man ska ha en tjock kudde. bvc kan ge råd på vilken sorts kudde det ska vara. babyproffsen har det om jag minns rätt.
Jag fick till mig att småbarn ska INTE ha kudde så när bvc kom hem till oss vart hon irriterad över att vi inte hade kudde för pojken kunde få platt huvud.
för att motverka detta köpte vi en sidokudde som manlägger barnet i för att avlasta bakhuvudet men likt f-bannat la han sig på rygg och ville absolut INTE ligga på mage utan gallskek redan efetr några minuter.
han fick platt bakhuvud, rejält. men idag är han 14 månader och han har en jättefint runt huvudform på sitt hudud. men det såg lite styggt ut just då när han avr så liten. men tack o lov så rätar det till sig. det är därför fontanellen inte är ihopvuxen, just för att huvudet ska växa o få form tills barnet är drygt 18 månader.
testa o köp en sidokudde o vänd barnet så ena natten ligger h*n på höger sida o nästa vänster och låt barnet ligga en del på mage. sen skulle huvudet bli platt så brukar det räta till sig med tiden. jag avr lika orolig som du om inte halvhysterisk ahahahahah.
hoppas det hjälpte dig nått :)