• mamma smurfen

Fjärrvärme, eller luftvärme pump??

Ja, vad är det "bättre" valet här??

I nu läget så värms huset upp av en oljepanna, vi har nu kommit till fasen "byta värmesystem" av vår renovering av huset (har bott här nu 3 år)

Vi har kollat in luftvärmepump, fått en offert på 100tkr, för "rubbet"

Dvs installation, bortforsling av gammla pannan och tank, och det ingår även 2 nya element och byte av radiators reglering på samtliga element på bottenplan (6 st) och i källaren (3st).

Jobbet beräknas ta 40h för 2 gubbar.

Fjärrvärme installationen, kostar i runda tal 120tkr om vi köper in oss med 38tkr, eller om vi köper hela anläggningen så blir det ca 160tkr.

Där ingår hela jobbet, även bortforsling av det befintliga, panna och tank.

MEN, jobbet tar ca 2 veckor, pga grävningen i tomten, det ingår heller inte någon återställning av tomten EFTER grävningen, de chaktar tillbaka massorna, men resten får vi göra...

Till saken hör att de kommer dra ledningen in i huset via uppfarten, som vi la om för 2 år sedan

Väljer vi luftvärme, så blir själva jobb perioden kortare, billigare och ingen åverkan på omten, MEN elen blir ju "dyr" på vinterhalvåret, som vi räknat så får vi ett pris på ca 50öre/kwh.

Väljer vi fjärrvärme, så koster det MYCKET mer, mer åverkan på tomten och jobbet tar  lååång tid, men elpriset blir på ca 38örekwh.

Ps:  På båda offerterna är ROTen redan dragen.

VAD ska vi göra???

Behöver input av andra här..

Hjälp mig väga FÖR och EMOT!

• Svar på tråden Fjärrvärme, eller luftvärme pump??
  • Frida73

Om jag hade tänkt bo kvar en längre tid hade jag valt fjärrvärme. Inget krångel, minimalt med underhåll och alltid bekymmerslös tillgång på värme och varmvatten.

Med luftvärme menar du kanske luft-vatten pump? Även om priset är lägre nu så är det ju inte underhållsfritt och skall ni bo kvar länge skall ju även den pumpen bytas ut osv. Beroende på var ni bor är en luft-vatten pump rätt dyr att driva på vintern när det är kallt ute. Om ni bor där det inte blir så kallt är ju inte det någon större faktor. En luft-vatten pump låter också en del. Vilket kan störa er om ni vill sitta ute på sommaren och den gör varmvatten eller om den blir placerad så ni hör inne när den är igång eller om ni har grannar nära som kan störas av den.

Om jag däremot inte hade tänkt bo kvar speciellt många år till hade jag satsat på luft-vatten pump. Men hade jag tänkt bo där "resten av livet" hade det blivit fjärrvärme. 

• Minza83

ni har inte kollat upp bergvärme??

vi har fjärrvärme och här där vi bor är de hutlösa, det kostar MASSOR....!!!
    en mån på vintern går lätt på över 3000:- och då har vi bara 18*C inne.... som tur är har vi kamin i vardagsrummet så vi kan elda samtidigt..

nu var fjärrvärmen redan installerad när vi köpte huset.. men hade jag fått välja så hade det blivit bergvärme..

våra kompisar som bor i samma kommun som oss bet ungefär 3000:-/mån för BÅDE bergvärme OCH el...

(vi bet typ 1000:-/mån för el.. så då blir det 4000-4500kr under vintern...) 

• EnGladPingvin

Kostnaden för fjärrvärme skiljer sig väldigt mycket beroende på var man bor. Enligt Energimarknadsinspektionens siffror är det i de flesta kommuner det billigaste alternativet för uppvärmning, men det gäller långt ifrån alla kommuner.

Jag arbetar med fjärrvärme och det jag säger kanske därför inte upplevs som objektivt, men jag svarar gärna på frågor. Fjärrvärme är väldigt bekvämt, driftsäkert och miljövänligt. Med moderna centraler har man dessutom obegränsad tillgång till varmvatten och eftersom vattnet värms direkt behövs inte utrymme för någon beredare. Det finns dock saker ni ska tänka på. T.ex. vad ni har för utrymme att placera fjärrvärmecentralen i. Jag vill inte berätta vilket bolag jag arbetar för, men vi och flera andra bolag har gått över till att rekommendera att om möjligt placera centralen på fasaden (utomhus i skåp). Det frigör yta inomhus, men framför allt minimerar det risken för skador vid en läcka. Större läckor är väldigt ovanligt, men om de inträffar kan det bli katastrofalt. Tänk på att vattnet som passerar centralen är extremt varmt och att trycket är högt. Placerar ni centralen inomhus ska det vara i ett våtutrymme med minst en golvbrunn. Finns möjlighet att placera centralen på fasaden skulle jag absolut rekommendera det. Blir även lättare för fjärrvärmebolaget att komma åt vid serviceärenden.

