• titti81

Du kör över en katt, vad gör du?

Det här är ett hett ämne för många. Jag undrar ärligt hur andra gör.

Motivera gärna varför ni gör som ni gör. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du kör över en katt, vad gör du?
  • SaraD

Jag hade stannat, tagit reda på katten, och sedan försökt hitta ägaren. Jag hade sparat katten i några dagar, sedan grävt ned den om inte jag hittat ägaren.

• icy

Jag hade stannat bilen, undersökt katten och tagit en bild på den. Ringt polisen och lagt upp bilden på nätet också så att någon känner igen den, tagit hem katten och inväntat ägaren. 

• Philippa

Hur ska man hitta ägaren..?

Jag hade stannat, gått till närmaste hus och frågat om de vet vem katten är..... 

• icy
    Philippa skrev 2012-10-14 16:47:08 följande:
    Hur ska man hitta ägaren..?

Jag hade stannat, gått till närmaste hus och frågat om de vet vem katten är..... 
    En katt kan gå väldigt långt.

Har man en försvunnen katt anmäls det oftast till polisen och ringer man in kan man få napp.
    Många sätter upp annonser eller skriver på forum inom deras region. Är katten chippad kan man söka registreringen på katten osv 
  • TantMy

Fy så hemskt om jag råkade göra det..
    Självklart skulle jag stanna , titta hur det var med katten, gråtande ringa ägaren om det gick...hoppas jag aldrig råkar ut för något sådant!!!
    Ni som inte ens skulle stanna....vad är ni för hemska människor egentligen, fy fasiken....Kräks

• Zchimla

Stannar och försöker fråga och få tag på ägaren.
    Eftersom det är ett husdjur så finns vissa regler och det är ens skyldighet att kontakta polisen.

• SaraD
    Mirali skrev 2012-10-14 17:00:16 följande:
    De allra flesta utekatter har halsband med namn och telefonnummer i.

Jag hade självklart stannat och kollat det. Fanns inget halsband är jag faktiskt osäker på vad jag skulle gjort. Kanske lagt den vid vägkanten och kört vidare, beror nog lite på vart jag var på väg. Skulle ju inte ta med mig en död katt till jobbet liksom. Ska man egentligen ringa polisen i den situationen?
    Mina erfarenheter är att de allra flesta utekatter inte har halsband, är ju väldigt stor risk att katten skulle strypas av sitt eget halsband. Däremot bör de kanske vara ID-märkta, men det är heller inte vanligt enligt mig.

Man tar väl med katten i en påse och lägger på ett svalt ställe, ringer polisen och försöker hitta ägaren.
  • EnGladPingvin

Stannat och kollat hur pass skadad katten var. Om den levde hade jag tagit den till närmaste veterinär. Om den var död skulle jag kolla efter märkning. Om det inte fanns någon synlig märkning skulle jag ringa på i de närmaste husen för att se om någon kände till katten. Om inte skulle jag ringa polisen, antingen de eller veterinär hade fått kolla efter eventuell chipmärkning. Om inget halsband fanns och ingen märkning/chip hade jag satt upp lappar för att försöka hitta ägaren. Katten hade jag grävt ner i skogen om jag inte hittade någon ägare alternativt om veterinären hade kunnat ta hand om den. Aldrig att jag hade lämnat den på vägen.

Min brors katt blev påkörd i somras. Har man utekatt vet man att sådant kan ske och man blir inte arg på föraren om inte han eller hon kört uppenbarligen vårdslöst. I deras fall satt det två små tjejer hemma och väntade på sin katt. Min bror var oerhört tacksam att en person som hittat katten vid vägen (tyvätt inte föraren) ringde och sa att katten låg där. Ovissheten är hemsk och nu kunde de begrava katten.  

Svar på tråden Du kör över en katt, vad gör du?