• t0va

Hur löser ni julen?

Jag kommer bli ensamförälder om 1.5månad, då flyttar pappan och jag kommer ha sonen på heltid. Pappa ska vi ha umgänge med allihopa men han kan inte ta sonen själv. Jag tog upp frågan om julen med honom, han kommer flytta 1 december så det blir ju tajt inpå det. Min släkt bor 35mil bort och jag vill fira med dem precis som jag gjort i flera år och som sonen gjort 2 gånger, där finns hela mitt kontaktnät och sonen pratar ofta om att åka till mormor, morfar och morbror. 

Här finns pappa och farmor, farmor tjatar varje år om att vi ska vara kvar och fira jul och födelsedagar med henne men det är rätt så trist att fira här. Blir mat och sen är det slut, inget direkt mys och speciellt kul för sonen. Hos min släkt blir det mer folk och kusinen kommer.

För sonens skull och även min så tycker jag vi ska åka till min släkt, det kommer bli en jobbig december för oss alla och sonen behöver få träffa folk som har tid och ork över till honom. Pappa har det inte utan han avvisar sonen om och om igen. Sa till pappa att jag kan kolla ifall han kan följa med och sova hos min bror tex. så kan vi fira julafton allihopa. Vi är vänner så det är inte bråk och sånt utan det går att göra rent praktiskt men han vill tänka och vänta tills han flyttat. Men då är det ju december och det ska bokas tåg och det blir lite sent. För han kommer inte kunna bestämma sig fort utan det kommer heta "jag ska fundera" fram tills 23:e.

Hur gör ni andra, jag vill inte köra över pappan samtidigt som jag tänker på sonen också. Hade pappa visat engagemang och intresse så hade det kanske varit en annan sak men han orkar inte och som idag har han sovit hela dagen, åkte med och handlade och när sonen sen körde tåg på hans ben så blev det gnäll och sonen blev avvisad igen. Hos min släkt finns många som leker, och finns där för sonen men även för mig.

Vi kan fira med pappa och farmor innan jul som vi gjort innan med farmor och sen åka till min släkt. 

• Svar på tråden Hur löser ni julen?
  • Indiansommar

Kan inte farmor också följa med? De behöver inte stanna så många dagar kanske komma 23 och åka hem 25 eller 26? Förstår att farmor också vill fira, har hon bara ett barn och ett barnbarn?

• t0va
    Indiansommar skrev 2012-10-14 00:08:07 följande:
    Kan inte farmor också följa med? De behöver inte stanna så många dagar kanske komma 23 och åka hem 25 eller 26? Förstår att farmor också vill fira, har hon bara ett barn och ett barnbarn?

nej farmor vill inte följa med, hon åker och firar med sin syster men hon ska alltid "gnälla" om det och göra sig till ett offer. Vi har erbjudit henne även till sonens kalas men hon vill inte umgås så med folk. Hon tyckte det räckte med dopet då hon åkte till min släkt för vi valde att ha dopet där och inte i vår hemstad. När jag och sambon firade jul hemma ett år så åkte hon ändå till sin syster och vi firade några dagar innan så jag tror det mer är att hon kan gnälla som gör att hon säger sånt. Sen vill hon säkert fira men det måste vara på hennes villkor, hos henne och inte hos oss tex. Så bara det gör att det inte blir så jättekul för sonen som knappt kan röra sig där.
  • L1nda

Vi har varannan jul. 

Kan ni inte göra så att lillkillen i år firar med dig och med pappan nästa år?  
    Jätte fint  av dig att erbjuda att pappa får följa med tycker jag!

När jag va liten bodde jag och min lillebror hos farmor och farfar så först hade vi en jul där, dagen efter firade vi en jul med mamma, efter de en jul med pappa, 3dagars julafton vi älskade de!!

Tror mest de är vi vuxna som känner att de är stort med just själva julafton.
    Nästa år ska mina barn fira jul hos pappa, då kommer jag jobba och fira min julafton två dagar senare med barnen istället!

Lycka till! 

• t0va
    L1nda skrev 2012-10-14 00:15:28 följande:
    Vi har varannan jul. 

Kan ni inte göra så att lillkillen i år firar med dig och med pappan nästa år?  
    Jätte fint  av dig att erbjuda att pappa får följa med tycker jag!

När jag va liten bodde jag och min lillebror hos farmor och farfar så först hade vi en jul där, dagen efter firade vi en jul med mamma, efter de en jul med pappa, 3dagars julafton vi älskade de!!

Tror mest de är vi vuxna som känner att de är stort med just själva julafton.
    Nästa år ska mina barn fira jul hos pappa, då kommer jag jobba och fira min julafton två dagar senare med barnen istället!

Lycka till! 
    Jo absolut, jag tror att i år så är det nog viktigare för mig att åka än vad det kan bli nästa år. nu när allt är så nytt och jag inte har vänner alls här. Pappan har vänner som han troligen kan fira med så han lär inte bli själv, jag kommer nog sitta själv i så fall från att pappan åker härifrån. Hade vi haft bil så skulle det varit lättare också men nu måste vi boka tåg så det blir ju mer planering. 

