• Anonym

sjukskriven - anmälan?

hej,

jag är sjukskriven pga hotande missfall, sedan 2 v tillbaka
    nu har mina 14 dagar med sjuklön från min arbetsgivare passerat, och jag har anmält detta till arbetsgivaren, samt skickat läkarintyg till vår löneavd samt f-kassan, då jag kommer vara sjukskriven till mitten av nov.

ringde f-kassan och satt i kö, fick nu veta att det är min arbetsgivare som anmäler till f-kassan att de 14 dagarna nu gått, och att f-kassan ska ta över. fick även veta att det är allt, vilket gjorde mej fundersam...
    stämmer det? ska jag inte fylla i något själv någonstans? hur får f-kassan info om mina kontaktuppgifter, lönekonto etc för sjukutbetalning from nu?

tack!

• Svar på tråden sjukskriven - anmälan?
  • Försäkringskassan

Hej,

Det stämmer att din arbetsgivare gör sjukanmälan till oss när det gått 14 dagar av din sjukskrivning. Vad som sedan händer är att utifrån arbetsgivarens anmälan sänds en ansökan om sjukpenning hem till dig. På den blanketten ansöker du om sjukpenning och uppdaterar oss på aktuell inkomst, konto, mm.

Har du e-legitimation kan du göra allt detta på vår hemsida. Du loggar då in på vår hemsida www.forsakringskassan.se med din e-legitimation.
    Du kommer då att se ditt ärende när din arbetsgivare har gjort sjukanmälan på dig och då kan du där fylla i ansökan om sjukpenning, uppdatera din uppgifter och sända in den elektroniskt till oss. 

Hälsningar
    Linus, handläggare

Svar på tråden sjukskriven - anmälan?