• Anonym

Var får man tag på en sjukhussäng??

Min pappa behöver få en sjukhussäng, helst redan igår.. så det är bråttom. Han har ramlat ur sängen flera ggr senaste dagarna/ nätterna. Han har ett larm (runt handleden) som han trycker på och så kommer det några vårdare och hjälper honom upp. Men det fungerar inte, han behöver hjälp att få en sjukhussäng. En sån med kanter på sidorna och där man kan dra sig själv upp med ett sådant handtag högst upp. Idag är det söndag.. hur fixar man sådant här fort på en helg? Varför reagerar inte vårdarna som är där och plockar upp honom flera dagar i rad och tar med honom till något beoende eller ser till att han får en sjukhussäng?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-15 21:31
    Tack så mycket för alla era svar.
    Det verkar lösa sig nu och troligen kommer han få en sådan säng inom kort

• Svar på tråden Var får man tag på en sjukhussäng??
  • Anonym

Även om nu vårdarna reagerar så vad kan de göra?
    De kan anmäla men de har inga sängar i bakfickan.
    Det måste till beslut för att få sådana hjälpmedel. Så jag gissar att hjälpmedelscentralen kanske kan vara behjälpliga.

Du lär inte få fram en sådan säng tyvärr.

Det du kan göra är att skaffa en madrass så länge och lägga bredvid sängen så riskerar han inte att slå sig lika illa fram tills ni får fram en säng.

Det är likadant med boende, det finns inte rum som man kan sätta folk i hur som helst för att de ramlat ur sängen. Isf är det sjukhus som gäller om man skadat sig.

Jag förstå din förtvivlan men att klaga på vårdarna lär inte ta dig långt.

• Anonym

Lyssna inte på föregående skrivare. Prata med distriktssköterskan så kan du få hjälp med säng, alternativt grindar till den säng har har idag.

Personalen borde ha tillkallat distriktsköterskan när de märkte att han hade ramlat!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 10:21:15 följande:
    Lyssna inte på föregående skrivare. Prata med distriktssköterskan så kan du få hjälp med säng, alternativt grindar till den säng har har idag.

Personalen borde ha tillkallat distriktsköterskan när de märkte att han hade ramlat!
    Oookej.. Så vårdpersonal HAR sänga i bakfickan när de kommer en natt ?

Jag har sett många fall där nattpatrullen inte gjort annat än att ta upp den som ramlat ur sängen.

Du får inte tag på en säng så på en helg.
    Men DU kanske tycker det är bättre att denna gamla människa fortsätter ramla ur sängen och skadar sig fram tills att det kommer fram en säng??

Och också, du hävdar att det står tomma rum på alla äldreboenden för folk som ramlar ur sina sängar som de kan komma och nyttja??

Reality check kanske?
  • Anonym

En madrass funkar sämre , fungerar inte alls så det är inte ett alternativ. Han tar sig inte upp själv från golvet. En madrass ligger ju på goldhöjd, det är omöjligt för honom.,

• Anonym

Alltså han har larmat dom ca 5-6 ggr nu på 2 dygn!! som dom fått komma och ta upp honom från golvet.

• GladaFrun

Kolla Blocket, det händer att sjukhussängar säljs där, men de är dyra!

Går det inte att snickra ihop en temporär lösning?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 10:27:24 följande:
    En madrass funkar sämre , fungerar inte alls så det är inte ett alternativ. Han tar sig inte upp själv från golvet. En madrass ligger ju på goldhöjd, det är omöjligt för honom.,
    Förstår inte.

Om din far ramlar ner på golvet kan han inte ta sig upp själv?  Då är det bättre att han faller ned på golvet än på en madrass nedanför?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 10:24:15 följande:
    Oookej.. Så vårdpersonal HAR sänga i bakfickan när de kommer en natt ?

Jag har sett många fall där nattpatrullen inte gjort annat än att ta upp den som ramlat ur sängen.

Du får inte tag på en säng så på en helg.
    Men DU kanske tycker det är bättre att denna gamla människa fortsätter ramla ur sängen och skadar sig fram tills att det kommer fram en säng??

Och också, du hävdar att det står tomma rum på alla äldreboenden för folk som ramlar ur sina sängar som de kan komma och nyttja??

Reality check kanske?
    De har skyldighet att kontakta distriktssköterskan som har förskrivningsrätt på hjälpmedel...

Var skrev jag att de kan får fram en säng/grind samma natt?

Varför skulle jag vilja att folk ramlar ur sängen? Läs vad jag skriver istället så kanske dina svar kan bli mer sammanhängande.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-14 10:28:16 följande:
    Alltså han har larmat dom ca 5-6 ggr nu på 2 dygn!! som dom fått komma och ta upp honom från golvet.
    Inte så mycket. Har varit med om värre. Och där hemtjänsten dessutom struntat i att komma för att de larmats för mycket.

Det är dock inte okej så klart. Men fram tills du får fram en säng, typ på blocket som någon föreslog så får du komma på nån annan lösning.
    Tänk dock på att det inte får ställa till hinder för personalen, en del är riktigt sura och kan då vägra utföra sitt jobb.
Svar på tråden Var får man tag på en sjukhussäng??