Hur får man folk att bli intresserade av att hyra ett rum?
Har en trea med ett omöblerat rum som inte används just nu. Tänkte i så fall att jag kanske kunde hyra ut ett rum. Inte för att jag behöver det rent ekonomiskt. Utan för att jag bor i en medelstor stad med många studenter och bostadsbrist överlag. Så tills jag vet vad jag skulle göra med det rummet så kan jag hyra ut det till någon som behöver boende.Skulle en inneboende i så fall vara intresserad av följande?
- Tillgång till sitt sovrum, badrum, kök, hall och tvättstuga. Men även förrådet om man skulle behöva använda det. Sovrummet skulle vara omöblerat. Kan ju alltid möblera det, men eftersom jag är osäker på om jag vill använda det rummet som sovrum/gästrum senare så vill jag inte inreda rummet så i onödan. Så bättre låta en inneboende få möblera själv och sedan ta med sig saker vid flytt.
Är dock osäker på vardagsrummet. Enligt vissa annonser så finns det folk som låter den inneboende ha tillgång till vardagsrummet, andra skriver att man enbart får tillgång till gemensamma utrymmen som kök, badrum och tvättstuga. Ej vardagsrum alltså. Är det viktigt om man får tillgång till vardagsrummet också? Ännu mer om det finns balkong?
- Husdjur skulle vara tillåtet. Ser dock helst att personen är rökfri. Men så länge personen inte röker i bostaden så är det okej. Annars spelar ålder, sysselsättning, kön etc ingen roll. Så länge man kan betala för sig.
- Har vissa önskemål/krav när det gäller umgänget. Det är helt okej om den inneboende tar med sig gäster som är där på besök. Kanske sover över någon natt då och då. Men jag vill inte att det är någon fritidsgård/nattklubb där eftersom det är jag som står på kontraktet och kan bli vräkt om grannarna blir störda. Vill heller inte att folk sover över stup i kvarten, eftersom jag hyr ut rummet åt en person. Inte åt flera som ska bo där regelbundet.
Resonerar jag galet där? Skulle det skrämma bort folk?
Skulle det vara bättre om jag låter den inneboende få tillgång till ett möblerat rum + vardagsrum och få göra hur man vill när det gäller umgänge? Eller ska jag strunta i att ha en inneboende och låta rummet stå tomt så länge?
Jag har ingen aning om hur man får folk att vilja hyra just det lediga rummet. Har kollat flertal annonser men folk formulerar sig olika och har olika krav. Så det finns egentligen inga riktlinjer.