I år blir det ju enhel del omställning för sonen att inte pappa bor hemma och jag lär tycka att det är asjobbigt när han flyttar ut och vi ska göra om hemma så de blir hem för mig och sonen. Kan vi komma iväg så blir det några dagar av "normalitet" och få tänka på annat än att det känns tomt. Varken jag eller pappan är så förtjusta i julen egentligen, men det är nog mer att få träffa mina släktingar och vänner som gör att jag vill åka dit. 

Ska ge honom ett tag att fundera och se vad han säger, han ska säkert jobba i mellandagarna men föreslå att jag och sonen åker i år så kan vi försöka fira här nästa år. Det är bara 2 veckor sedan vi bestämde oss för att gå isär så allt är så nytt och alla känsor är överallt.

För sonen skulle det nog vara bäst om pappa följer med och bor hos min bror, han är inte så förtjust i min mor och bor hellre hos min bror och de är goda vänner och lär förbi det. Men han måste vilja själv också för annars blir det inte bra. MEn jag vill inte att det blir en sak vi ska bråka om när vi är överrens om det mesta. 

Hoppas han kan fundera och ta ett beslut, men känner jag honom rätt så kommer han tänka och tänka tills jag pressar honom och det blir att jag måste ta beslut utan att få veta vad han känner kring det hela.  
  • MiaIa 90

Åk till dina föräldrar tror ni båda behöver komma bort några dagar och ha de roligt om ni kommer ha de jobbigt i december.
    Sedan kommer de ju alltid fler jular och födelsedagar och allt möjligt.
    Gör de du tycker är bäst för din son, och säger att ditt sex han få ha honom en helg eller så när ni kommer hem så kan dom äta middag och ge julklappar då i stället.

• Cecese

Jag separerade i våras och vi kommer att ta varannan jul från ca 23-26.12. Orsaken till att det blir ca beror på vilken dag det är jul, är julafton på en måndag så kan det hända att den som har barnen tar dom redan från fredagen. Vi har tidigare firat varannan jul hos min syster och varannan hos exets mamma. Eftersom vi var hos min syster förra året så blir det pappan som får ha dom den här julen och jag kommer att ha dom över nyår istället. Nästa år gör vi tvärtom, jag har julen och pappan nyår. 

Jag vet inte alls vad jag ska göra den här julen när jag är utan barn. Jag har en kompis som också är utan barn den här julen så om hon inte jobbar kanske vi gör något ihop, jag kanske kommer att fira ihop med min nya kille (vet inte än vad han ska göra). Ev. blir det festa och krogbesök. 

• t0va
    MiaIa 90 skrev 2012-10-14 11:29:43 följande:
    Åk till dina föräldrar tror ni båda behöver komma bort några dagar och ha de roligt om ni kommer ha de jobbigt i december. Sedan kommer de ju alltid fler jular och födelsedagar och allt möjligt. Gör de du tycker är bäst för din son, och säger att ditt sex han få ha honom en helg eller så när ni kommer hem så kan dom äta middag och ge julklappar då i stället.  

Jag pratade med personal på öppna förskolan igår, de har följt oss ett år nu och har själva separerat och de sa så som du skriver. Känns skönt att få lite stöttning i frågan. Pappan kan inte ha barnet själv pga. sina funktionshinder och det kommer inte gå att få igång något stöd kring det innan julen, men jag tror det är bäst för sonen att få åka iväg. Han pratar så ofta om sin mormor och morfar och allt där. Vi åker lite då och då dit utan pappa så för sonen är det normalt att pappa inte är med hos mormor och morfar. Så det är inga konstigheter för honom att pappa inte är med på jul. Farmor brukar vi träffa innan och byta julklappar och vi kommer nog ha en dag med pappa också där vi gör mat och byter julklappar och har det mysigt.
  • kickan89

Kan du inte föreslå att du bokar resan för dig och sonen nu så får pappan lösa bokning senare om han bestämmer sig för att följa med? Håller med om att det nog vore bra för både dig och sonen att komma bort och ha det trevligt med folk ni tycker om efter omställningen med separationen.

• t0va
    kickan89 skrev 2012-10-16 16:30:43 följande:
    Kan du inte föreslå att du bokar resan för dig och sonen nu så får pappan lösa bokning senare om han bestämmer sig för att följa med? Håller med om att det nog vore bra för både dig och sonen att komma bort och ha det trevligt med folk ni tycker om efter omställningen med separationen.
    Ja får bli så, pappan kan ju alltid ta ett tåg eller buss på någon knasig tid. Jag åker inte buss i 6timmar med en 2åring och hade tänkt åka några dagar innan jul så kanske man slipper endel av alla som ska iväg till julledighet. 
Svar på tråden Hur löser ni julen?