• Läntandelavendel

8-månaders, läge att sluta nattamma eller vänta?

Har en 8 månaders som sover oroligt. På kvällarna vaknar han stup i kvarten tills jag går o lägger mig. Då kan han sova ca en timme i stöten. Ammar en gång vid ca 23 och en gång vid ca 02-03.

Första amningen äter han mkt, andra skulle han nog eg kunna vara utan, tror jag, för han äter inte spec mkt. Kl 04-05 börjar hans mage att jobba rejält och jag får söva om honom var tionde minut, har jag tur sover han vidare till kl 06:30, i värsta fall bajsar han kl 05 och kan sen inte somna om. Även om han sover vidare t 06:30 så sover inte jag, eftersom jag söver om honom non-stop.

Min  undring är ifall det kanske är nattamningen som får hans mage att starta så pass tidigt, att han kanske hade sluppit den jobbiga magen fr 04 om han inte åt där vid 02-03? Själva amningen i sig stör mig inte, utan de täta uppvaken. Frågan e ifall det hjälper att sluta amma? Kanske kan amma där kring 23 och sen inte förrän när han stiger upp?

Tar tacksam emot råd och funderingar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 12:32
    Tillägg:
    Skulle också vara skönt att slippa nattamningen så mannen skulle kunna ta nätterna också. har sovit såhär upphackat i 8 månader nu och börjar bli REJÄLT trött.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 12:40
    Ett till tillägg: :)

Han äter kasst på dagarna nu också. Innan slukade han lätt en burk till lunch men nu får jag knappt i honom tre skedar ?! Pillar sig mkt i munnen också, tänder??
  • Svar på tråden 8-månaders, läge att sluta nattamma eller vänta?
  • JanaLiiN

Jag kan inte uttala mig om mag-situationen, men vi slutade nattamma runt 8 månader och det gick fint. Tog 2 lite jobbiga nätter (pappa ställde upp) och sen var det klart. Det kändes otroligt skönt.

• Läntandelavendel
    JanaLiiN skrev 2012-10-12 12:32:48 följande:
    Jag kan inte uttala mig om mag-situationen, men vi slutade nattamma runt 8 månader och det gick fint. Tog 2 lite jobbiga nätter (pappa ställde upp) och sen var det klart. Det kändes otroligt skönt.

Kan tänka mig det! Har för mig att vissa säger att det e extra jobbigt kring 8 mån pga sep.fasen och att man inte ska genomföra förändringar då. Blev era nätter bättre? Sov h*n bra/dåligt innan?
  • mamma al

Jag har en dotter som nu är ett år.  När hon var 8 månader ammade hon också jättemycket på nätterna. Men hon var väldigt mammig då så för min del hade det inte varit läge att göra en sådan förändring då. Just runt 8 månader brukar barnen vara lite extra känsliga.

Nu är hon som sagt ett år och nu har hon i stort sett slutat amma på natten utan att jag har gjort någonting:)

• Läntandelavendel
    mamma al skrev 2012-10-12 12:36:06 följande:
    Jag har en dotter som nu är ett år.  När hon var 8 månader ammade hon också jättemycket på nätterna. Men hon var väldigt mammig då så för min del hade det inte varit läge att göra en sådan förändring då. Just runt 8 månader brukar barnen vara lite extra känsliga.

Nu är hon som sagt ett år och nu har hon i stort sett slutat amma på natten utan att jag har gjort någonting:)

därför jag blir så tveksam! Han ammar ju inte så mkt (kl 23 och 02) men är väldigt orolig på natten. Min ena tanke är att han kanske skulle bli mindre orlig om jag slutade amma, ELLEr så skulle åtminstone min man kunna avlsta mig på nätterna... Eller så gör jag bara det hela värre och han fortsätter vara orolig. som sagt, så e det ju inte amningen som är jobbig för mig, ammar gärna 2 grr per natt, men det är de täta uppvaken. Har en äldre dotter också som rent ut sagt sov för j-gt (sover fortf kasst) och hon slutade äta vid 6 månader men sov inte ett dugg bättre för det. Så jag är så otroligt osäker på hur jag/vi bör göra nu.
  • JanaLiiN

Det var verkligen inte speciellt tufft, men han gnällde kanske en halvtimme innan han somnade om en två-tre gånger under natten. Efter det vaknade han sällan mer än en gång per natt, det tog till efter ettårsdagen innan han regelbundet sov hela nätter.
    Vi märkte inte av någon separationsfas alls. 

