• aikidoaasa

Ni som handpumpar. Hur mycket mjölk får ni ut?

Som trådstarten frågar så undrar jag hur mycket mjölk som ni får ut i snitt de gånger som ni handpumpar?
    Visst är det mysigt att amma etc. Men det finns tillfällen då det är bra att det finns ett lager mjölk så att bebisens pappa (eller annan) har möjlighet att ge den lille mat om man själv inte kan just då.

Sedan en till fråga kopplat till detta: Hur mycket mjölk ger ni sedan till er lilla bebis när den mjölken ska ätas som pumpats ut? Hur gammalt är er bebis vid de mängderna?

Vi ska precis börja testa lite smått att pappan ska ge vår bebis mat och det är ganska bra att veta ungefär hur mycket vår 3 månaders kan behöva. (det är inte som att jag direkt kan mäta mängden mjölk som äts när det kommer direkt ut ur bröstet.

Tack för hjälpen!  

• Svar på tråden Ni som handpumpar. Hur mycket mjölk får ni ut?
  • m0desty

Jag vill också veta detta! Vår är 2,5 månad och just nu ammar jag varje timme på dagarna. Lite längre emellan blir det vid sovstunderna förstås.

Problemet vi haft vid urpumpning är att dottern blir mätt (tror vi) men inte nöjd få hon saknar att få snutta på den mysiga tutten. Har dock inte provat så många gånger än.

• Mother of 4

Jag ammar till 95%, pappan ger ersättning nån natt i veckan, så jag får sova hela natten.

Hon är 2 månader och äter då cirka 60 ml och blir mätt och nöjd. Vi har calma meddela flaska som är bra, samma teknik som amning.

Tror en normal 2 mån äter mer, om jag kommer ihåg rätt från när trean var liten åt han 150 ml per mål i samma ålder.

Med de andra barnen pumpade jag ibland och kunde få ut allt från 20 ml till 130 ml. Nu kommer inte en droppe, därav ersättningen.

I vanliga fall ammar jag henne var 3-4 timme. Ibland går det 6-7 timmar på natten.

• hannis

När jag helammade fick jag ut mellan 70 och 100 ml men enbart på morgonen. Resten av dagen gick det sällan att pumpa alls. Amma gick dock alldeles utmärkt. Bebisen åt max 100 ml/ mål mellan 3-6 månaders ålder.

• aikidoaasa

Tack för era svar! Bra tips det där med flaskan på natten... fast då får man kanske se till att arbeta snabbt för om det tar lång tid så blir vår lille buse pigg och vill inte alls sova...

• Ninniisen

Dottern är fyra veckor på onsdag och de mål hon sover förbi pumpar jag ut och får ut mellan 80-150 ml beroende på hur fulla brösten är.

Sparar mjölken i kylen och ger henne under natten. Jätte smidigt då hon krånglar lite med amningen på nätterna konstigt nog.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★ Lillasyster BF 28/9 ° ★
  • Konvaljen

Min dotter är två månader och helammas. Jag pumpar ut en del som pappan ger ibland på kvällarna eller om jag tränar. Då äter vårt lilla matvrak 110-130 ml bröstmjölk.

• sannaaa

Mina tvillingpojkar är 3v, pumpar ofta it på kvällen så pappan kan ge ett mål på natten. Brukar få ut ungefär 130-180ml sammanlagt från båda.. När vi matar med med flaska äter de oftast 50-70ml, nån gång har de fått i sig nästan 100 ml. De äter vanligtvis ca varannan/ var tredje timme.

• 1979sandy

Hur gör ni på natten om bebis sover över ett mål, blir era bröst inte fulla av mjölk?!
    Min 2 mån tror jag börjar sova mer på natten och missar ett två mål, så inatt vaknad jag efter 4 Tim och hade de största och hårdaste brösten jag nånsin haft handpumpade ur lite i handfatet då jag inte visste om han skulle vakna snart och vilja ha.. Kommer brösten vänja sig snart att han inte äter på natten, eller kommer jag bli tvungen att hå upp och pumpa ur varje natt?
    Kan flaskan stå kvar på handfatet så jag kan fylla på den efter nån/ några Tim om jag måste pumpa? ( handpumpar, gillar inte den elektriska då den Gett mig mjölkstockning)..

Tack;)

• 1979sandy

Plus, ni som pumpar ur och sambon ger så ni får sova, vaknar ni inte Sen med stenhårda bröst och ändå måste upp och pumpa ur?:)

• hannis

Om man pumpar på natten för att bebisen börjar sova över mål så kommer ju aldrig produktionen ställa in sig. Alltså måste man stå ut med lite mjölkfyllda bröst när man vaknar på morgonen. Det försvinner ju efter första morgonamningen.

• 1979sandy

Ok.. Bara det att mina fullkomligt rinner av mjölk så jag måste pumpa ur det värsta nästan alltid..
    Man kan inte få stockning av att ha så fyllda bröst?

• EmeelieeA

Jag gick till affären och kollade på baksidan av ett ersättningspaket, där står hur mycket de bör äta per mål och per dag beroende på hur gamla de är :)

• aikidoaasa
    EmeelieeA skrev 2012-11-10 18:09:17 följande:
    Jag gick till affären och kollade på baksidan av ett ersättningspaket, där står hur mycket de bör äta per mål och per dag beroende på hur gamla de är :)
    Fast ersättning och bröstmjölk är inte samma så det kan verkligen variera hur mycket som helst. (Bröstmjölken bara den är helt olika från kvinna till kvinna. Vissa har tjockare mjölk än andra och då krävs det inte lika stor mängd för att bebisen ska bli mätt.)

Jag hoppas få komma igång lite igen med urmjölkningen... min lilla son har haft en tillväxt period nu då han har velat äta/ tutta hela tiden... det har i princip betytt att det inte funnits en droppe över för att frysa in... Men nu verkar det vara bättre med honom så jag får väl se.
  • EmeelieeA

Jobbet är klart det kan va så :) men då hade jag nätt att gå på och då märkte jag om han ville ha mer eller inte åt upp :) fick ett litet hum i alla fall!

Svar på tråden Ni som handpumpar. Hur mycket mjölk får ni ut?