• mamma smurfen
    Frida73 skrev 2012-10-13 13:58:00 följande:
    Om jag hade tänkt bo kvar en längre tid hade jag valt fjärrvärme. Inget krångel, minimalt med underhåll och alltid bekymmerslös tillgång på värme och varmvatten.

Med luftvärme menar du kanske luft-vatten pump? Även om priset är lägre nu så är det ju inte underhållsfritt och skall ni bo kvar länge skall ju även den pumpen bytas ut osv. Beroende på var ni bor är en luft-vatten pump rätt dyr att driva på vintern när det är kallt ute. Om ni bor där det inte blir så kallt är ju inte det någon större faktor. En luft-vatten pump låter också en del. Vilket kan störa er om ni vill sitta ute på sommaren och den gör varmvatten eller om den blir placerad så ni hör inne när den är igång eller om ni har grannar nära som kan störas av den.

Om jag däremot inte hade tänkt bo kvar speciellt många år till hade jag satsat på luft-vatten pump. Men hade jag tänkt bo där "resten av livet" hade det blivit fjärrvärme. 

Tack=)

Ja, jag menade luft-vatten, fel benämning, men bra att du förstog det=)

Vi bor i Göteborg, själva agregatet kommer placeras på fasaden utanför köket/hallen, enda sovrummet i närheten ligger en våning upp, resten av sovrummen/V-rummet ligger på andra sidan kåken, så TROR inte det kommer störa nämvärt, vi har kollat in CTC 107 som allternativ på luft-vatten.

• mamma smurfen
    Minza83 skrev 2012-10-13 14:03:04 följande:
    ni har inte kollat upp bergvärme??

vi har fjärrvärme och här där vi bor är de hutlösa, det kostar MASSOR....!!!
    en mån på vintern går lätt på över 3000:- och då har vi bara 18*C inne.... som tur är har vi kamin i vardagsrummet så vi kan elda samtidigt..

nu var fjärrvärmen redan installerad när vi köpte huset.. men hade jag fått välja så hade det blivit bergvärme..

våra kompisar som bor i samma kommun som oss bet ungefär 3000:-/mån för BÅDE bergvärme OCH el...

(vi bet typ 1000:-/mån för el.. så då blir det 4000-4500kr under vintern...) 
    Jo vi har kollat på bergvärme oxså, men firan som var här och gav offert på CTC-pumpen (de gör även bergvärme installationer) trodde inte de skulle gå bra, bor i Gbg, så mycket lera, å "poröst berg", han trodde MER på luft-vatten.
  • hon mot strömmen

Med en Luftvatten värme pump bör du har en sekundär värmekälla eftersom de inte klarar av att ge bra värme när det blir kallare ute.

• mamma smurfen
    EnGladPingvin skrev 2012-10-13 14:22:05 följande:
    Kostnaden för fjärrvärme skiljer sig väldigt mycket beroende på var man bor. Enligt Energimarknadsinspektionens siffror är det i de flesta kommuner det billigaste alternativet för uppvärmning, men det gäller långt ifrån alla kommuner.

Jag arbetar med fjärrvärme och det jag säger kanske därför inte upplevs som objektivt, men jag svarar gärna på frågor. Fjärrvärme är väldigt bekvämt, driftsäkert och miljövänligt. Med moderna centraler har man dessutom obegränsad tillgång till varmvatten och eftersom vattnet värms direkt behövs inte utrymme för någon beredare. Det finns dock saker ni ska tänka på. T.ex. vad ni har för utrymme att placera fjärrvärmecentralen i. Jag vill inte berätta vilket bolag jag arbetar för, men vi och flera andra bolag har gått över till att rekommendera att om möjligt placera centralen på fasaden (utomhus i skåp). Det frigör yta inomhus, men framför allt minimerar det risken för skador vid en läcka. Större läckor är väldigt ovanligt, men om de inträffar kan det bli katastrofalt. Tänk på att vattnet som passerar centralen är extremt varmt och att trycket är högt. Placerar ni centralen inomhus ska det vara i ett våtutrymme med minst en golvbrunn. Finns möjlighet att placera centralen på fasaden skulle jag absolut rekommendera det. Blir även lättare för fjärrvärmebolaget att komma åt vid serviceärenden.
    I utrymmet som gamla pannan står, inkl oljetanken finns utrymme för att ställa in fjärrvärme centralen, där finns även golvbrunn, så utrymmet finns utan problem.
  • mamma smurfen
    hon mot strömmen skrev 2012-10-13 14:38:13 följande:
    Med en Luftvatten värme pump bör du har en sekundär värmekälla eftersom de inte klarar av att ge bra värme när det blir kallare ute.
    CTC 107 har även en elpatron, som startar automatiskt när själva "fläkten" inte fungerar längre pga kyla, eller fel på den.
  • FruSen

Det beror nog mycket på var man bor.
    Jag bor i norrbotten och här är det billig fjärrvärme. I februari i fjol var det riktigt kallt, köldknäppar på ner mot minus 35 grader och sällan varmare än 15-20 minus. Vår fjärrvärmeräkning var då på 1600 kr och då har vi 20 grader inomhus. Har 143 kvm att värma upp och fjärrvärme för oss är toppen! Det sköter sig själv och fungerar utan protester

Men jordvärme eller bergvärme då TS?