• Mimmi85

Åh vad jag känner igen mig. När min dotter var 9 månader kände jag att jag var trött på nattamningen och att hon dessutom åt väldigt dåligt på dagarna. Hon verkade inte direkt vara förtjust i någon mat alls, men gapade ändå och åt lite grann. När hon vaknade på nättarna gav jag henne bröstet för att det var det enkladte sättet för att få henne somna om oh hon verkade nöjd. Fick höra av andra mammor Och bekanta att det var normalt eftersom hon förmodligen var i seperationsfasen ooch behöver bröstet på natten som trygghet. Men jag kände att jag inte orkade längre samt att jag snart skulle börja Jobba å Kommer då inte orkamed nattamning. Första natten när hon vaknade så gav jag henne bara bröstet en gång vid 4 på natten. Gångerna innan dess så vaggade jag och sjöng henne till sömns. Nästa natt gav jag henne välling vid 2 tiden. Natten efter det ville hon inte ha välling. Sen sov hon bättre men vaknade ca 1 gång per natt å då kunde det ta en timme att få henne somna om. Nu är hon 10,5 månad gammal och vaknar oftast inte förän vid 5-6 på morgonen och då ger jag henne välling så somnar hon om till 8. Hon äter gröt, stora portioner mat och mellanmål på dagarna. Jag ammar bara kl 20 när hon ska sova.

Trodde inte att det skulle gå så bra att sluta amma på natten som det gjorde. Min dotter har varit väldigt mycket för tutten men jag tror jag lyckades för att Jag drog ned på amningen lite i taget...Sen hade jag bestänt mig för att nattammandet Måste sluta. Är du inte övertygad så kommerinte din bebis vara det. Du måste helt enkelt bestämma dig.lycka till!

• skogsvitter

Fast det här är ju uteslutande separationsfasen som spökar, och då eventuellt om han är på väg att få tänder samtidigt (extremt påfrestande situation för bebisen i så fall). Så enligt mig och utifrån min erfarenhet med två barn varav den ena jag motarbetade och den andra följde jag, så är det otroligt dumt att ta bort amningen just när bebisen har det som allra värst.

Du skriver själv att du bara ammar två ggr per natt, vilket är väldigt lyxigt i mina ögon
    Att han sover oroligt beror på hans egen utveckling, inte för att du ammar! Tar du bort amningen kommer nätterna vara lika oroliga, men med stor sannolikhet blir han istället mer svårsövd.

Med andra dottern fick jag en kort period vid separationsfasens värsta tid lägga mig samtidigt som henne. Hon vaknade efter 10-15 minuter igen annars, det var såklart ohållbart. Hon kunde heller inte sova ner med oss eftersom det bara gjorde henne nyfiken och intresserad, därför låg jag uppe i sovrummet med henne och läste, grejade med telefonen eller bara filosoferade på kvällarna tills det var dags att somna själv. Det blev bättre efter bara ett par-tre dagar!

Vad separationsfasen anser jag att de allra flesta mödrar får inse att nu är det faktiskt inte tid att tvinga bebisen till att vara trygg hos pappan eller att tänka på "jämställt föräldraskap" för faktum kvarstår att modern i princip alltid är den primära anknytningspersonen och den som bebisen är mest trygg med! Att då mitt under separationsfasen försöka vänja av bebisen med detta är enligt mig ren tortyr. Det kan man ta innan, eller efter.

Det blir ju snart lugnare igen. Så mitt fasta råd är att göra det så lätt som möjligt för dig själv (du har ju hela kvällarna på dig att sova tex) och ge bebisen den närhet/amning han behöver tills detta lugnat ner sig och det starka behovet av dig som mamma avtagit igen. Det är enklast både för dig, bebisen och även för pappan som slipper känna sig oduglig, maktlös och irriterad för att han tvingas ta hand om en otröstlig bebis.

• mamma al
    skogsvitter skrev 2012-10-12 17:25:17 följande:
    Fast det här är ju uteslutande separationsfasen som spökar, och då eventuellt om han är på väg att få tänder samtidigt (extremt påfrestande situation för bebisen i så fall). Så enligt mig och utifrån min erfarenhet med två barn varav den ena jag motarbetade och den andra följde jag, så är det otroligt dumt att ta bort amningen just när bebisen har det som allra värst.

