• Scaniamamma

kycklingfärs

Har köpt kycklingfärs på extrapris men vet inte vad man ska laga på den,
    så nu vill jag gärna höra vad ni har för tips på recept med kycklingfärs?? 

• Svar på tråden kycklingfärs
  • Isnogood

Köttbullar, pastagratäng, köttfärssås... Ja, du kan göra precis allt som du kan göra av annan köttfärs, va bara nogrann med att steka den helt och ha i kryddor, inte mycket till smak på köttet i sig.

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Scaniamamma
    Isnogood skrev 2012-10-14 15:15:30 följande:
    Köttbullar, pastagratäng, köttfärssås... Ja, du kan göra precis allt som du kan göra av annan köttfärs, va bara nogrann med att steka den helt och ha i kryddor, inte mycket till smak på köttet i sig.
    ok tack, tänkte om det fanns något mer specifikt som just kycklingfärs passade extra bra till.
  • annca

Gör en fuskvariant av en rysk(?) kycklingbiff. Minns inte riktigt vad den heter...

Blanda färsen med två smulade formfranskaskivor och 1dl vispgrädde. Rör i ett ägg. Smaksätt med peppar, persilja och salt. Forma pannbiffar och "panera" dessa i potatismjöl.
    Stek i smör eller en blandning av smör och olja.
    Lägg i ugnsform och ställ i 150 grader i 10 min.
    Servera med sockerärtor eller vanliga gröna ärtor och pressad potatis eller ris, pressgurka och en knaprig grönsallad.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Scaniamamma
    annca skrev 2012-10-15 10:39:18 följande:
    Gör en fuskvariant av en rysk(?) kycklingbiff. Minns inte riktigt vad den heter...

Blanda färsen med två smulade formfranskaskivor och 1dl vispgrädde. Rör i ett ägg. Smaksätt med peppar, persilja och salt. Forma pannbiffar och "panera" dessa i potatismjöl.
    Stek i smör eller en blandning av smör och olja.
    Lägg i ugnsform och ställ i 150 grader i 10 min.
    Servera med sockerärtor eller vanliga gröna ärtor och pressad potatis eller ris, pressgurka och en knaprig grönsallad.

Det lät gott det ska jag prova.
  • annca
    Scaniamamma skrev 2012-10-23 07:35:45 följande:

Det lät gott det ska jag prova.
    Smeten bir ganska lös och kladdig. Om man tycker den är *för* lös kan man ha i lite ströbröd också, men tycker själv de blir godast om de är rätt lösa när man steker dem.
    Det brukar bli bäst om man använder rätt mycket matfett, brukar själv ta både olja och smör, ungefär hälften av varje, men inte alltför hög värme. Medel brukar bli bra. (på vår spis 7 av 9)
    Lycka till! :)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden kycklingfärs