• FruSen

TS, om ni inte har sådan mark som passar sig för bergvärme kanske jordvärme skulle vara ett alternativ? Min mans syster har jordvärme och de har också väldigt låga uppvärmningskostnader.

• mamma smurfen

Ang jordvärme, som några förelagit, så krävs det närmare 200 meter "slang" för att värma en normalstor villa, kostnden ligger på ca 150000, och HELA tomten grävs upp.. vi har en tomt på 800kvm, varav 90 kvm är bottenplatta på huset, och ca 100kvm är gångar, uppfart och altan... ger inte mycket "yta" kvar til slangen.. Nackdelen är ju oxå att man sedan inte kan "bruka" jorden, tillföra utbyggnad, eller lägga om...

Så det går bort, men TACK för förslaget

Som jag skrev så har vi även tittat på bergvärme, men då firman var här och kollade på mark/hus, så avrådde han till bergvärme, och föreslog just luft-vatten, pga risk för poröst berg och lera då vi bor i "lerstaden" Göteborg.

• Excentriskan

Jag sällar mig till skaran som vurmar för fjärrvärme. Bor i norrbotten och det är låga priser. Sen är det just bekvämt, tyst och tar ingen plats. Spelar ingen roll om det är -35 grader ute heller (precis som en skrev lägre upp) funkar perfekt ändå.

Sen är det ju inte som när det lägger ned jordvärme. Så mycket behövs inte grävas.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • SVejsan

Du bor i södra sverige, jag skulle gå på Luft-vattenvärmepumpen.
    Du sitter annars i händerna på fjärrvärmeleverantören. Hur bra är detta monopolet egentligen. Du har ju bara en ögonblicksbild vad fjärrvärmen kostar nu...

• SVejsan

Appropå Göteborg Energis fjärrvärme:
    http://www.ecoprofile.se/thread-2200-Konsumentverket-Goteborg-Energi-far-inte-kalla-sin-fjarrvarme-miljovanlig.html

"deras fjärrvärme har marknadsförts lite väl hårt som en hållbar lösning, när den baseras till största del på fossilgas, oljeindustrins fortlevnad och dålig återvinning."

Intressant inlägg om hur upplägget ser ut:
    http://cornucopia.cornubot.se/2011/09/goteborg-energi-ar-ute-och-ljuger-om.html

Jag har dock inte källforskat mer och vet inte i detalj hur vederhäftigt dessa inlägg är och har ingen insyn i hur energipolitiken styrs i Götet.

Frågan är vilka investeringar och förändringar som de behöver införa i framtiden och på vilket sätt de driver upp priserna?

• SVejsan

Frågan är alltså:
    När raffinaderierna  i Göteborg börjar stå stilla när de inte längre får någon olja/den minskar vad händer då . Samtidigt kommer det  troligen vara brist på fossilgas, Idag är det sopbrist (vi importera ju redan idag). Vad kommer man då "elda" och till vilken kostnad?
    Norra sverige har väl mer tillgång av skog/flis som inte behöver transporteras - vilket borde kunna förklara den lägre kostnaden?

• mamma smurfen
    SVejsan skrev 2012-10-16 10:49:43 följande:

Frågan är alltså:
    När raffinaderierna  i Göteborg börjar stå stilla när de inte längre får någon olja/den minskar vad händer då . Samtidigt kommer det  troligen vara brist på fossilgas, Idag är det sopbrist (vi importera ju redan idag). Vad kommer man då "elda" och till vilken kostnad?
    Norra sverige har väl mer tillgång av skog/flis som inte behöver transporteras - vilket borde kunna förklara den lägre kostnaden?

Ja, DENNA aspekten av vårt val av "husvärme" har vi inte ens tänkt på...

Visserligen ligger detta problem längre fram, och just nu, som det ser ut,

ÄR ändå fjärvärme billigare OCH bättre än vad vi har NU, dvs oljepanna.

Men...

Efter att ha läst en del här på nätet och efter att vi vägt för och nackdelar mellan de olika installationerna, och verkningsgrad av dem... så lutar vi åt att ta luft-värme pump och inte fjärrvärme.

Som du skrev SVeJsan....Just det där med att vara "fast" i fjärrvärmen är något om jag inte gillar och har varit den främsta orsaken till att jag tvekat...

Ser att jag inte är ensam om att tänka så, på ett sätt är det "skönt"....

Svar på tråden Fjärrvärme, eller luftvärme pump??