända om kattungen inte äter mat för kattungar??