Vad kan era 2,5 åringar?
Jag vet att man inte ska jämföra barn och så för att alla utvecklas olika men när man märker att alla andra barn utvecklas framåt och sitt eget står mer eller mindre stilla eller utvecklas väldigt långsamt så undrar jag lite.
Han ska gå igenom en psykologbedömning men jag vill ändå höra lite vad era barn kan?
Rörelser Klättrar väl.Ja Går upp och nedför en trappa själv. (Nja upp i alla fall, han är höjdrädd och har problem men avståndsbedömning efter att man opererade bort ögat på honom.) Springer utan problem. Ja Kan böja sig framåt utan att falla.Ja Kan cykla på en trehjuling.Nej Händer och fingrar Kan rita vertikala och horisontella streck samt cirklar.(Hyfsat i alla fall.) Kan bläddra sida för sida i en bok.Han kan men har inte koncentration. Kan stapla sex byggklossar eller liknande på varandra.Ja men river direkt Håller om en penna med skrivgrepp.Nej Kan skruva av och på ett lock.Nej Kan öppna en dörr med ett dörrhandtag.Ja, även dom som är vridna uppåt. Kommunikation Kan utföra instruktioner i två till tre led. Exempel: ställ flaskan på bordet, ta nappen och kom sen hit.Nej Känner igen namnet på nästan alla välkända bilder och föremål.Nja Förstår de flesta meningar.Nja Kan säga meningar innehållande fyra till fem ord.Endast inlärna meningar, inga spontana Kan säga sitt namn, ålder och kön.Nej Använder "jag, du, oss och dem" samt flera ord i plural som "hundar, katter och bilar".Nej Främlingar kan förstå de flesta ord barnet använder.Nej Mentalt Kan använda mekaniska leksaker.Nja Leker låtsaslekar med dockor, djur och människor.Bara om vi puttar igång honom. Barnet kan använda ett föremål på samma sätt som visas i en bok.Nej Kan sortera föremål efter färg eller form.Nej Kan lägga pussel med 3 - 4 bitar.Nej Socialt Barnet imiterar andra barn eller vuxna som leker med det.Ja Visar tillgivenhet till välkända lekkamrater.Vissa Kan turas om i en lek.Nej Förstår innebörden av "min, hans och hennes".Nej Emotionellt Visar tillgivenhet öppet.Nja mot vissa Uttrycker flera olika känslor.Oja Kan separera från sina föräldrar utan problem.Brukar gå bra Gör motstånd mot stora förändringar i hans eller hennes rutiner.Inte så värst-
Som man märker är det mycket han inte kan men samtidigt så finns det ju saker som inte står här som han är duktig på. Han är väldigt duktig vad det gäller finmotoriken och kan sitta och göra ett pärlhalsband med rätt små pärlor eller bygga med smålego. Dock är inte koncentrationen så lång så han sitter inte jättelänge men han kan ändå.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 08:18
Just det, han är även ganska bra på siffror och kan t ex skriva siffran 9 även om den inte blir snygg.