• skypigeon

Jag är CP-skadad, fråga mig vad du vill!

Som rubriken lyder...

• Svar på tråden Jag är CP-skadad, fråga mig vad du vill!
  • Anonym (När)

När berättade någon för dig att du hade skadan? Du förstod förmodligen redan massor men jag menar när de tog upp det i diskussion med dig.

• Anonym

om det är synligt , vad är värst när folk helt uppenbart får anstränga sej för att inte glo eller när folk helt uppenbart tittar o tittar  för o stilla nyfikenheten
    för jag antar att en cp skada som syns drar blickar till sej

• skypigeon
    CoolJen skrev 2012-10-12 17:40:16 följande:
    Till vilken grad? Vad har du svårigheter med?
    Jag har en bilateral spastisk CP...dvs hela kroppen är påverkad men benen mer än armarna. Jag har haft tur och har en ganska "lätt" skada om man jämför med andra CP-skadade. Jag kan gå men använder kryckor utomhus och vid längre förflyttningar. Har inga problem att använda händer eller armar och pratar helt obehindrat. Jag bor i egen ägd lägenhet, jobbar och kör egen bil. Behöver hjälp med städning hemma eftersom jag har dålig rygg och ibland knän. Universitetsutbildad.
  • skypigeon
    Anonym (När) skrev 2012-10-12 17:43:49 följande:
    När berättade någon för dig att du hade skadan? Du förstod förmodligen redan massor men jag menar när de tog upp det i diskussion med dig.
    Jag kan inte minnas när jag INTE vetat att jag har en CP skada! Minns att jag berättade det för kompisar när jag var 4-5 år. Det har alltid funnits med.
  • skypigeon
    Anonym skrev 2012-10-12 17:44:25 följande:
    om det är synligt , vad är värst när folk helt uppenbart får anstränga sej för att inte glo eller när folk helt uppenbart tittar o tittar  för o stilla nyfikenheten
    för jag antar att en cp skada som syns drar blickar till sej
    Inte alla CP-skador är uppenbara som just CP-skador...en del kan ha små problem, t.ex med en fot eller en hand. I mitt fall så syns det väl eftersom hela kroppen är påverkad. Sitter jag ner så syns det inte. Folk tittar självklart på mej om jag är ute och går med mina kryckor. Om jag är på bra humör, vilket jag oftast är, så bryr jag mej inte. Är jag sur så kan jag tycka att det är jobbigt, men jag är van så i det stora hela så bryr jag mej inte. Kan tycka att folk är rätt okunniga och korkade i bland som dömer en efter hur man ser ut och behandlar en som utvecklingsstörd utan att man fått möjlighet att bevisa motsatsen. Det är verkligen inget fel på min intellektuella förmåga eller min talförmåga och får jag bara chansen att öppna munnen så brukar folk fatta det.
  • Loriyana

Önskar du att dina föräldrar aborterat dig?

• Loriyana
    pippilirum skrev 2012-10-13 12:57:23 följande:
    Loriyana: är du allvarlig?

Absolut!

Anledningen till att jag undrar är för att vääääldigt många nygravida par verkar anse att om fostret har tex CP-skada då är det "i barnets bästa intresse" att abortera. De påstår sig abortera "för barnets skull" då det visar sig att fostret har en CP-skada. Så därför är jag givetvis extremt nyfiken på hur människor som faktiskt HAR en CP-skada reagerar på detta.

Min syster föddes med en CP-skada och jag är oehört glad att ha henne i mitt liv, och det är mina föräldrar också. Men uppenbarligen finns det många som anser att människor med CP-skada inte kan leva ett fullvärdigt liv och det vore bättre om de helt enkelt utrotades redan i livmodern.     
  • skypigeon
    Loriyana skrev 2012-10-13 12:53:08 följande:
    Önskar du att dina föräldrar aborterat dig?
    Hahahah Ursäkta att jag skrattar! VERKLIGEN INTE!!  Jag lever ett helt fullödigt liv! Har rest mycket, bott utomlands, studerat i USA,, universitetsutbildad, jobbar sedan många år, äger min lägenhet, har kört egna bilar sen jag var 20. har det bra ekonomiskt. Har många nära vänner. Haft fantastiska relationer...saknar inget och lever bättre än många utan CP!
Svar på tråden Jag är CP-skadad, fråga mig vad du vill!