• mamma malin

    nån mer som varit med om MOLA?

    Jag var så lycklig att jag var gravid o att min son äntligen skulle få ett syskon. var o skrev in mig hos bm o allt o blev förberedde mig på att göra nupp-testet.. Sen kom det oväntade som man inte vill vara med om, jag börja att blöda lite smått. Ringde upp till KK o fråga vad jag skulle göra.dom sa åt mig att komma upp på deras jourtid så en doktor kunde kolla. Han gjorde att ultraljud och såg så fundersam ut o fråga mig om jag verkligen var gravid!!!!! Så jag gjorde ännu ett kissprov o blodprov så det verkligen var 100% säkert. allt visa att jag verkligen var gravid... Morgonen därpå kl 06.00 börja han ringa till jag vakna. Då säger han att jag skulle inte vänta till dagen därpå att komma på en undersökning utan han ville ha upp mig dit samma dag. Så jag gick igenom mera frågor o ett ultraljud till av en annan läkare som konstatera att jag inte hade en normal graviditet... Nånting fanns det i livmodern men hon kunde inte svara på vad. Så i fredags skulle jag ha fått gått igenom en skrapning bara för att dom ville ta ut det som fanns inuti mig o skicka på analys.( klara mig utan det ) Fatta min chock! Ena dan lyckligt gravid andra dan helt totalt förstörd. Så i fredags åkte vi upp till sjukan för tredje dagen i rad o där skicka dom in mig på ett rum o satte kanyl i armen ifall dom behövde söva mig. Tjöt som aldrig förr. Mådde riktigt dåligt söm då hade vi inte fått nåt svar på vad det var som hände. Så då fick jag förklaringen av den mest underbara sköterskan som finns att dom trodde det handla om en Mola-graviditet, enbart en stor klump med en massa celler som aldrig blivit ett foster. Helt sjukt. Sen fick jag gå igenom en massa tester igen.. Där framkom det att mitt hcg värde hade sjunkit från 20000 till bara 8000 så ett missfall var det jag hade för jag blödde ju. Ultraljudet visa ingenting, hela livmodern var precis tom o slät! Jag fattade ingenting förrns igår när det slog mig att shit jag var skengravid. Så imorgon består det av ännu ett läkarbesök där mitt hcg-värde ska testas igen. Hoppas det ligger extremt låg för jag vill inte riskera att få cancer! Nog för att den procenten ligger lågt att jag ska få det men ändå.. Kände för att skriva av mig. Hoppas det är nån som orkat läsa igenom allt jag har skrivit o att det kanske finns nån som förstår vad jag går igenom o kan ge råd på hur man går vidare efter detta. Jag känner mig extremt tom o allt bara snurrar i huvudet på mig, allt har gått så fort

    En hjälplös mamma!

  • Svar på tråden nån mer som varit med om MOLA?
  • 920506

    Hej.


    Jag beklagar stort om det du vart med om och tröstar om att du inte är ensam, trots att det känns som det.


    I 13e veckan fick jag reda på att jag hade partiell mola, dvs med ett foster och jag fick skrapas några dagar därefter. Jag startade mitt hcg på 40 000 och efter ett blodprov 14 dagar senare så hade mitt nya värde sjunkit till 350. Jag hade problem med kraftiga blödningar att jag fick sjukskriva mig en tid och det visade sig att dem inte hade fått med sig all mola vid skrapning, men det var för lite för att göra en ny skrapning, därför avvaktade vi.
    Idag har det gått 6 månader sedan min nyhet om mola och jag är helt frisk.
    Det jag kan rekommendera dig som fungerade för mig och underlättade var att prata om det med alla du är bekväm med. Vänner, familj, arbetskollegor. Det underlättar om din omgivning får följa dig genom vägen att bli frisk. Sätt upp planer inom de närmsta tiden på roliga saker du vill hitta på, gärna nerskrivet.
    Ha inte för höga förväntningar på en gång, detta kommer att ta lite tid att komma ner på under 0.6 i hcg. Men det viktigaste av allt, DU FÅR VARA SÅ HELVETES LEDSEN. Detta är något fruktansvärt som hänt i ditt liv, men du kommer att bli frisk, jag lovar.

    Lycka till.

  • Anonym (Mamman)

    Såklart hade jag oturen att få mola.Det är ju sällsynt.Men sen gick det bra.

Svar på tråden nån mer som varit med om MOLA?