• Windsor

Anlag för dyslexi

Min 4 månaders har anlag för dyslexi, då hans pappa har det och flera i båda våra släkter, Det ska finnas speciella leksaker och böcker för bebisar och barn som har anlag för det. Någon som vet någon internetsida man kan hitta detta? 

• Svar på tråden Anlag för dyslexi
  • gbgumman

Börja tidigt med att läsa för han. Ge dig inte läs läs läs läs. Mycket och låååångt upp i åldern. Gärna mycket rim och ramsor som hjälper barnet att bli språkligtmedveten. Ett barn måste vara språkligtmedveten om den ska kunna börja läsa. (dvs kunna skilja mellan ordet som så och dess innebörd.) ett barn som inte är språkligtmedveten tror tex att order "orm" är ett låååååångt ord.

Genom att läsa mycket så skapar ( nästan tvingar fram) ett intresse för boken. Intresse är ofta det som får barn att orka fortsätta att försöka.

Jag har dyslexi och här idag lång högskoleutbildning bakom mig. Är bl.a bibliotekarie. Min pappa som och hade problem blev framgångsrik journalist.

Lycka till.

• Windsor

Tack så mkt! Barnets pappa fick inte göra test och få hjälp förren i gymnasiet, trots tjat sen han var liten (så utbildad är lärarna i våran kommun) så han vet bara hur man kan hjälpa i äldre åldrar, dvs få ha en dator, läraren läser proven osv, inte hur man kan hjälpa från början. Jag sjunger och pratar mycket med sonen, blir ju så när man går själv med han om dagarna Flört Men ska försöka läsa mer, men han blir så exalterad och pratar tillbaka så han överröstar mig Glad

• Språkkärringen

Tipsen med rim och ramsor var väldigt bra - lek mycket med språket och var en god språklig och litterär förebild, d.v.s. skriv och läs mycket själv så han ser att språk och litteratur är något viktigt och roligt.

Sen har det visat sig att det finns en korrelation mellan barn som inte kryper och dyslexi. Jag har ingen källa, och jag inser att det verkar konstigt, men kanske hänger det ihop neurologiskt på något sätt. Så att stimulera krypning kan vara en bra idé. Lycka till, och glöm inte att om det nu visar sig att han trots allt får dyslexi, så är det viktigt är träna ännu mer, istället för att bara ge upp all lästräning (vilket många gör). 

• Windsor

Jasså? Då ska jag ha uppsikt över huruvida lång tid det tar för han att lära sig krypa. Men jag vet att jag och ett syskon inte kröp just nått, vi börja gå istället. Men ska hålla koll. Jag ska verkligen hjälpa han, min man har haft det jätte jobbigt med dyslexi så man vill ju ge sonen all den hjälp han kan få :)

Svar på tråden Anlag för dyslexi