• vivla

Retroaktivt trots föräldraledig?

Jobbar inom kommunalt och fick vet min nya lön nyligen, börjar gälla från april så det ska komma retroaktivt. Min chef sa att efterrsom jag är föräldraledig, får jag inga pengar. mEN en släkting kollade upp det med sin chef och sin fackliga representant (också inom kommunal, bor i stad men olika statsdelar och de jobbar inom vård och jag barnomsorg) och enligt dom ska man ha rätt till retroaktivt trots att man är hemma. Någon som har koll på sånt här? Har mailat facket men nu får jag nog inget svar på ett par dagar, min släkting sa att facket nämnt att man skulle anmäla för diskriminering annars men för mig känns det lite väl överdrivet, just nu :) någon som har koll? Har ju varit hemma s okt 2011 oxh lönen är ju från april i år då.

• Svar på tråden Retroaktivt trots föräldraledig?
  • MajaVira

Om du varit föräldraledig har du inte fått någon lön och har heller inte rätt till retroaktiv utbetalning av löneförhöjning.

• MajaVira

Du ska dock gå in och anmäla ändrad SGI från det datum avtalet skrevs under, då du kan ha rätt till retroaktiv höjning av föräldrapenning. Försäkringskassan tar ingen hänsyn till från vilket datum dina kollegor får sin retroaktiva lön utbetald, utan SGI ändras först det datum då avtalet blev klart.

• vivla

Nej det var precis så jag tänkte också, men nu blev jag fundersam iom att den fackliga representanten sagt det, samt släktingens chef..hm

MajaVira skrev 2012-10-12 14:32:08 följande:
    Om du varit föräldraledig har du inte fått någon lön och har heller inte rätt till retroaktiv utbetalning av löneförhöjning.

• vivla

Ja det vet jag iaf, tack ändå :) dock var det en sån sketen summa så jag skiter i vilket, tycker det är mer meckigt att ändra och fixa bland papper, än att ha det som det är ;)

MajaVira skrev 2012-10-12 14:33:40 följande:
    Du ska dock gå in och anmäla ändrad SGI från det datum avtalet skrevs under, då du kan ha rätt till retroaktiv höjning av föräldrapenning. Försäkringskassan tar ingen hänsyn till från vilket datum dina kollegor får sin retroaktiva lön utbetald, utan SGI ändras först det datum då avtalet blev klart.

• Liten1108

Tycker du ska kolla upp detta en gång till. Jag har fått retroaktivt 2ggr under min nuvarande ledighet. En höjning från vardera chef. Tacksamt då det rörde sig om ett par tusen.

• vivla

Vill bara meddela att jag inte blivit klokare. Chefen sägwr nej till ersättning från dom, samtidigt som ordföeande i kommunal säger att gbg stad ska stå för kostnaden medan två andra fackliga säger att det är försäkringskassan....

• Liten1108

Men vad märkligt för här har det aldrig varit krångel, jobbar i kommunen (Vårdförbundet ). Jag har inte ens bett om något utan det har satts in på mitt lönekonto.

• MajaVira
    Liten1108 skrev 2012-10-20 20:28:51 följande:
    Men vad märkligt för här har det aldrig varit krångel, jobbar i kommunen (Vårdförbundet ). Jag har inte ens bett om något utan det har satts in på mitt lönekonto.
    Har du fått retroaktiv lön för en period du inte arbetat?
  • Liten1108

Ja fick löneökning i april och sep fast det som ökades i sep var gjort tidigare men lämnades in sent. Ledig fr.o.m. Ett år sedan och framåt fick retro i april men det var kanske året innan? Ingen koll men det jag fick nu var för ökningen som gjordes nu.

Svar på tråden Retroaktivt trots föräldraledig?