• Tirem

Hospice

Om man blir inlagd på hospice, hur länge brukar man leva då? Jag jag aldrig varit i kontakt med denna vårdform och det jag kan finna på Google är "i livets slutskede" men vad betyder det? Kan det vara år eller handlar det om månader, veckor eller dagar?

• Svar på tråden Hospice
  • Philippa

Inte år... men veckor eller månader.....min farmor hann vara där exakt ett dygn innan hon somnade in....

• Emmyl

Det kan röra sig om månader, men oftast kortare tid skulle jag säga.

• Lajkie

Ja det är vård i livets slutskede, man hamnar där man vet att inget mer finns att göra. Den palliativa vården startar och målet är att patienten ska få dö i ro och utan smärta. Så drägligt som möjligt.
    Kan handla om dagar till veckor eller ibland månader.
    Man vet ju sällan exakt när någon förväntas dö, förutom att man kan gå på vissa symtom.

Är det någon närstående?

Kram

• Palma

Det är som Philippa säger. Dagar, veckor kanske månader. Min mamma var också där ett dygn innan hon fick somna in.

• Emmeliina

Livslängden kan man ju tyvärr inte se på beroende på vilken avdelning man ligger på. Bättre att fråga läkaren om det. Men man kan absolut ligga månader på hospice beroende på sjukdom och tillstånd.

• Nesss

Min svärmor låg på ett i 1,5 vecka ungefär. En annan boende hade vart där någon månad, så de är ju inga långa perioder. "/

• N3NN3

De som jag vet har legat på hospis då har det handlat om dagar - 2 månader ca. En tant vet jag som åkte ut och in därifrån ett par gånger, de trodde verkligen att det var slutet för henne. Men hon repade sig varje gång hon kom dit. Men tillslut blev det hennes tur med....
    Hon rökte som bara den och vägde typ max 40 kg, har aldrig sett nån så tunn som hon var... verkligen bara skinn och ben.

• Tirem
    Lajkie skrev 2012-10-14 22:14:47 följande:
    Ja det är vård i livets slutskede, man hamnar där man vet att inget mer finns att göra. Den palliativa vården startar och målet är att patienten ska få dö i ro och utan smärta. Så drägligt som möjligt.

Kan handla om dagar till veckor eller ibland månader.

Man vet ju sällan exakt när någon förväntas dö, förutom att man kan gå på vissa symtom.

Är det någon närstående?

Kram

Ingen närstående idag... Men han betydde mycket när jag växte upp, min första kärlek . Ja, jag kanske bara var 4-5 år men jag var helt säker på att han var mannen i mitt liv, han var så vuxen(6 år äldre, och han hade till och med egen väckarklocka så hans mamna behövde inte väcka honom på morgonen! Vi var 15 ungar som växte upp på samma gata och vi alla hängde ihop jämt! I alla barndomsminnen finns denna person

• Tirem

Han är svårt sjuk... Han har kämpat mot flera hjärntumörer i flera år men nu verkar ju det som om de jävlarna har vunnit tyvärr

• Lajkie

Hälsa på honom är mitt enda tips. Du ångrar dig annars. Även om ni inte har någon kontakt idag så är det mycket värt!

• Emmeliina
    Lajkie skrev 2012-10-15 17:16:14 följande:
    Hälsa på honom är mitt enda tips. Du ångrar dig annars. Även om ni inte har någon kontakt idag så är det mycket värt!
    Nicole 110322 <3
Svar på tråden Hospice