• Naemi

Kan man spy efter en gastric bypass?

Jag försöker få svar på huruvida man kan spy efter en gbp eller inte - lite svårt att hitta något bra. Enligt min kirurg ska det inte vara något problem ("Man förminskar ju bara magsäcken; inget som ska störa förmågan att spy.), men hur är det egentligen? 

Jag är alltså opererad, och funderar nu på hur det kommer bli nästa gång man åker på magsjukan - kan knappt tänka mig något värre än att inte kunna spy när man verkligen har behov av det... 

• Svar på tråden Kan man spy efter en gastric bypass?
  • Philippa

En del kan och en del kan inte.... bara att vänta o se hur just du reagerar.....

• MajaVira

Jag är ingen expert, men brukar inte en vanlig biverkning av GBP vara att man spyr om man ätit för mycket? Så borde ju innebära att man även gör det vid magsjuka.

• Felidae

Att spy var det första jag gjorde när jag vaknade efter operationen. Att spy upp innehållet i magfickan är inga problem (för mig i alla fall), men den innehåller ju å andra sidan inte särskilt mycket.

• Emmelié89

Jag kan inte spy men min svärmor spyr väldigt lätt, båda gbp opererade. Min tanke har varit att maten kommer till tarmen så pass fort och att det då ligger för långt ner för att jag ska kunna spy upp det, men varför det är skillnad på mig o svärmor har jag ingen aning om

• Emmelié89

När jag är magsjuk så ulkar jag o det drar i magen, det känns som att jag spyr men där kommer inte ett jota( även om jag precis ätit)

• Pudel

Jag kan vomera, dumpar fortfarande också såhär 7 år efter operationen. 

• MaPa

Jag kan spy men det kommer bara ngt om jag nyss ätit. Annars så blir det "torrspyor" dvs bara kväljningar och ulkningar men det kommer inte upp ngt. Är gravid och har spytt en del på sistone.

• JasonDamian

Ja, det kan man, i början spydde jag så fort jag åt någonting, nu spyr jag inte alls lika ofta längre men det händer.

• Emmelié89

Du får tänka att det är individuellt, av de få inlägg som finns i denna tråden har du personer från båda läger vilket visar att de inte finna nåt universellt. Jag kan säga att jag önskat att jag kunnat spy, båda mina graviditeter har jag mått otroligt illa plus extrem migrän där det hade underlättat att spy för att bli av med illamående

• ChaosMum

Undrar samma sak ang magsjuka. Är paniskt rädd att smittas.

Har hittills bara kunnat "spy" en gång. Detta var när jag fick åka in akut med ambulans 2 ggr samma natt pga vad vi gissade var magkatarr.
    Nu efteråt vet jag att det var en kombination av det och tarmvred.
    Men då kom det bara pyttelite saliv.

• AnnelieAndersson

Jag är GBP opererad sen ca 2år tillbaka. Igår fick jag tediga kramper som resulterade i att all mat kom upp. Detta fortsatte hela matten fram tills idag. Då jag inte har någon galla kvar så var det sista jag kräktes magsaft i kaskader. Jag mår mycket bättre nu men är övertygad om att det var magsjuka som jag råkat ut för.

Svar på tråden Kan man spy efter en gastric bypass?