Det du INTE ska göra är att köpa en cavalier/cockerkorsning.
Jag blir seriöst riktigt upprörd när jag läser sånt skitsnack rent ut sagt,
det finns inga som helst garantier för att hunden du köper är frisk livet ut, någonsin, oavsett ras.
Sen finns det vissa som säljer cavalier/cocker-korsningar på Blocket och hävdar att de inte har rasbundna sjukdomar.
De ljuger köparna rakt upp i ansiktet, att ens någon går på det gör mig mer förbannad än förvånad.
Man ökar inte chanserna till en frisk cavalier genom att korsa den med en annan ras.
Vilka hundar tror ni förresten används till denna typ av avel? Renrasiga, friska, fullkomligt undersöka (med goda resultat), dokumenterade bra hjärtlinjer i flera led? Knappast.
Har man en bra, frisk och rasmässigt typisk hund använder man den inom rasklubben, inte med grannens cocker spaniel. Blir så irriterad på den diskussionen om den korsningen, om folk bara kunde förstå hur mycket det förstör för de seriösa inom rasen som försöker arbeta bort problem och bristfälligheter.
Det finns aldrig en garanti för att få en fullt frisk hund livet ut, någonsin.
Men man kan öka sina chanser genom att välja uppfödare med omsorg. Blandrasuppfödare på Blocket är inte ett sådant alternativ.
Vad gäller blåsljud på hjärtat, knän, höfter och ögon så är det fler raser som har problematik på området. Tyvärr har cavalieren blivit synonym med hjärtfel, jag vet många cavalierer som är hjärtfriska i hög ålder, en så pass som 13½ år.
Vad gäller Syringmyeli, en fruktansvärd sjukdom så är cavalieren synonym med även den diagnosen.
Det är en komplex sjukdom, viss forskning tyder på hjärnan i sig blir för stor för kraniet, vilket påverkar nerver och "klämmer". Detta ska vara vanligt hos hundar med s.k. kupolformat huvud, men det finns studier som visar på att även andra raser råkar ut för sjukdomen (om jag inte minns helt galet så gällde det bla weimaraner, men kan som sagt ha fel- har itne den studien här).
Lösningen för rasen som helhet är inte att "välja annan väg" och köpa en korsning på Blocket och tro att alla problem försvinner. Problemen löser sig när folk dels tar ansvar för vad de köper, och uppfödare tar ansvar för vad de säljer, detta i kombination med vissa andra förändringar skulle gynna rasen som helhet.
Tyvärr har det blivit något av en häx-jakt efter allt vad cavalier heter efter dokumentären som kom för ett par år sedan, och många likställer engelsk avel med svensk. Även det är skevt att göra.
Det är väldigt tragiskt, för rasen som helhet, att folk antingen medvetet eller av okunskap förstör rasen. Men det finns godhjärtade seriösa uppfödare, ingen kan någonsin ge en 100%-ig garanti för en hund som är frisk för evigt, men det kan ingen oavsett ras.
I mina ögon är cavalieren den vackraste hunden som finns, jag hade kunnat tänka mig att köpa en annan ras, men jag kommer aldrig överge cavalieren helt och hållet, men jag förstår dina tankar TS.