• Anonym (ARG SSK)

Sjuksköterska - LÖNER

Som Legitimerad Sjuksköterska har man ett enormt ansvar, läkarna vore inget utan oss!!. Ändå så SLAVAR vi för ynka lön! skäms på oss! Jag vet att de med fler år inom yrket ligger riktigt dålig till i lön.

Med denna tråd kan vi jämföra lite löner.

Skriv i ett inlägg:
    Lön, arbetsplats (landsting/kommun/inriktning), antal år inom yrket, vidareutbildad, egen ålder, län 

Och gärna kommentarer och diskussioner!

TS: 22000:- Medicinakutavdelning inom landstinget, 1,5år inom yrket, 15hp extra kurs på avancerad nivå, är 25år, tillhör VästraGötalandRegionen.

• Svar på tråden Sjuksköterska - LÖNER
  • Anonym (snart dsk.)
    Anonym (ARG SSK) skrev 2012-10-13 21:45:09 följande:
    Som Legitimerad Sjuksköterska har man ett enormt ansvar, läkarna vore inget utan oss!!. Ändå så SLAVAR vi för ynka lön! skäms på oss! Jag vet att de med fler år inom yrket ligger riktigt dålig till i lön.

Med denna tråd kan vi jämföra lite löner.

Skriv i ett inlägg:
    Lön, arbetsplats (landsting/kommun/inriktning), antal år inom yrket, vidareutbildad, egen ålder, län 

Och gärna kommentarer och diskussioner!

TS: 22000:- Medicinakutavdelning inom landstinget, 1,5år inom yrket, 15hp extra kurs på avancerad nivå, är 25år, tillhör VästraGötalandRegionen.
    Har 27 000 inom kommunal hemsjukvård och är snart färdig distrikta. Hade innan det (fram till förra hösten) 23400 som landstingsanställd. Färdig syrra sen 2002. 35 år gammal.

Fick upp lönen en del genom att byta arbetsgivare. Kommunen betalar ofta lite bättre. Men med tanke på att jag är ensamt ansvarig och gör alla bedömningar av patienterna är lönen ett skämt.
  • Anonym (ARG SSK)

Det är fy skam att man måste vubba för att få en lite mer "dräglig" lön.
    Är i upplösningstillstånd på jobbet, så är på g till att byta jobb, vill vara kvar ett tag inom landstinget för att det är fruktansvärt lärorik som "nyfärdig" som jag fortfarande är. Men funderar allvarligt på att prova psyk och DÄR går det att förhandla lön, kanske bara jobba där ngr månader för att sedan inte trivas och gå tillbaka till medicin med en bättre lön ? :P

Ambulans vill jag till också, men de sket sig ju lite nu när landstinget köpte upp ambulanserna = samma skit lön där antagligen. (inte för att jag vet vad de privata arbetsgivarna i ambulansen betalar).

• Anonym (operation)

Jag är operationssköterska. Ett riktigt skitjobb och jag letar nu efter annat. Lönen är ok, jag har 28000 före skatt, men uskorna på mitt jobb ligger alla kring 25 och deras arbetsvecka är några timmar kortare eftersom deras fack förhandlat fram det... Snacka om att man börjar bli bitter!!

Jag förväntas kunna alla möjliga och omöjliga ingrepp och instrument som ska kopplas isär och ihop (läkarna kan INTE detta och de blir skitsura om jag inte heller kan... det är ju min arbetsuppgift att kunna liksom).

jag ska sköta det sterila enligt konstens alla regler, ansvara för upplägg och tryckskadeprevension, ansvara för allam provtagningar, odlingar och PAD och dels se till att dessa prover omhändertas på rätt sätt så att de inte blir förstörda, dels se till att de kommer fram till rätt ställe ihop med rätt remiss (RÄTT ifylld, läkarna kan inte detta heller utan jag brukar få instruera dem om hur remissen ska fyllas i till respektive analys).

Mina byrålådor är fulla av manualer om skruvar, spikar, proteser, komponenter, förband, instrument, fan och hans moster för jag måste komma PÅLÄST till jobbet. Jag tror att jag lägger lika mycket tid på min fritid att läsa på om operationerna som en lärare gör på att förbereda lektioner och rätta prov (en annan grej som gör att jag är avundsjuk på uskorna, de behöver aldrig någonsin läsa på för deras del).

Om någon har förslag på vad man kan göra istället så SHOOT för tusan.        

• Anonym (kommun)

Jobbar i ett resursteam inom kommun, 32 000/mån. Har hand om både boende, gruppboende, psykiatri och hemsjukvård. Jobbar dag/kväll/helg och natt blandad. Men trivs bra med det och för mig är lönen helt ok :-

• anju79

IVA-vubbad syrra på ambulans (ej landsting) 28000:- i grundlön ( har mkt OB)
    Ssk sen -01
    VUB sen -07

Tror faktiskt aldrig att vi syrror kommer upp i de löner vi borde ha:(. Så som det har kämpats hit o dit med noll resultat!!

• Anonym (T)
    Lönen ligger på: 32000 efterskatt
    Arbetsplats: Privat, röntgensjuksköterska
    Antal år inom yrket: 3 år
    Ålder: 26
    Län: Stockholm 
  • Anonym (kommun)

Klar -11, så ett år har jag varit klar. Ingen vubb eller extra kurser.

• Anonym

Min mor jobbade på neurofys, pensionerades med 25K i lön nu i år.

• reflections
    Anonym (T) skrev 2012-10-13 23:24:37 följande:
    Lönen ligger på: 32000 efterskatt
    Arbetsplats: Privat, röntgensjuksköterska
    Antal år inom yrket: 3 år
    Ålder: 26
    Län: Stockholm 
    nyckelordet här är privat. där kan vi få de löner vi förtjänar. 
  • Anonym

21300:-, psykosavdelning, nyutexad i våras, 24 år, västra Götalands regionen

Svar på tråden Sjuksköterska - LÖNER