• Anonym

Hur får man folk att bli intresserade av att hyra ett rum?

Har en trea med ett omöblerat rum som inte används just nu. Tänkte i så fall att jag kanske kunde hyra ut ett rum. Inte för att jag behöver det rent ekonomiskt. Utan för att jag bor i en medelstor stad med många studenter och bostadsbrist överlag. Så tills jag vet vad jag skulle göra med det rummet så kan jag hyra ut det till någon som behöver boende.

Skulle en inneboende i så fall vara intresserad av följande?

- Tillgång till sitt sovrum, badrum, kök, hall och tvättstuga. Men även förrådet om man skulle behöva använda det. Sovrummet skulle vara omöblerat. Kan ju alltid möblera det, men eftersom jag är osäker på om jag vill använda det rummet som sovrum/gästrum senare så vill jag inte inreda rummet så i onödan. Så bättre låta en inneboende få möblera själv och sedan ta med sig saker vid flytt.

Är dock osäker på vardagsrummet. Enligt vissa annonser så finns det folk som låter den inneboende ha tillgång till vardagsrummet, andra skriver att man enbart får tillgång till gemensamma utrymmen som kök, badrum och tvättstuga. Ej vardagsrum alltså. Är det viktigt om man får tillgång till vardagsrummet också? Ännu mer om det finns balkong?

- Husdjur skulle vara tillåtet. Ser dock helst att personen är rökfri. Men så länge personen inte röker i bostaden så är det okej. Annars spelar ålder, sysselsättning, kön etc ingen roll. Så länge man kan betala för sig.

- Har vissa önskemål/krav när det gäller umgänget. Det är helt okej om den inneboende tar med sig gäster som är där på besök. Kanske sover över någon natt då och då. Men jag vill inte att det är någon fritidsgård/nattklubb där eftersom det är jag som står på kontraktet och kan bli vräkt om grannarna blir störda. Vill heller inte att folk sover över stup i kvarten, eftersom jag hyr ut rummet åt en person. Inte åt flera som ska bo där regelbundet.

Resonerar jag galet där? Skulle det skrämma bort folk?

Skulle det vara bättre om jag låter den inneboende få tillgång till ett möblerat rum + vardagsrum och få göra hur man vill när det gäller umgänge? Eller ska jag strunta i att ha en inneboende och låta rummet stå tomt så länge?

Jag har ingen aning om hur man får folk att vilja hyra just det lediga rummet. Har kollat flertal annonser men folk formulerar sig olika och har olika krav. Så det finns egentligen inga riktlinjer.  
  • Svar på tråden Hur får man folk att bli intresserade av att hyra ett rum?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-13 15:26:58 följande:
    Ser inte texten.

Jag ser halva..
  • Billig trevnad
    Anonym skrev 2012-10-13 15:25:52 följande:
    Har en trea med ett omöblerat rum som inte används just nu. Tänkte i så fall att jag kanske kunde hyra ut ett rum. Inte för att jag behöver det rent ekonomiskt. Utan för att jag bor i en medelstor stad med många studenter och bostadsbrist överlag. Så tills jag vet vad jag skulle göra med det rummet så kan jag hyra ut det till någon som behöver boende.

Skulle en inneboende i så fall vara intresserad av följande?

- Tillgång till sitt sovrum, badrum, kök, hall och tvättstuga. Men även förrådet om man skulle behöva använda det. Sovrummet skulle vara omöblerat. Kan ju alltid möblera det, men eftersom jag är osäker på om jag vill använda det rummet som sovrum/gästrum senare så vill jag inte inreda rummet så i onödan. Så bättre låta en inneboende få möblera själv och sedan ta med sig saker vid flytt.

Är dock osäker på vardagsrummet. Enligt vissa annonser så finns det folk som låter den inneboende ha tillgång till vardagsrummet, andra skriver att man enbart får tillgång till gemensamma utrymmen som kök, badrum och tvättstuga. Ej vardagsrum alltså. Är det viktigt om man får tillgång till vardagsrummet också? Ännu mer om det finns balkong?

- Husdjur skulle vara tillåtet. Ser dock helst att personen är rökfri. Men så länge personen inte röker i bostaden så är det okej. Annars spelar ålder, sysselsättning, kön etc ingen roll. Så länge man kan betala för sig.

