Sambo utan tålamod
Hej!
Min sambo går mig på nerverna, och på sistonde har vi grälat i princip någon gång per dag . VI har en tvåårig son, bra utbildning och ekonomi. Under hennes föräldraledighet har jag ofta jobbat hemmifrån för att spara pendlingstid, och kunna hjälpa till med lunch, ta fram barnvagn, mm....
Trots att hon är relativt förmögen är hon otroligt snål och vägrar köpa en egen dator. Hon blir sur de gånger hon inte kan/får låna min personliga dator. Detta har vi bråkat återkommande om i flera år.
Jag går aldrig ut på krogen längre, utan är alltid hemma hos familjen på både helger och kvällar. Ända avbrottet från detta är när jag tränar på gymmet eller joggingrundan. (Dock är jag tacksam över att jag "fått frihet" att träna relativt mycket).
Jag storhandlar mat en gång i veckan för ca 1500:- , och lagar dessutom de flesta av alla våra måltider på egen hand, något som hela familjen uppskattar. Trots detta blir hon nästan daligen irreterad över att inte maten är klar tillräckligt fort, något som tycker är väldigt frusterande. Hon verkar sakna både tålamod och uthålligheten, så fort blodsockret skjunker en aning.
Hon lider dessutom av bacillskräck, och tvättar händerna överdrivet mycket, samt är väldigt misstänksam mot gammal mat. Detta är något jag märkte tidigt, och lärde mig leva med, men nu när vi har barn tycker jag det börjar bli jobbigt.
Så fort det är något ropar hon på min hjälp. Hon ber om saker hela kvällar, och när man tex. hämtat ett glas vatten, ska därefter hämta nästa sak.. och så vidare....tills man sprungit 10 gånger till köket, fram och tillbaks.
Vi har även funderat på att köpa hus, men hon vill inte sätta sig ner och gå igenom de ekonomiska bitarna tillsammans.
Jag har alltid tyckt att hon haft en hög stressnivå, vilket man ofta känner så fort hon kommer in i rummet. Jag har försökt tipsa om vissa övningar/träning mm...men det är ungefär som om hon tror det är farligt att svettas :)
När vi är hemma hos hennes föräldrar (som hon ofta vill hälsa på) blir det alltid massa smågnäll om både det ena och andra. Föräldrarna är så pryda i den by de bor i, så de sa åt mig att jag inte fick göra armhävningar ute på altan så att grannarna skulle se :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 09:14
Det tråkiga är att i princip varenda helg blir förstörd. Förra helgen började bråket för att jag inte hörde att hon hade bett mig hålla tiden på ett par kokande ägg. Denna helg började bråket för att jag inte torkade upp en youhurtfläck på golvet ordentligt. Detta trots att jag själv hoppade över frukost i morse för att diska. När jag säger STOPP blir hon ofta förtvivlad och börjar nästan gråta, hon tycker jag låter arg hela tiden :(