• iffis

Dekorera rabatt med mossa

Jag är helt okunnig när det gäller trädgård men vill lära mig :) Jag är helt förälskad i grön fluffig mossa och undrar och jag kan lägga på lite i rabatterna utan att jag sedan får hela gräsmattan full av den till våren, tanken är att jag vill ha det fint fram tills mars i mina små rabatter. Jag tar gärna emot flera tips om hur jag kan vinterpynta rabatterna billigt :)

• Svar på tråden Dekorera rabatt med mossa
  • Ruggugglan

Jag har tyvärr inget svar på din fråga om mossa. Men en granne till mig lade granris i rabatterna och satte lyktor. Tyckte jag var väldigt fint

• Harmagedon

Fluffig grön mossa omfattas inte av allemansrätten så det är inte bara att gå ut i skogen o skövla ett par kvadratmeter...

Men ser inte riktigt att den skulle sprida sig till gräsmattan bara sådär. Mossa får man om det som ska vara gräsmatta utgör en lämpligare växtplats för mossa än gräs.

Granris är betydligt lättare att få tag på för lite större ytor. Plus att det skyddar växterna bra mot stark kyla o brännande vårsol.

Granris kan du inte heller bara gå o plocka i skogen men man har ju ofta en risig gran man ändå ska ta ner.

Lägger själv ris över tidiga vårlökar o eklöv runt rododendron. Men det är för att hjälpa växterna klara vintern.

• iffis

Tur att vi bor på landet och har både mossa på egen mark och vänners mark som jag har lov att ta :). Skulle jag ta på andra ställe då skulle jag inte ta i kvadrat heller för den delen, man kan ju vara lute smartare än så :). Nu har jag iafl nästan fyllt min ena rabatt, nu ska jag bara hämta lite sten som jag ska måla oxå ( ej från olovlig mark )

• iffis

Japp :) jag ska måla några stenar röda till jul och dekorera mossan med, idag blev det en pumpa som fick lyfta upp det röda.

Svar på tråden Dekorera rabatt med mossa