- Har vissa önskemål/krav när det gäller umgänget. Det är helt okej om den inneboende tar med sig gäster som är där på besök. Kanske sover över någon natt då och då. Men jag vill inte att det är någon fritidsgård/nattklubb där eftersom det är jag som står på kontraktet och kan bli vräkt om grannarna blir störda. Vill heller inte att folk sover över stup i kvarten, eftersom jag hyr ut rummet åt en person. Inte åt flera som ska bo där regelbundet.

Resonerar jag galet där? Skulle det skrämma bort folk?

Skulle det vara bättre om jag låter den inneboende få tillgång till ett möblerat rum + vardagsrum och få göra hur man vill när det gäller umgänge? Eller ska jag strunta i att ha en inneboende och låta rummet stå tomt så länge?

Jag har ingen aning om hur man får folk att vilja hyra just det lediga rummet. Har kollat flertal annonser men folk formulerar sig olika och har olika krav. Så det finns egentligen inga riktlinjer.  
    (Var tvungen att citera för att kunna läsa)
  • Billig trevnad

Kolla på universitetets hemsida. Ofta finns det ett annonsplank eller bostadspool där man kan annonsera och söka efter rum. Eller så kan du ju skriva ut lappar och sätta upp på anslagstavlor i universitetshusen. Särskilt vid terminsstarter när behovet är som störst!

• lillnosie

Tycker du resonerat bra. Din lägenhet, dina regler. Och folk som hyr ett rum där det finns tydliga regler rättar sig ofta efter det. Lycka till :)

• Anonym

Får be om ursäkt för trådstarten. Vet inte vad som gick fel för allt såg bra ut innan jag postade tråden.

När det gäller universitetets hemsida och annonsplank så kände jag redan till det. Speciellt eftersom de har uppmanat folk att ta in inneboende om det är möjligt. Åtminstone var det så inför terminstarten. Jag kan absolut tänka mig att ta in en student. Men det behöver inte vara just en student, så länge personen har en inkomst och kan betala för sig. 

Nu kanske jag inte är så jätteförtjust på tanken att låta en person med försörjningsstöd/socialbidrag, a-kassa eller betalningsanmärkningar/skulder vara inneboende här. Men det är inte helt uteslutet. Skulle dock föredra en person som har arbete eller studier som sysselsättning.

Problemet är väl att jag har vardagsrum med balkong. Just nu har jag inte mycket möbler och inredning där. Jag bodde tidigare i en liten etta med pentry, så jag hade inte med mig så mycket när jag flyttade. Dessutom är jag så van vid att se på tv via datorn (play) och tidigare hade jag IP-TV. Så har ingen riktig tv heller. Men har tänkt skaffa en tv och dvd så småningom.

Men jag kan ändå tänka mig att en inneboende normalt skulle vilja ha tillgång till vardagsrum och balkong också. Även om jag inreder rummet till fullo senare, så vill jag gärna ha ett rum utöver mitt sovrum som är mitt eget. Speciellt med tanke på att kök, badrum, hall och förråd kommer att vara gemensamt. Vill liksom slippa vara enbart i mitt sovrum om jag vill ha tid för mig själv. Är jag egoistisk då? Eller ska jag ge personen tillgång till vardagsrummet i alla fall? Känns som om jag inte har bra skäl till att neka personen att vara där. 

Det var därför som jag undrade om det är viktigt för en inneboende att ha tillgång till vardagsrum och balkong också. 

Kollar man annonser så förekommer det relativt ofta att inneboende inte får tillgång till vardagsrummet, även om det är vanligare att de får använda sig av vardagsrummet också. 

Många som hyr ut rum har ju ofta ett möblerat rum med säng, skrivbord och garderob eller byrå. Kanske något mer beroende på rummets storlek. Jag har ett omöblerat rum och vet inte om det är mindre attraktivt. Är det så?

När det gäller umgänge och regler så vill jag inte vara för hård heller. Vill ju att personen ska trivas, så det är bland annat därför som jag ändå godkänner besök men vill att det ska finnas gränser. Men jag vill inte riskera vräkning om folk stör (tex genom att ha högljudda fester). Det där med att låta folk sova över regelbundet är bara en principsak då jag hyr ut rummet åt en person. Sedan om någon sover över då och då, det är helt okej eftersom det inte sker minst 5 dagar i veckan. Men är ändå orolig för att folk kommer att tro att jag är en surkärring som förbjuder umgänge i min bostad. 

