• Äldre 11 Oct 17:48
    2229 visningar
    1 svar
    1
    2229

    Apotekets hemtest är negativt trots diagnos (gluten)

    Jag fick för 2 år sedan diagnosen celiaki (gluten) och har sedan dess ätit strikt glutenfritt. Idag fick jag för
    mig att jag skulle köpa apotekets hemtest som de gjort så mycket reklam för...

    Och testet är NEGATIVT

    Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det, även fast jag ätit glutenfritt har jag ju antikropparna kvar (eller?) Det står inte heller att det inte fungerar om man äter glutenfritt, så det borde ju inte spela någon roll.. Jag sa även till kvinnan på apoteket att jag äter glutenfritt och redan har en diagnos på det

    Tror ni att min diagnos från läkaren är fel, eller testet jag gjorde idag?

    Blir verkligen rådvill av resultatet då jag trodde att det skulle vara positivt.

    Tacksam för råd!!

  • Svar på tråden Apotekets hemtest är negativt trots diagnos (gluten)
  • Äldre 14 Oct 20:59
    #1

    Hej! Har du en diagnostiserad glutenintolerans och äter glutenfritt så bör du fortsätta med det. Vad det är för test vet jag inte men om läkare har ställt diagnos glutenintolerans på dig så tycker jag du ska förlita dig på att det stämmer. Glutenintolerans ger inga symtom om man äter glutenfri kost vilket förstås är bra.
    När man äter glutenfri kost så irriteras inte tarmluddet av gluten som alltså kan läka och man kan bli helt symtomfri, kanske testet visade på något sådant? Om man äter gluten så kan tarmluddet åter irriteras och bli förstört med sjukdomssymtom som följd.
    Mitt råd är förstås att du bör fortsätta med glutenfri kost.
    vänliga hälsningar Anitha       

Svar på tråden Apotekets hemtest är negativt trots diagnos (gluten)