• Majbebis2012

Hjälp med bebis som sover jätteoroligt!

Har en snart 5-månaders kille här hemma som har lite sovproblem.

Om man börjar beskriva hans dagar ser de ut såhär...
    kl 7 uppstig. Sen vill han vara vaken ca 1,5 timme och sen ett sovpass på 30 min,
    Alltid 1,5 h vakentid och alltid prick 30 min sovande, under hela dagen.

Kvällar ser ut såhär. Vaknar ngn gång runt 17, tar en liten powernap på 5-10 min runt 18-18:30...
    Vaken till ca 19:30-20.00
    N¨gonstans mellan 19:30-20:00 ammas han (även testat lite gröt)
    SEN börjar härligheten..

Vaknar, efter 30 min som vanligt.. Oftast räcker det att stoppa i nappen.
    Sen kan han sova en timme, dags igen.. Uppvak med lite gråt.. Nappen eller tillochmed amning ev..
    Såhär fortsätter det, hela natten igenom. Ca 1 ggn i timmen.
    Mycket snuttande på bröstet, äter runt 00-01 märker jag.
    Han sover i vår säng nattetid (pga allt vak)
    Hans säng dagtid.

Var är vårt problem??
    Hjälp oss lösa.

Nämn INTE ersättning på kvällen, han VÄGRAR flaska. 

• Svar på tråden Hjälp med bebis som sover jätteoroligt!
  • EnAnka

Jag tycker att boken "somna utan gråt" innehåller mycket vettigt för bra sömnrutiner. Nu var det iofs längesedan jag läste den och vi hade egentligen inga större problem innan heller men det skulle ju ev. kunna ge er något om ni vill prova.

Annars tänker jag väl spontant att det kanske vore bra att prova egen säng och kanske t o m eget rum? Det kan ju hända att han blir väckt av att dela säng/rum. Vårt barn sov mycket bättre i eget rum och har alltid sovit bra i egen säng.

• Ninna84

Jag skulle köra sten hårt på att han ska ha fasta sov rutiner på dagarna. Typ vara vaken 1 1/2 timme och sen sova minst 1 timme och inte bara 30 min... De är nog för lite.
    Ja körde så med min son vid 5 månader... De tog nån vecka sen sov han hela nätterna...
    Dock fick ja mer eller mindre tvinga han till att somna på dagarna då han vägrade men de va för hans bästa ja gjorde de... Jag gav mig inte. Och de gäller att va envis och inte ge sig...
    Ändrar ni inte hans sov vanor nu, då kommer ni inte få de lätt sen när han närmar sig året....

• Majbebis2012
    Ninna84 skrev 2012-10-12 23:11:27 följande:
    Jag skulle köra sten hårt på att han ska ha fasta sov rutiner på dagarna. Typ vara vaken 1 1/2 timme och sen sova minst 1 timme och inte bara 30 min... De är nog för lite.
    Ja körde så med min son vid 5 månader... De tog nån vecka sen sov han hela nätterna...
    Dock fick ja mer eller mindre tvinga han till att somna på dagarna då han vägrade men de va för hans bästa ja gjorde de... Jag gav mig inte. Och de gäller att va envis och inte ge sig...
    Ändrar ni inte hans sov vanor nu, då kommer ni inte få de lätt sen när han närmar sig året....
    Hur gjorde du för att få honom att sova längra om dagarna då? Han sover som sagt var max 30min sedan vaknar han.
  • Jkpg Deluxe

Har han alltid sovit dåligt? Annars har de ju en period av sämre/oroligare sömn vid 5 mån...som går över...

• Majbebis2012
    Jkpg Deluxe skrev 2012-10-13 22:25:20 följande:
    Har han alltid sovit dåligt? Annars har de ju en period av sämre/oroligare sömn vid 5 mån...som går över...
    Nä, till och från.. 
    Fram til 3-3,5 månader sov han toppen!
    Nu snuttas det hejvilt! 
  • Majbebis2012

HUR får jag han att somna om sjläv???
    han somnade nu själv i sin säng med snuttis på ögon. vaknade efter prick 30 min, ser att han är trött, gnuggar ögon.. Men börjar efter 5 min skrika hejdlöst om man inte tar upp han.

Vad göra? 

• Bling1975

Bra sömn på dagen ger oftast bra sömn på natten. När min lilla sover oroligt på dagen så får hon sova i vagnen, då kan man oftast vid första tecken på att hon börjar vakna gunga henne till sömns igen. Visst tar det lite av ens egna tid för man får stå och passa på henne hela tiden. Går det så länge så hon gör ljud så är det oftast omöjligt.

Om du tror att han är väldigt hungrig på natten och inte bara snuttig och närhetssugen så kan du ju pröva att ge en liten skål gröt på kvällen om ni har börjat med smakisar.

• veme

Ett tips för att få bebisar att sova längre på dagen är att hjälpa till i sömnskarvarna. Googla lite så hittar du massa info och tips om deras sömncykler. Min dotter vaknade ALLTID efter 40 min dagtid, men vi var där hos henne fem min innan och vagnade eller buffade lite lätt för att hindra att hon vaknade ordentligt. Resultatet - hon sov vidare och efter några dagar med hjälp över skarvarna så sov hon några timmar utan hjälp. Viktigt för henne var dock att lurarna var vid samma tid varje dag. Lite hämmande för det sociala livet men inget svårt val när vi tidigare hade en bebis som var konstant trött. Det där att barn sover när de är trötta stämmer tyvärr inte in på alla..

• Marren38

Han sover middag alldeles för sent på dagen för att kunna komma till ro och sova länge på kvällen. När mina barn var fem månader gällde ingen sömn efter kl 14 för att de skulle somna i tid vid sju på kvällen. Det går! Ut och gå med honom i bärsjal eller bärsele vid fyratiden när han är trött. Då piggnar han till. Sedan sovdags kl halv sju.

Svar på tråden Hjälp med bebis som sover jätteoroligt!