• hallontryffel

Om du inte måste hyra ut rummet för att du behöver pengarna tycker jag definitivt att du kan vara "kräsen" ang. vem du hyr ut till och vilka regler som ska gälla -du ska ju känna dig bekväm i ditt eget hem!

• arianne03

Vilken stad bor du i? Är det tex Stockholm el Uppsala kan du vara hur kräsen som helst, du kommer ändå ha massor som vill hyra.

• Anonym (ett)

Jag hade sagt nej till husdjur. Guldfisk i skål hade funkat men ingen fyrbent.

• Anonym

Husdjur skulle jag nog inte tillåta svårt att hålla ett djur som inte bor i bur i ett enda rum.

• BaPumba

Jag tycker du ska fundera på hur DU vill ha det i ditt hem, istället för hur en inneboende vill ha det. Det finns så många olika slags personer som vill hyra rum så du kan ändå inte anpassa dig efter allas önskemål. Mina föräldrar har hyrt ut rum till studenter, och då har de haft tillgång till hela huset. Vissa studenter har bara velat hålla sig på sitt rum, andra har velat vara i andra delar av huset när ingen annan varit hemma, och några har nästan blivit som en extra familjemedlem. Så utgå från hur du vill ha det så kommer du hitta inneboende som passar dig bäst och som förhoppningsvis kommer att trivas.

• Anonym

Förlåt för sent svar.

Jag har en billig trea. Billig i den bemärkelsen att jag har råd att betala hyran utan att ta in en inneboende, och att man kan få en tvåa för samma månadshyra. Så jag kan ju fokusera på hur jag vill ha det. Men det känns som om jag är onödigt kräsen/sträng om jag sätter upp regler på umgänge/sociala aktiviteter i min lägenhet (även om det mesta handlar om att jag inte vill bli vräkt om folk stör grannarna, och att en person hyr rummet. Inte flera som ska sova där regelbundet). Samtidigt vill jag gärna ha vardagsrummet för mig själv också, även om det skulle påverka den inneboendes sociala liv i hemmet. Man brukar ju umgås i vardagsrummet i sådana fall. 

När det gäller husdjur så vet jag inte om jag skulle godkänna alla typer av djur. Jag gillar tex inte fåglar och kan tycka att de är högljudda, även om jag slipper se dem om de finns i en fågelbur i rummet som personen hyr. Efter att ha blivit hundbiten ett par gånger, så är jag inte förtjust i hundar heller. Är lite hundrädd men det är inte extremt. Jag klarar av vissa hundar, men då ska de tillhöra folk jag känner. Främmande hundar går bort. Men jag skulle inte ha något emot katter, eller om personen har andra djur som kan bo i bur.  Så länge man kan sköta djuren och se till att det är rent, inte stinker vidrigt och så. 

Dessutom bor jag inte i en stad som Göteborg, Uppsala, Stockholm eller Lund. Så jag kanske inte kan vara så värst kräsen. Jag bor "bara" i Borås. Här finns det brist på studentbostäder, och det kommunala bostadsbolaget (AB Bostäder) som har flest bostäder säger att minst 3 års kötid krävs för att man ska ha chans att få en bostad. Ibland kan man ha tur och hitta en mindre åtråvärd lägenhet om man har färre köpoäng, men minst 1 års kötid brukar det ändå handla om i sådana fall. Privata hyresvärdar har sällan lediga lägenheter. Lägenheter (oavsett hyresvärd) försvinner snabbt. 

Det råder för övrigt allmän bostadsbrist här, så ingen speciell kategori (tex studenter, seniorer eller unga personer som ska flytta hemifrån för första gången) påverkas mer än andra. Man hör jämt hur bostadsbristen är här i stan, även om det kanske inte är lika extremt som i tex Stockholm. Just därför tänkte jag att jag kanske kan hjälpa någon genom att hyra ut ett rum, trots att jag inte behöver det rent ekonomiskt. 

