• Jelenas

Vad kan era 2,5 åringar?

Jag vet att man inte ska jämföra barn och så för att alla utvecklas olika men när man märker att alla andra barn  utvecklas framåt och sitt eget står mer eller mindre stilla eller utvecklas väldigt långsamt så undrar jag lite.
    Han ska gå igenom en psykologbedömning men jag vill ändå höra lite vad era barn kan?

Rörelser Klättrar väl.Ja Går upp och nedför en trappa själv. (Nja upp i alla fall, han är höjdrädd och har problem men avståndsbedömning efter att man opererade bort ögat på honom.) Springer utan problem. Ja Kan böja sig framåt utan att falla.Ja Kan cykla på en trehjuling.Nej Händer och fingrar Kan rita vertikala och horisontella streck samt cirklar.(Hyfsat i alla fall.) Kan bläddra sida för sida i en bok.Han kan men har inte koncentration. Kan stapla sex byggklossar eller liknande på varandra.Ja men river direkt Håller om en penna med skrivgrepp.Nej Kan skruva av och på ett lock.Nej Kan öppna en dörr med ett dörrhandtag.Ja, även dom som är vridna uppåt. Kommunikation Kan utföra instruktioner i två till tre led. Exempel: ställ flaskan på bordet, ta nappen och kom sen hit.Nej Känner igen namnet på nästan alla välkända bilder och föremål.Nja Förstår de flesta meningar.Nja Kan säga meningar innehållande fyra till fem ord.Endast inlärna meningar, inga spontana Kan säga sitt namn, ålder och kön.Nej Använder "jag, du, oss och dem" samt flera ord i plural som "hundar, katter och bilar".Nej Främlingar kan förstå de flesta ord barnet använder.Nej Mentalt Kan använda mekaniska leksaker.Nja Leker låtsaslekar med dockor, djur och människor.Bara om vi puttar igång honom. Barnet kan använda ett föremål på samma sätt som visas i en bok.Nej Kan sortera föremål efter färg eller form.Nej Kan lägga pussel med 3 - 4 bitar.Nej Socialt Barnet imiterar andra barn eller vuxna som leker med det.Ja Visar tillgivenhet till välkända lekkamrater.Vissa Kan turas om i en lek.Nej Förstår innebörden av "min, hans och hennes".Nej Emotionellt Visar tillgivenhet öppet.Nja mot vissa Uttrycker flera olika känslor.Oja Kan separera från sina föräldrar utan problem.Brukar gå bra Gör motstånd mot stora förändringar i hans eller hennes rutiner.Inte så värst-

Som man märker är det mycket han inte kan men samtidigt så finns det ju saker som inte står här som han är duktig på. Han är väldigt duktig vad det gäller finmotoriken och kan sitta och göra ett pärlhalsband med rätt små pärlor eller bygga med smålego. Dock är inte koncentrationen så lång så han sitter inte jättelänge men han kan ändå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-14 08:18
    Just det, han är även ganska bra på siffror och kan t ex skriva siffran 9 även om den inte blir snygg.
  • Svar på tråden Vad kan era 2,5 åringar?
  • Smilla75

Min son född i feb 2010 kan:
    Rörelser: allt (men har man bara ett öga är självklart avståndsbedömning svårt, jag kan knappt gå själv i trappa när jag har glasögonen på och inte linser)

Händer mm: inte rita cirklar, inte skrivgrepp utan tumgrepp.

Kommunikation: min son har utmärkt språkförståelse men han har en språkströrning (sannolikt verbal dyspraci och kan därför inte prata så någon förstår honom)

Mentalt: inte pussla, låtsaslekar gör han men han har äldre syskon som styr. Han är duktig med alla leksaker, en liten mekaniker.

Socialt: han kan vara tillgiven men är mycket bestämd. Förstår mitt och ditt men accepterar det ej. Blir arg. Turtagning funkar fint.

emotionellt: lämning o hämtning inga problem, tillgiven mot de han känner och tycker om. Mycket tydlig kille.

Han kan absolut inte räkna eller skriva. Men han kan stjäla en bilnyckel och smita ut och starta bilen (tack och lov motorstopp).                   

• Nintendo

Min dotter kan allt du räknade upp.
    Hon kan räkna litegrann, kanske upp till 5 och känner igen sitt namn. Skriva kan hon inte alls men ritar huvudfotingar, ibland med armar. Hon är väldigt verbal och pratar nästan lika bra som sin 4åriga storasyster.

Hoppas att allt går bra med din son!

• Jelenas
    Smilla75 skrev 2012-10-14 22:02:05 följande:
    Min son född i feb 2010 kan:
    Rörelser: allt (men har man bara ett öga är självklart avståndsbedömning svårt, jag kan knappt gå själv i trappa när jag har glasögonen på och inte linser)

Händer mm: inte rita cirklar, inte skrivgrepp utan tumgrepp.

Kommunikation: min son har utmärkt språkförståelse men han har en språkströrning (sannolikt verbal dyspraci och kan därför inte prata så någon förstår honom)

Mentalt: inte pussla, låtsaslekar gör han men han har äldre syskon som styr. Han är duktig med alla leksaker, en liten mekaniker.

