• Tallbarr12

Skillnad på att anmäla och ansöka om föräldrapenning?

Hej!
    Försöker skicka in om att få föräldrapenning på försäkringskassans hemsida, men förstår inte skillnaden på att anmäla och ansöka om föräldrapenning. Vad är skillnaden?

Går jag in på anmäl föräldrapenning säger sidan att jag redan har en amälan för barnet, men jag hittar ingen information om vad denna anmälan betyder eller vad som är inlagt i den anmälan...

Kan du hjälpa mig att reda ut vad det är för skillnad på att anmäla och ansöka om föräldrapenning?

• Svar på tråden Skillnad på att anmäla och ansöka om föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

När man ska ansöka om föräldrapenning ska man först göra en anmälan och sedan en ansökan.

Det verkar som du redan gjort en anmälan, då du loggar in kommer du till ”översiktsbilden” där det bl.a. står ”Välkommen” och så ditt namn. På sidan under de blå knapparna finns ”mina händelser” och har du då gjort en anmälan ska det finnas en röd flagga och en länk där det står ”gör din ansökan om ersättning här”.

Hälsningar

Ebba, handläggare

• Tallbarr12

Tack för ditt svar. 

Men vad innebär det att göra en anmälan? Jag minns nämligen inte att jag har gjort en, så jag vet inte vad jag har anmält :) och det går ju inte att se någonstans (vad jag vet) vad denna anmälan innehåller?! 

• Försäkringskassan

Hej!

Anmälan gör man första dagen man är hemma och på ansökan fyller du i vilka dagar du vill ha ersättning för. Så man kan ha ett pågående ärende där anmälan är gjort för länge sedan och sen fyller man i ansökan i flera omgångar, t ex när man är föräldraledig under en längre period.

Hälsningar
    Maria, handläggare 

• Tallbarr12
    Försäkringskassan skrev 2012-10-14 20:13:58 följande:
    Hej!

Anmälan gör man första dagen man är hemma och på ansökan fyller du i vilka dagar du vill ha ersättning för. Så man kan ha ett pågående ärende där anmälan är gjort för länge sedan och sen fyller man i ansökan i flera omgångar, t ex när man är föräldraledig under en längre period.

Hälsningar
    Maria, handläggare 
    Saken är den att jag fortfarande är gravid och alltså inte varit hemma nåt (försökte göra min första ansökan i helgen, men blev förvirrad över anmälan/ansökan). Däremot har jag skickat in moderskapsintyg mm, men det räknas inte som en anmälan? 
  • Försäkringskassan

Hej!

När moderskapsintyget kommer in till oss så startas ett föräldrapenningsärende för dig och då även en anmälan, så du behöver inte göra en ny anmälan.

När du är inloggad på Mina sidor och är på översiktssidan så har du blå snabbvalsknappar där, under dom så har du Mina händelser och där finns det en röd flagga och står att du anmälde föräldrapenning den (datum) och på länken som finns där så kan du ansöka om föräldrapenning.

Hälsningar
    Sally, handläggare

Svar på tråden Skillnad på att anmäla och ansöka om föräldrapenning?