• Sommarlovet1

Min älskade Cavalier fick Syringomyelia - vågar man köpa en ny, alltså samma ras?

Min älskade och underbara cavalierflicka avlivades i tisdags efter att ha lidit av sjukdomen syringoymelia i ca 3 år. Hon skulle fylla 4 år i november. Ingen annan hund kan ersätta henne men jag kan inte leva utan hund och känner att jag måste fylla upp tomrummet som Enys lämnade efter sig. Jag tycker rasen Cavalier King Charles spaniel är helt underbara och börjar fundera på om man ska köpa en ny hund i samma ras. Vågar man det?

• Svar på tråden Min älskade Cavalier fick Syringomyelia - vågar man köpa en ny, alltså samma ras?
  • Rullgardina

Risken att du skulle råka skaffa en till cavalier med SM är inte speciellt stor. Jag har själv två cavalier-tikar ingen av dem har SM.
    Kan förstå att du är orolig men det behöver du inte vara.

Beklagar sorgen.
    Och lycka till!

• mammaSöt

Vi hade en cavalier, han blev väldigt gammal men fick allergi, operera bort analsäcken, ta bort ena ögat, hade svåra problem med öronen och fick ont vid promenader i slutet.

Älskar rasen men tycker den verkar lite "skruttig"

• kudden12

Jag har oxå haft cavalier, han dog bara 3 år gammal, då hans hjärta växte, något som vi inte hade en aning om.
    Visade sej på oduptionen.. Vågade inte köpa samma ras igen, eftersom dom ofta är sjuka.

• Rullgardina

Grejen är ju att ALLA raser har sina problem- hjärtfel, problem med leder,epilepsi, problem med andning eller något annat.

Cavalierer har blåsljud på hjärtat, som ibland utvecklar sig till större hjärtfel. Min ena hund har ett litet blåsljud på hjärtat som hon har haft sen hon var 4år och idag är hon 8år. Hon har inte haft några besvär av det. Att säga att cavalier är en skruttig ras är fel tycker jag, sen att det finns skruttiga exemplar kan jag hålla med om. Men det finns det inom alla raser.

Min andra cavalier som är 5½år har bara varit hos veterinären för vaccination.

• Tess1990

vill du ha en renrasig så är det bara att kolla bakgrunden noga
    finns friska och fina linjer 
    men det är ingen garanti 

och så finns det dom som avlar på lite mer tvivelaktiga exemplar..

sen vet jag att det finns flera som avlar på Cavalier och Cocker och fått fina och friska hundar
    och då dom är nära släkt och har liknande drag/egenskaper så får man ju allt man vill ha en Cavalier men kanske något mindre risk får sjukdomar som finns i den.      

precis som Rullgardina säger så finns det dåliga gener och individer inom varje ras, men dömma ut en helt ras pga det är inte så bra, då missar man en hel del glädjespridare som kanske skulle kunnat berika just ens liv.   

• hundpuss

Det du INTE ska göra är att köpa en cavalier/cockerkorsning. 
    Jag blir seriöst riktigt upprörd när jag läser sånt skitsnack rent ut sagt,
    det finns inga som helst garantier för att hunden du köper är frisk livet ut, någonsin, oavsett ras.
    Sen finns det vissa som säljer cavalier/cocker-korsningar på Blocket och hävdar att de inte har rasbundna sjukdomar.

De ljuger köparna rakt upp i ansiktet, att ens någon går på det gör mig mer förbannad än förvånad.
    Man ökar inte chanserna till en frisk cavalier genom att korsa den med en annan ras. 

Vilka hundar tror ni förresten används till denna typ av avel? Renrasiga, friska, fullkomligt undersöka (med goda resultat), dokumenterade bra hjärtlinjer i flera led? Knappast. 
    Har man en bra, frisk och rasmässigt typisk hund använder man den inom rasklubben, inte med grannens cocker spaniel. Blir så irriterad på den diskussionen om den korsningen, om folk bara kunde förstå hur mycket det förstör för de seriösa inom rasen som försöker arbeta bort problem och bristfälligheter.

Det finns aldrig en garanti för att få en fullt frisk hund livet ut, någonsin. 
    Men man kan öka sina chanser genom att välja uppfödare med omsorg. Blandrasuppfödare på Blocket är inte ett sådant alternativ. 

Vad gäller blåsljud på hjärtat, knän, höfter och ögon så är det fler raser som har problematik på området. Tyvärr har cavalieren blivit synonym med hjärtfel, jag vet många cavalierer som är hjärtfriska i hög ålder, en så pass som 13½ år. 

Vad gäller Syringmyeli, en fruktansvärd sjukdom så är cavalieren synonym med även den diagnosen. 
    Det är en komplex sjukdom, viss forskning tyder på hjärnan i sig blir för stor för kraniet, vilket påverkar nerver och "klämmer". Detta ska vara vanligt hos hundar med s.k. kupolformat huvud, men det finns studier som visar på att även andra raser råkar ut för sjukdomen (om jag inte minns helt galet så gällde det bla weimaraner, men kan som sagt ha fel- har itne den studien här). 

Lösningen för rasen som helhet är inte att "välja annan väg" och köpa en korsning på Blocket och tro att alla problem försvinner. Problemen löser sig när folk dels tar ansvar för vad de köper, och uppfödare tar ansvar för vad de säljer, detta i kombination med vissa andra förändringar skulle gynna rasen som helhet. 

Tyvärr har det blivit något av en häx-jakt efter allt vad cavalier heter efter dokumentären som kom för ett par år sedan, och många likställer engelsk avel med svensk. Även det är skevt att göra. 

Det är väldigt tragiskt, för rasen som helhet, att folk antingen medvetet eller av okunskap förstör rasen. Men det finns godhjärtade seriösa uppfödare, ingen kan någonsin ge en 100%-ig garanti för en hund som är frisk för evigt, men det kan ingen oavsett ras. 

I mina ögon är cavalieren den vackraste hunden som finns, jag hade kunnat tänka mig att köpa en annan ras, men jag kommer aldrig överge cavalieren helt och hållet, men jag förstår dina tankar TS. 

• Sommarlovet1

Hundpuss: Nej en blandras kommer jag verkligen inte att köpa. Vet du någon seriös och bra cavalieruppfödare? Även om man aldrig kan få några garantier om att få en frisk hund så är ju förutsättningarna bättre om man hittar en bra uppfödare där man vet att dom använder friska hundar med bra linjer. Vet du något om Bichon Havanais? Hsr öven lite funderingar påen sån om det inte blir en till cavalier

Svar på tråden Min älskade Cavalier fick Syringomyelia - vågar man köpa en ny, alltså samma ras?