• Anonym (Camilla)

Jag blev agad av mina föräldrar. Fråga vad du vill

Jag hör till de lite äldre (47 år) som växte upp när aga fortfarande var tillåtet och blev ibland straffad med aga. För den som vill veta hur det var att växa upp med det så försöker jag svara så gott det går. 

• Svar på tråden Jag blev agad av mina föräldrar. Fråga vad du vill
  • CarinaL26

Tycker du att du hade en bra barndom trots att du fick stryk? Eller förstördes den av dina föräldrar tycker du?

• Anonym (Camilla)
    CarinaL26 skrev 2012-10-14 21:27:42 följande:
    Tycker du att du hade en bra barndom trots att du fick stryk? Eller förstördes den av dina föräldrar tycker du?

Nej jag tycker att min barndom var rätt ok allt som allt.
  • Anonym

Var det något som  var vanligt i din omgivning, pratade man om det, eller var det pinsamt eller tabu?

• Anonym (Camilla)
    Anonym skrev 2012-10-14 22:37:10 följande:
    Var det något som  var vanligt i din omgivning, pratade man om det, eller var det pinsamt eller tabu?
    Det var nog rätt tabu. Inget jag pratade med mina kompisar om. Men jag vet att i alla fall en tjej klassen som också blev agad, så jag vet att jag inte var den enda. Och jag hörde en kompis föräldrar hota kompisen med stryk en gång. Vet inte om de bara hotade eller gjorde allvar av hoten.
  • Anonym

Har du själv barn? Har du agat dem , eller skulle du ha gjort det o,m det var lagligt?

• Anonym (Camilla)
    Anonym skrev 2012-10-14 22:51:36 följande:
    Har du själv barn? Har du agat dem , eller skulle du ha gjort det o,m det var lagligt?

Jag har en dotter som jag en gång gav en dask i rumpan när jag inte orkade längre.
  • Anonym

I vilka situationer blev du agad? I ilska när dina förädrar fått nog, eller var det när du gjort något riktigt illa, eller farligt? Visste du innan att det skulle leda till aga eller kom det som en överraskning?

• Anonym (Camilla)
    Anonym skrev 2012-10-14 23:00:16 följande:
    I vilka situationer blev du agad? I ilska när dina förädrar fått nog, eller var det när du gjort något riktigt illa, eller farligt? Visste du innan att det skulle leda till aga eller kom det som en överraskning?
    Både och. I bland kom det plötsligt och ibland fick jag veta vad som skulle hända innan läggdags. Det var värst för då var man ju jätteängslig resten av dagen. Ibland visste jag också inom mig att om det jag precis gjort upptäcktes så skulle jag få svårt att sitta på en stund.
  • CarinaL26

Hur är relationen till dina föräldrar idag? Har den påverkats tror du av att du blev agad? (Fick liknande uppfostran som du själv).

• Anonym (Camilla)
    CarinaL26 skrev 2012-10-16 18:16:02 följande:
    Hur är relationen till dina föräldrar idag? Har den påverkats tror du av att du blev agad? (Fick liknande uppfostran som du själv).
    Den är bra faktiskt. Trots agan så fick jag faktiskt mycket kärlek också.
Svar på tråden Jag blev agad av mina föräldrar. Fråga vad du vill