• Anonym (Undrande)

Sjukskriven deltid- jobba över?

Är sjukskriven på deltid och skall jobba deltid ett visst antal procent. Nu är jag ombedd att jobba över någon timme om några dagar.. Vill ju inte vara allt för besvärlig så jag har sagt att jag ställer upp på det. Men vad händer nu? Riskerar jag att gå miste om sjukpenningen för resterande procent?

• Svar på tråden Sjukskriven deltid- jobba över?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Ja, du riskerar att du blir av med en del av sjukpenningen.

Är man exempelvis sjukskriven på halvtid så är grundregeln att man bara får jobba hälften av sina ordinarie arbetspass per dag( som exempel att man jobbar 4 timmar måndag-fredag och normalt sett jobbar man 8 timmar måndag-fredag). Undantag från denna regel kan göras. Förutsättningen för det är att du inte jobbar mer hälften av din ordinarie arbetstid (om du är sjukskriven på halvtid) och att arbetstids förläggningen är medicinskt motiverad.

I kapitel 10.22.1 kan du läsa mer om arbetstidens förläggning i samband med deltidssjukskrivning. Vägledningen hittar du här:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d4a11a31-00bc-441d-be52-1cea5720e91a/vagledning_2004_02.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Sjukskriven deltid- jobba över?