• Nicolew

Honung?

Hej allihopa! 

Jag satt just och läste på en honungsburk, och där stod det att man ej bör ge honung till bebisar under 1 år, och då undrar jag ju såklart; får man lov att äta honung när man är gravid?? Blev lite rädd för jag är sån honey lover! Har dock inte läst  något om detta så jag har bara antagit att det är okej... ?

• Svar på tråden Honung?
  • Kaxelsmamma

Det är ok när du är gravid vad jag vet. Att man inte ska ge till små barn har att göra med att det kan finnas spår av ett ämne som barnen inte kan bryta ned om jag inte minns fel

• Nicolew
    Kaxelsmamma skrev 2012-10-14 18:07:53 följande:
    Det är ok när du är gravid vad jag vet. Att man inte ska ge till små barn har att göra med att det kan finnas spår av ett ämne som barnen inte kan bryta ned om jag inte minns fel
    Okej,vad bra! Jag tänkte väl att det kunde vara något sånt! Tack :)

• Queenie70

Att man inte ska ge honung till bebisar beror på att det kan finnas bakterier i som orsakar botulism vilket är extremt allvarligt för ett så litet barn . Risken att drabbas är liten men OM de drabbas är dödligheten stor. Om du som gravid drabbas av botulism är det givetvis också allvarligt, men som vuxen är du mindre mottaglig för sjukdomen även om den råkar finnas i honungen är det inte alls säkert att du blir sjyk.

• La Lola

Fostret får ju inte i sig det som kan skada spädbarn....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Honung?