• Yaster

    Lynnig kanin?!

    Har haft min kanin i snart två år nu, en kastrerad dvärgvädurs hane. Han var jättegosig som liten, otroligt social och ville alltid vara med. När han blev könsmogen började han sätta sig upp mot mig och han kastrerades (något jag ändå tänkt göra). Sedan följde en ganska tuff tid, kaninen satte sig i händerna på mig, stampade efter mig, stressade upp sig till max så fort jag lyfte honom. Jag fick rådet av min uppfödare att vara mer bestämd mot honom så jag började markera när han bet mig och i allmänhet slutade jag låta honom komma undan med dåligt beteende. Efter ett tag såg jag en förändring och jag kunde ta i min lilla kanin igen. I två månader funkade det jättebra, han var snäll och harmonisk.

    Han började snart med dumheterna igen och jag fick då låna en hona av min uppfödare som han sattes ihop med. Planen var att hon skulle sätta honom på plats och visa honom att han inte var kung över buren. Han var ju snäll egentligen, bara uppnosig. Detta verkade funka ett tag och han verkade trivas med honan, fram tills han blev extremt aggressiv mot henne och hon fick lämnas tillbaka. Mot mig hade han dock blivit jättego igen. Visst, vi hade våra tvister men inget som jag inte kunde ta.

    I ett halvår var han jättemysig och snäll, allting funkade utmärkt. Sedan började problemen. Under perioder kan han bli näst intill aggressiv för att sedan bli snäll och sedan aggressiv igen. Först kom en period på ungefär en månad där han var stirrig, sur och tvär. Jag fick inte röra honom och han blev stressad bara jag öppnade buren. Det gick sedan några veckor där han var trevlig, sedan blev han sur igen. Nu har han varit tvär i ungefär en månad och jag vet inte längre vad jag ska göra då tom uppfödaren (som har hur mycket erfarenhet som helst) står handfallen.

    Förändringarna kan ske under en natt och utan direkta anledningar. Just nu får jag absolut inte ta ut honom, får inte röra honom, får akta fingrarna och han ser allmänt stressad ut i ögonen. Under sina snälla perioder är han dösnäll, kommer fram och hälsar, tigger uppmärksamhet genom gallret och skulle aldrig drömma om att bitas! Och så blir han så här bara över en natt..

    Vad ska jag göra? Jag frågar mig ju om det här verkligen är livskvalite för honom..

  • Svar på tråden Lynnig kanin?!
  • Dr Mupp

    Helt ärligt, jag hade tagit bort honom. Han mår inte bra av situationen och du mår inte bra. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • BookLady

    Har du undersökt honom hos vet? Är han frisk fysiskt? Kan kanske vara urinsten eller några andra besvär som går i skov och får honom att bete sig så när han mår dåligt.

  • Lena Miranda

    Du har inte märkt något samband med mat, frukt och grönsaker du gett han och han blivit sådär arg?

    Min hane blir helt knäpp bla när han får morot och frukt med mycke fruktsocker i.. 1 bit nån enstaka gång går bra men inte flera dagar på raken.. han får som socker kick och blir stressad lite elak, börjar kissa och bajsa utanför boet även fast de är rent, biter på allt och rymmer har sig.. när han bara får sin pellets och hö så är han en helt annan kanin Lugn och harmonisk. 

Svar på tråden Lynnig kanin?!