• Bella2012

Kudde eller ej till 3mån bebis???

Hej,

Jag blir galen på ämnet angående kuddar.
    Har hittills haft enbart en liten tunn handduk i örngott till min nu 3månad gamla dotter.
    På BVC sa sköterskan att jag skulle skaffa en tjockare kudde till henne.

Sagt och gjort så hade jag redan kudde till spjälsängen som hon har sovit på nu i veckan.
    Och nu ville jag hitta bra kudde till vagnen också.

Men jag blir GAAAALEN på olika råd och åsikter.

Skall man ha kudde eller ej????

Snälla hjälp med råd och tips 

• Svar på tråden Kudde eller ej till 3mån bebis???
  • Idaped

Jag har kudde både i vagn och säng, köpte dem på Babyproffsen. Måste tillägga också att min bebis (idag 3,5 månader) aldrig haft tendens till platt huvud.

• Bella2012

Tycker inte att min lilla har det heller men man vill förebygga så mkt som möjligt samt att de ska ha det skönt.
    Men blir tokig när vissa kompisar säger nej nej ha inte kudde 

• sollan

Vi fick svar av sjukgymnasten att man ska använda kudde till sitt barn, en ganska ordentig kudde och ingen mm tunn sak. 
    Själv hade vi problem med att sonen blev platt och ena huvudhalvan flyttade sig pga att sonen var för kort i muskulaturen på ena sidan i nacken.
    Så fick gå på sjukgymnastik och börja använda kudde vilket vi inte gjorde innan för trodde det var det rätta =)  

• Baralillajag

Min BVC sa att man ska använda en lite tjockare kudde just för att huvudena ska bli runda och inte platta.

• Bella2012

Nu har jag en bebis kudde i sängen till dottern och har gjort så att jag tog den extra kudden vi hade och klippte till 2 st och tog ut lite hull och sydde ihop det.

Så nu har dottern 1 kudde till sängen och 2 st små till vagnen=) 

• Luzita

jag har en vanligt kudde.. tycker att bebiskuddarna är så bulliga.. mina barn har bara halkat ner från dem.. så jag har en vanlig kudde till den lille som formar sig bra efter hans huvud... inte för tjock och inte för tunn...

Leonel 090722, Lúcas 120511
  • Längtan efter ett syskon

man ska ha en tjock kudde. bvc kan ge råd på vilken sorts kudde det ska vara. babyproffsen har det om jag minns rätt.
    Jag fick till mig att småbarn ska INTE ha kudde så när bvc kom hem till oss vart hon irriterad över att vi inte hade kudde för pojken kunde få platt huvud.

för att motverka detta köpte vi en sidokudde som manlägger barnet i för att avlasta bakhuvudet men likt f-bannat la han sig på rygg och ville absolut INTE ligga på mage utan gallskek redan efetr några minuter.

han fick platt bakhuvud, rejält. men idag är han 14 månader och han har en jättefint runt huvudform på sitt hudud. men det såg lite styggt ut just då när han avr så liten. men tack o lov så rätar det till sig. det är därför fontanellen inte är ihopvuxen, just för att huvudet ska växa o få form tills barnet är drygt 18 månader. 

testa o köp en sidokudde o vänd barnet så ena natten ligger h*n på höger sida o nästa vänster och låt barnet ligga en del på mage. sen skulle huvudet bli platt så brukar det räta till sig med tiden. jag avr lika orolig som du om inte halvhysterisk ahahahahah.

hoppas det hjälpte dig nått :)        

Svar på tråden Kudde eller ej till 3mån bebis???