Hade det tex varit Göteborg, Lund, Uppsala eller Stockholm så hade jag förmodligen kunnat vara mer kräsen. Jag känner mig ändå ganska öppen eftersom jag struntar i ålder, kön, sysselsättning (inkomsten och att man kan betala hyra är viktigare) och kan gå med på att man har husdjur och att man röker så länge som man gör det utomhus. 

Om jag nekar rökare och folk med husdjur att hyra rummet (vilket jag skulle föredra), och att de bara skulle få tillgång till sovrum, kök, badrum, förråd och den gemensamma tvättstugan  (ej vardagsrum) samt sätter upp regler om bland annat hur man sköter gemensamma utrymmen (man ska tex städa och diska efter sig i köket, och så var det det där med umgänget som jag nämnde innan) så kanske jag blir för kräsen? Kan dock tänka mig att ta emot rökare och husdjur, det är som sagt inga problem. Kan även tänka mig att sänka hyran så att det blir kanske 40 % av min hyra som man betala + hälften av gemensamma kostnader (el etc) + personens egen hemförsäkring som tillkommer. Just för att personen inte kommer få tillgång till vardagsrummet. Rummet kommer dessutom vara omöblerat så kan inte ta ut 10-15 % extra för moblerna och slitage etc. 

Skulle ni tycka att jag var kräsen om jag satte upp följande som krav?

- Rummet hyrs ut till en ensamstående person. Ej par eller kompisar som vill dela rum.
    - Du ska vara icke-rökare. 
    - Helst inga husdjur även om det kan gå bra. Ej hund eller fågel. 
    -  Rummet är omöblerat, så man får möblera själv. Jag kommer inte inreda det åt någon.
    -  Endast tillgång till kök, badrum, förråd, sitt eget sovrum och gemensam tvättstuga. Vardagsrum och balkong finns dock. 
    -  Man får gärna ta hem vänner och andra gäster. Men tänk på att visa hänsyn, både mot mig och grannar. Vilket innebär att bland annat fester inte kommer att ses som något positivt.  

• hallontryffel

Helt ok "regler" tycker jag. Och, återigen; eftersom du inte av ekonomiska skäl måste hyra ut ett rum tycker jag att du ska känna att du FÅR vara" kräsen", du ska ju kunna känna dig bekväm i ditt eget hem!

• BaPumba

Sätt ut en annons på blocket. I annonsen behöver du inte skriva så mycket om reglerna, utan mer fokusera på rummet som hyrs ut, hur stort det är, hyra, tillgång till kök och badrum. Be de som svarar att skriva lite om sig själva. Du kommer troligtvis få massa svar, så kan du gallra bland dem. Välj ut de du tror passar bäst och ge dem en visning, en åt gången. Under visningen får du chans att prata lite mer med dem och få en uppfattning om vilka de är. Skriv gärna lite anteckningar om varje person. Under tiden de är på visning kan du berätta om hur du vill ha det, tex att det är okej att någon sover över ibland men att du inte vill ha fester.

Jag tycker det är lättast att bara lämna ut en mailadress, då kan du gå igenom alla svar i lugn och ro när det passar dig.

När du väl har hittat någon att hyra ut till så se till att skriva riktiga kontrakt. Finns att ladda ner eller köpa i bokhandeln. Lägg till dina egna regler som en bilaga. Fundera på vilket slags slitage du tycker är okej så du kan skriva det i kontraktet. Tex är det okej att sätt upp tavlor, hyllor med plugg, ingenting alls?

Jag vet inte om det är nödvändigt när det gäller inneboende, men för säkerhets skull är det bra att skriva på ett avtal där den inneboende frånsäger sig besittningsrätt. Finns att ladda ner.

Fundera även på saker som vissa ser som självklart och andra inte, tex diska direkt efter maten, torka efter sig i duschen mm. Detta behöver kanske inte vara med i kontraktet, men det är bra för dig att veta hur du vill ha det så du vet vilken slags person du ska söka, och att du kan ta upp det med personen som flyttar in vad som är viktigt för dig.

Ta även ut en depositionsavgift, ifall något tex skulle gå sönder. Fundera på hyreslängden och uppsägningstid.

Svar på tråden Hur får man folk att bli intresserade av att hyra ett rum?