• Rockelina

Hur länka till undersidor - är html-länkat med ploppar inte upp nån sida?

Försöker med min första hemsida och inte tusan ploppar det då upp nån sida när jag skriver in
    <nav>    <ul>     <li><a href="start.html">Start</a></li>

suck var göra? måste man länka i css också eller vad? 

• Svar på tråden Hur länka till undersidor - är html-länkat med ploppar inte upp nån sida?
  • sportpappa

Webbsidan som heter start.html måste ligga på samma nivå som den webbsida som länken ligger i, dvs. båda filerna måste ligga i samma katalog.

• Rockelina

Tack för svar Filerna ligger alla i samma mapp - men de ligger inte bredvid varandra då alla ju heter index.html eller style.css.

Har provat börja med "../start.html...men gjorde ingen skillnad

Så hur få dem i samma katalog?    

• vitruviandude

Vad använder du för webbläsare?

• vitruviandude
    vitruviandude skrev 2012-10-12 22:21:24 följande:
    Vad använder du för webbläsare?
    Tillägg: Vad menar du med att det inte "ploppar upp någon hemsida"? Dyker det upp en klickbar länk när du laddar index.html i webbläsaren? Har du skapat ett separat webbdokument som heter start.html? 
  • Binary

enligt koden du har bör di se en lista, sedan en textlänk med ordet "start" men du har inte definierat hur saker ska öppnas.

Först och främst enligt koden bör filerna ligga i samma katalog, men skapa länken på följande vis:
    <a href="start.html" target="_top">Start</a> (öppnar nya sidan i samma fönster)
    <a href="start.html" target="_blank">Start</a>(öppnar sidan i ett nytt fönster/flik

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • sportpappa
    Rockelina skrev 2012-10-12 22:09:00 följande:
    Tack för svar Filerna ligger alla i samma mapp - men de ligger inte bredvid varandra då alla ju heter index.html eller style.css.

Har provat börja med "../start.html...men gjorde ingen skillnad

Så hur få dem i samma katalog?    
    Jag gissar att du lagt länken i en fil som heter index.html. I samma katalog så måste du ha en fil som heter start.html.
    Skriv gärna vad filerna heter och i vilka kataloger de ligger så blir det enklare för oss att förstå.
    T.ex.
    c:\webbsida\index.html (det här är startsidan som innehåller länken till start.html)
    c:\webbsida\start.html 
    c:\webbsida\style.css
    Om  de ligger så så ska länken fungera.
  • Rockelina

Tack för svar

Alla filerna ligger i en mapp "hemsidan"

Under den ligger mapparna: "start", "funktioner", "fordelar", "kontakt" etc

Så borde funka....för antar att du inte menar att alla ska ligga i samam mapp och då ha namn typ "startindex.html" - "startstyle.css"

Webbläsaren är Mozilla/Firefox 

Det som händer när jag klickar är att det poppar upp en ny hemsida - men utan info står bara:

"Filen kan inte hittas                                                        
    Firefox kan inte hitta filen på /C:/Users/NN/XX/YY/hemsidan/Start/funktioner.html.   

Sant - har inte skrivit in hela sökvägen i html ändra från c - har bara skrivit in "start.html"        

Har testat skriva in "hemsidan, start.html" men gjorde ingen skillnad.

Lär mig lite nytt var dag och är kul när fattat Men oj vad lång tid det tar att lösa sådana här små dilemman för mig som aldrig jobbat med sånt här förut. TACK för din hjälp.
    Är svårt hitta svar på nätet tycker jag. Lärarna säger googla - jojo...

Inte lyckats skapa klickbar knapp än - ska ta itu med det så länge.
    Hjälp mig gärna lista ut hur länka filerna till varandra
    och ha en god lördag

• vitruviandude
    Rockelina skrev 2012-10-13 09:10:47 följande:
    Tack för svar

Under den ligger mapparna: "start", "funktioner", "fordelar", "kontakt" etc

Så borde funka....för antar att du inte menar att alla ska ligga i samma mapp och då ha namn typ "startindex.html" - "startstyle.css"    
    Jo, filerna ska ligga i samma mapp och inte i skilda mappar: Dvs. alla filerna ligger i katalogen/mappen "hemsidan":

index.html
    start.html
    stil.css 
  • sportpappa

Om du lägger start.html i en mapp som heter start så måste länken avspegla det och bli <a href="start/start.html">, dvs. först mappen och sedan filen. Tänk på att filen verkligen ska heta start.html och inte index.html eller något annat. Om du döper den till index.html så blir länken istället: start/index.html

• inze
    Rockelina skrev 2012-10-13 09:10:47 följande:
    Tack för svar
    Under den ligger mapparna: "start", "funktioner", "fordelar", "kontakt" etc
    Om jag tolkar det du skrivit här så har du en mapp som heter hemsidan och i den har du sedan mappar som heter start, funktioner, fordelar, kontakt m m.

Har du sedan en fil som heter index.html som ligger i mappen hemsidan (alltså på samma ställe som de andra mapparna där du gjort din länk?   

Har du någon fil i mappen start (om du nu har en sådan mapp i mappen hemsidan)?  För det låter lite som att du har filer som heter index.hrml i dina olika mappar. Har du t ex även en index.html  i mappen start så låter det som en lite krånglig struktur.

Men av ditt felmeddeland (Firefox kan inte hitta filen på /C:/Users/NN/XX/YY/hemsidan/Start/funktioner.html) låter det ju som att länken du gjort går till en fil som heter funktioner.html som ska ligga i mappen Start (nu med stort S) 

Jag vet inte om du kan få lite hjälp med att förstå hur strukturen ska fungera genom att läsa t ex här (där jag tycker det förklaras rätt bra):
    http://alexiusson.se/webb/organisera.html

Svar på tråden Hur länka till undersidor - är html-länkat med ploppar inte upp nån sida?