• Lilas

    HJÄLP!! Någon som testat apotekets hemtest av celiaki/gluten?

    Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden.. men

    Jag fick för 2 år sedan diagnosen celiaki (gluten) och har sedan dess ätit strikt glutenfritt. Idag fick jag för
    mig att jag skulle köpa apotekets hemtest som de gjort så mycket reklam för...

    Och testet är NEGATIVT

    Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det, även fast jag ätit glutenfritt har jag ju antikropparna kvar (eller?) Det står inte heller att det inte fungerar om man äter glutenfritt, så det borde ju inte spela någon roll.. Jag sa även till kvinnan på apoteket att jag redan har en diagnos och äter glutenfritt..

    Någon som gjort testet? Tror ni att min diagnos från läkaren är fel, eller testet jag gjorde idag?

  • Svar på tråden HJÄLP!! Någon som testat apotekets hemtest av celiaki/gluten?
  • strojes

    Jag har läst att har man börjat äta glutenfritt kan ett framtida test ge felaktigt utslag. Av just den anledningen ska man inte själv laborera hur som helst med att äta glutenfritt utan att ha rådgjort med läkare.

  • Lilas
    strojes skrev 2012-10-11 17:52:59 följande:
    Jag har läst att har man börjat äta glutenfritt kan ett framtida test ge felaktigt utslag. Av just den anledningen ska man inte själv laborera hur som helst med att äta glutenfritt utan att ha rådgjort med läkare.
    Jo men jag har en diagnos från läkare, och när jag fick den började jag äta glutenfritt
  • SockerStinn

    Celiakiförbundet avråder från användning av det testet eftersom det allt för ofta visar fel - åt båda hållen. Lita på din diagnos från läkaren.

    Jag har fått höra att antikroppar bara finns så länge man äter gluten. Inte helt säker på det, men säker diagnos ställs ju vid biopsin och där ser man skada på tarmen. Har den visat att du har celiaki så har du det.

    Hur gör man självtestet? Sticker man sig?? 

  • Lilas

    Ja jag är dom sagt kluven till hemtester, men fick ett ryck bara för att kolla.

    Jag har inte gjort några mer tester/kollar efter att jag fick min diagnos för ca 2 år sedan.

    Och dessa test är ju som sagt ganska nya på marknaden (?) så vet som sagt inte så mycket om det. Det är säkert så som du säger, att man bara har antikroppar om man äter gluten. Dock blev jag väldigt ställd när svaret var negativt, men enligt bruksanvisningen ska det vara tillförlitligt..

  • Lilas

    Glömde svara på din fråga, ja man sticker sig i fingret och tar lite blod och löser upp med någon liten liten burk som ingår i testet. Sen ser det ut som ett gravtest typ, om du vet hur ett billigt test ser ut typ, de tunna pappersaktiga som visar ett eller två streck..

  • Lindsey Egot the only one

    Eftersom du inte äter gluten så är ju inte kroppen i "obalans" och därför visar inte testet något. Du måste äta gluten och visa reaktion för att testet ska fungera tror jag.

  • Bei Bei

    Vänd dig till din dr. Ny biopsi ska göras efter ett år, detta för att kolla så tarmen ser bra ut igen.
    Nya blodprov bör tas för att kolla så antikropparna har försvunnit vid glutenfri kosthållning.
    Du kan även be om att det tas vävnadstypsprov, du kan nämligen tillhöra en gen som har större risk att drabbas av bla celiaki. Min dotter har den genuppsättningen och hon har celiaki.

    Mår du helt bra? Vad var anledningen till att du började utredningen från början? Har du kontaktat ditt försäkringsbolag? (man får ju en viss peng beroende på vilken typ av försäkring du har) Min dotter måste dock vänta 1 år på sina pengar för att det verkligen ska fastställas att hon har celiaki. Ny biopsi ska göras i vår. (Hon fick diagnosen i juli)

  • Lilas

    Ja det är säkert något sånt, och det är antagligen därför som man inte bör påbörja glutenfri kost innan man testat det hos läkare..

  • SockerStinn
    Bei Bei skrev 2012-10-11 22:40:30 följande:
    Vänd dig till din dr. Ny biopsi ska göras efter ett år, detta för att kolla så tarmen ser bra ut igen.
    Nya blodprov bör tas för att kolla så antikropparna har försvunnit vid glutenfri kosthållning.
    Du kan även be om att det tas vävnadstypsprov, du kan nämligen tillhöra en gen som har större risk att drabbas av bla celiaki. Min dotter har den genuppsättningen och hon har celiaki.

    Mår du helt bra? Vad var anledningen till att du började utredningen från början? Har du kontaktat ditt försäkringsbolag? (man får ju en viss peng beroende på vilken typ av försäkring du har) Min dotter måste dock vänta 1 år på sina pengar för att det verkligen ska fastställas att hon har celiaki. Ny biopsi ska göras i vår. (Hon fick diagnosen i juli)
    Jag trodde de hade slutat med att ta andra biopsi, eftersom första är tillförlitligt. Det kanske är olika från mottagning till mottagning alternativt beroende på hur första biopsin ser ut, om de tycker att det behövs. 

    Vad mer än celiaki finns det ökad risk för menar du? Eller menar du att det är genprov för att se om även släktingar har ökad risk för glutenintollerans?
Svar på tråden HJÄLP!! Någon som testat apotekets hemtest av celiaki/gluten?