• Lilaa

Vabbar ni för era 8-9 åringar eller är de hemma själva?

Min dotter är 8 år och sjuk, hon har feber och ont i halsen. Jag måste vabba för henne för att hon är inte mogen/van att vara ensam en hel dag själv men mina kollegor har svårt att förstå det. Hur gör ni när era 8-9 åringar är sjuka? Vid vilken ålder kan barn vara ensamma hemma när de är sjuka ungefär?

• Svar på tråden Vabbar ni för era 8-9 åringar eller är de hemma själva?
  • W Goldberg

Självklart ska en förälder vara hemma då en 8-9åring är sjuk.
    Finns ingen som helst orsak att dom ska ligga hemma ensamma och må dåligt.
    Kollegorna verkar omogna om dom inte förstår det.

Sedan beror det på barnet när dom kan lämnas själva en hel dag när dom är sjuka, och vilken sjukdom det är förstås.

Jag är hemma utan ånger fortfarande då min 11åring är sjuk.

• Whitetrash86

skulle aldrig lämna min 8-9 åring helt själv hela dagen.
    Har svårt att se att ett barn under 13-14 skulle kunna ta hand om sig själv en hel dag. 

• Susanne 977

Skulle aldrig lämna mina 8½åringar hemma en dag ens om de var friska.

Jag tänker ta VAB tills mina barn är 12år eller tillräckligt mogna att vara hemma själva.
    Min dotter på 10år skulle jag inte heller lämna ensam när hon är sjuk
    Hur ska en åttaåring kunna ansvara för egen medicinering (alvedon) osv.
    Nej skit i dina sk arbetskamrater och vabba.

• klagusvik

Har inte så stora barn själv. Men jag var ensam hemma om jag var sjuk (lättare sjukdom, inte halsfluss och sånt) när jag var i den åldern. Var fullt kapabel till att värma varmkorv i micron och ta lite bröd och ketchup till och sen ta en tallrik fil till mellis. Inga problem alls. Men jag förstår att alla inte klarar av att vara hemma själv i den åldern. Det får man känna av själv.

• Mrs Green

Så länge dottern måste gå på fritids för att hon inte kan vara hemma själv ca 3 timmar efter skolan tycker jag att hon självklart inte kan vara hemma en hel dag när hon är sjuk heller. 

Själv tror jag att jag var ca 10 år innan jag var hemma själv när jag var sjuk, men då jobbade mamma ganska nära så hon kom hem och tittade till mig på lunchen.  

• Aimee68

Du gör helt rätt! Skit i kollegorna! Faktum är att barn är olika och min femtonårig blir jättedålig när han får feber. Så dålig att han får hallucinerar och är okontaktbar. Mina kollegor vet om detta så blir han sjuk så sjukskriver jag mig och de förstår mig. Har iof inte behövt det då jag har haft tur o varit ledig när det hänt.

• Lilaa

Tack för era svar då kan jag vårda henna imorgon med gott samvete.

• Aimee68
    Lilaa skrev 2012-10-11 21:15:48 följande:
    Tack för era svar då kan jag vårda henna imorgon med gott samvete.

Gör så, var hemma och mys:)
Svar på tråden Vabbar ni för era 8-9 åringar eller är de hemma själva?