Syskon - måste man vänta igen och göra ny utredning?
Fick vår underbara son för 4 mån sen, vi var ofrivilligt barnlösa i drygt 1,5 år men lyckades som tur var med Pergotime. För att få hjälp av RMC Linköping var vi tvungna att ha försökt själva i 1 år och sen tog utredningen flera månader (den visade att jag hade PCO-äggstockar och oregelbunden ÄL men inga andra fel).
Vi kommer vilja ha ett syskon till vår son och hade egentligen tänkt köra utan preventivmedel direkt och låta det gå om det går, för att inte "slösa tid". MEN, efter förlossningen drabbades jag av ledgångsreumatism och ska nu påbörja kraftfull medicinering. Med de mediciner jag måste ta FÅR jag inte bli gravid, utan måste sluta med medicinerna flera månader innan vi försöker göra syskon. Läkaren poängterade att vi MÅSTE skydda oss, då risken för fosterskador är mycket stor. Läkaren vill att jag ska medicinera ett par år innan vi ger oss på att försöka få fler barn, för att hinna med att få till rätt behandling på min reumatism och förhoppningsvis få sjukdomen i remission.
Detta gjorde mig jätteledsen. Jag är 32 år och oroar mig såklart för att problemen vi hade med att få till vår son ska vara kvar. Om jag ska sluta med medicinen och vänta några månader och sen gå igenom samma procedur (1 års försök + utredning) innan ev behandling, så måste jag gå utan mina mediciner i minst 1,5-2 år. Det betyder att jag typ inte kan få fertilitetsbehandling igen förrän om 4 år... Vem vet uppehållet i medicineringen gör med min sjukdom, men sån smärta som jag haft nu innan jag fick behandling mot reumatismen är otänkbart att jag står ut med så lång tid. Det har varit fruktansvärt. Jag vill alltså bli gravid så fort som möjligt när jag tar paus i reuma-medicineringen.
Är det någon som vet hur det funkar vid syskonförsök? Måste man försöka själv i ett år igen? Görs hela utredningen om? Kan man få dispens från det i så fall? Vi gick hos RMC Linköping, kanske finns det privata alternativ?