• Anzipanzi

sjukersättning

Befinner mig i en väldigt jobbig situation. 
    Har sedan 2004 haft aktivitetsersättning pga psykisk ohälsa .
    Fyller 2013 30 år och kan då inte få fortsatt aktivitetsersättning , men ska lämna in om att få sjukersättning .
    Ska nu i veckan till läkare för läkarutlåtande .
    Upptäckte för drygt en vecka sedan att jag är gravid , har en dotter på 5 år och har tidigare gjort en abort något av det värsta att behöva ta ställning till ...
    Allt detta var oplanerat och hände trotts minipiller .
    Nu är jag livrädd för att behålla detta som jag har i magen för att försäkringskassan ska neka mig ersättning och ifråga sätta mig . Skulle verkligen inte klara av att arbeta idagens läge .
    funderar på att göra abort pga fk ska det behöva vara så vad ska jag göra 

• Svar på tråden sjukersättning
  • Försäkringskassan

Hej!
    Först och främst så tycker jag  inte att du ska behöva göra abort på grund av Försäkringskassan.

Det faktum att du är gravid har ingen direkt betydelse utan den bedömning vi kommer att göra är om din förmåga att arbeta är stadigvarande nedsatt.  Detta är för överskådlig framtid och din nedsättning av arbetsförmågan gäller alla typer av arbeten inklusive lönebidragsanställningar.

Du kan så klart prata med din nuvarande aktivitetsersättningshandläggare, denne kan kanske säga något mer konkret. Du kan med din doktor, vad gör din doktor för bedömning om detta? Tyvärr har jag svårt att svara mer konkret eftersom det är ett formellt beslut som ska tas efter bedömning av din ansökan och framför allt bedömning av det läkarutlåtande vi får in. 

Här kan du läsa lite mer om sjukersättning:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e863bcd8-8acd-49cc-9edd-7b3c6bb58990/4083_sjukersattning_120413.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=e863bcd8-8acd-49cc-9edd-7b3c6bb58990&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar
    Anders, handläggare

Svar på tråden sjukersättning