Socialt: han kan vara tillgiven men är mycket bestämd. Förstår mitt och ditt men accepterar det ej. Blir arg. Turtagning funkar fint.

emotionellt: lämning o hämtning inga problem, tillgiven mot de han känner och tycker om. Mycket tydlig kille.

Han kan absolut inte räkna eller skriva. Men han kan stjäla en bilnyckel och smita ut och starta bilen (tack och lov motorstopp).                   

Lionel är med född i februari. :)
    Oj, starta bilen, det var inte dåligt det. Ja barn hittar på dom allra konstigaste saker.
    Lionel fick för sig att lägga ett bud på en billig skittelefon på Tradera. Som tur är kunde jag häva köpet utan större protester.

Lionel är inte bra på att räkna, han hoppar mycket mellan siffrorna och det han "skriver" är mycket krumelurer men det påminner om en 9 och han berättar själv att det är just den siffran. Sen känner han igen många av den. Så det är ju postivt. 

• Jelenas
    Nintendo skrev 2012-10-14 22:33:24 följande:
    Min dotter kan allt du räknade upp.
    Hon kan räkna litegrann, kanske upp till 5 och känner igen sitt namn. Skriva kan hon inte alls men ritar huvudfotingar, ibland med armar. Hon är väldigt verbal och pratar nästan lika bra som sin 4åriga storasyster.

Hoppas att allt går bra med din son!

Vad duktig hon är :)

Det kommer säkert gå bra och oavsett om han bara har en utvecklingsförsening eller en liten störning så är han ju samma härliga kille i alla fall.  
  • k girl

Min son är i och för sig nästan tre nu, men hade sin treårskontroll vid 2,5, så jag har ett hyfsat hum om hur det såg ut då.

Rörelser: har inga problem på de områden du radar upp. Trehjuling kunde han inte cykla på vid 2,5.

Händer och fingrar: Inga problem på de områden du räknar upp. Han ritade sin första huvudfotning då han var ganska precis 2,5.

Kommunikation: Han har en språkförsening som konstaterades vid 2,5. Han hade problem med somliga komplexa instruktioner, men i övrigt inga problem med förståelse. Vi får en bedömning av hur han ligger till i förståelsen nästa gång vi är hos logopeden. I övrigt är svaret nej på alla frågor.  

Mentalt: Ja på samtliga frågor. Men han kan också behöva push i låtsaslekarna.

Socialt: Ja på samtliga frågor.

Emotionellt: Ja, i princip på alla frågor. Han har t ex inga problem med att rutinerna rubbas när vi är borta, men han kan vilja ha saker på sitt sätt.  

Kan tillägga att vi i språket märkte att han tog jättekliv framåt när vi började arbeta mer medvetet med vår kommunikation, började träna och göra övningar, och införde stödtecken i vår kommunikation med honom. Eftersom er son också har problem med kommunikationen kan jag varmt rekommendera teckenstöd. Det är inte så himla lätt att veta hur man ska ge rätt stöd till sitt barn som har halkat efter på något sätt, men när de väl får det kan de utvecklas väldigt mycket.   

• Jelenas
    k girl skrev 2012-10-17 20:05:30 följande:
    Min son är i och för sig nästan tre nu, men hade sin treårskontroll vid 2,5, så jag har ett hyfsat hum om hur det såg ut då.

Rörelser: har inga problem på de områden du radar upp. Trehjuling kunde han inte cykla på vid 2,5.

Händer och fingrar: Inga problem på de områden du räknar upp. Han ritade sin första huvudfotning då han var ganska precis 2,5.

Kommunikation: Han har en språkförsening som konstaterades vid 2,5. Han hade problem med somliga komplexa instruktioner, men i övrigt inga problem med förståelse. Vi får en bedömning av hur han ligger till i förståelsen nästa gång vi är hos logopeden. I övrigt är svaret nej på alla frågor.  

Mentalt: Ja på samtliga frågor. Men han kan också behöva push i låtsaslekarna.

Socialt: Ja på samtliga frågor.

Emotionellt: Ja, i princip på alla frågor. Han har t ex inga problem med att rutinerna rubbas när vi är borta, men han kan vilja ha saker på sitt sätt.  

Kan tillägga att vi i språket märkte att han tog jättekliv framåt när vi började arbeta mer medvetet med vår kommunikation, började träna och göra övningar, och införde stödtecken i vår kommunikation med honom. Eftersom er son också har problem med kommunikationen kan jag varmt rekommendera teckenstöd. Det är inte så himla lätt att veta hur man ska ge rätt stöd till sitt barn som har halkat efter på något sätt, men när de väl får det kan de utvecklas väldigt mycket.   
    Vi har börjat med teckenstöd och ska faktiskt börja en kurs i morgon. Ser mycket fram emot den. :)

Problemet med Lionel är bara att det är jättsvårt och få ögonkontakt med honom. Påkallar man på hans uppmärksamhet så tittar han på mig nån sek eller inte alls så det gäller att vara snabb när man ska visa eller förklara. :)
Svar på tråden Vad kan era 2,5 åringar?