Du skriver själv att du bara ammar två ggr per natt, vilket är väldigt lyxigt i mina ögon
    Att han sover oroligt beror på hans egen utveckling, inte för att du ammar! Tar du bort amningen kommer nätterna vara lika oroliga, men med stor sannolikhet blir han istället mer svårsövd.

Med andra dottern fick jag en kort period vid separationsfasens värsta tid lägga mig samtidigt som henne. Hon vaknade efter 10-15 minuter igen annars, det var såklart ohållbart. Hon kunde heller inte sova ner med oss eftersom det bara gjorde henne nyfiken och intresserad, därför låg jag uppe i sovrummet med henne och läste, grejade med telefonen eller bara filosoferade på kvällarna tills det var dags att somna själv. Det blev bättre efter bara ett par-tre dagar!

Vad separationsfasen anser jag att de allra flesta mödrar får inse att nu är det faktiskt inte tid att tvinga bebisen till att vara trygg hos pappan eller att tänka på "jämställt föräldraskap" för faktum kvarstår att modern i princip alltid är den primära anknytningspersonen och den som bebisen är mest trygg med! Att då mitt under separationsfasen försöka vänja av bebisen med detta är enligt mig ren tortyr. Det kan man ta innan, eller efter.

Det blir ju snart lugnare igen. Så mitt fasta råd är att göra det så lätt som möjligt för dig själv (du har ju hela kvällarna på dig att sova tex) och ge bebisen den närhet/amning han behöver tills detta lugnat ner sig och det starka behovet av dig som mamma avtagit igen. Det är enklast både för dig, bebisen och även för pappan som slipper känna sig oduglig, maktlös och irriterad för att han tvingas ta hand om en otröstlig bebis.
    När vår dotter var som värst fanns det bara EN person i hennes liv förutom hon själv. Jag!  Pappan försökte avlasta när hon var nöjd men så fort hon blev missnöjd fick hon komma till mig. Vi lät alltså henne välja att vara hos mig så ofta hon ville. 

När han lämnade henne till mig så fort hon ville kunde hon lita på honom att han ser till hennes bästa. Nu är hon inte ett dugg mammig längre. Pappa fungerar precis lika bra som jag. Jag är övertygad om att man inte kan tvinga fram trygghet hos en annan person genom att utesluta den bebisen helst vill vara hos.

• skogsvitter
    mamma al skrev 2012-10-12 17:35:21 följande:
    När vår dotter var som värst fanns det bara EN person i hennes liv förutom hon själv. Jag!  Pappan försökte avlasta när hon var nöjd men så fort hon blev missnöjd fick hon komma till mig. Vi lät alltså henne välja att vara hos mig så ofta hon ville. 

När han lämnade henne till mig så fort hon ville kunde hon lita på honom att han ser till hennes bästa. Nu är hon inte ett dugg mammig längre. Pappa fungerar precis lika bra som jag. Jag är övertygad om att man inte kan tvinga fram trygghet hos en annan person genom att utesluta den bebisen helst vill vara hos.

Håller helt med!
  • Läntandelavendel
    skogsvitter skrev 2012-10-12 17:25:17 följande:

Tack för svar! Känns som att det  eså jag funderar själv. Men detta har inte hållt på två-tre dagar, han har skrikit var 10:e minut nu varje kväll i ca 2 månader... De flesta kvällar lägger jag mig samtisigt som honom och surfar på telefonen eller läser, då vaknar han till, småkikar åp mig och sover vidare. Så visst, det är mig/ngn (funkar när pappan ligger bredvid också) men det har pågått så himla länge nu och ngn av oss ligger bredvid honom i princip varje kväll, så vi har noll tid på kvällarna, åtminstine gemensamt. Men som sagt, redan 2 månader har det hålltpå. Innan sov han åtminstone 2-4 h själv innan han vaknade o jag tog över honom i min säng. Jag sover med honom och pappan med storasyrran (som fortf vaknar opå nätterna som treåring, dock sover hon hyfsat ändå, handlar om snabba uppvak, för det mesta, ibland långa skrikperioder och hon är okontaktbar, ej så ofta nuförtiden dock..) När börjar sep.fasen gå över? han fyller 8 mån om en vecka ungefär och har alltså hållt på sedan ca 6 månader.
Svar på tråden 8-månaders, läge att sluta nattamma eller vänta?