Har vi chans att bli familjehem/kontakthem?
Har lite funderingar kring det här med familjehem. Känner att vi skulle kunna tänka oss att ta oss an barn som behöver stöd o hjälp i sin livssituation. Man läser varje dag om barn som far illa och mitt hjärta brister varje gång. Skulle vara stort att kunna ge kanske ett av alla dessa barn en fast punkt o förhoppningsvis trygghet. Nu till min fundering: Vi är en familj som består av mig och min sambo ( 30+) Våran gemensamma dotter på 14 månader och min sambos dotter på 7 år som bor här varannan vecka. Finns även en hund i familjen. Vi bor i hus på landet. Sambon jobbar heltid Jag är just nu arbetslös efter en tids föräldraledighet. Men söker jobb förfullt. Min fundering är vad som krävs i familjekonstelationen för att bli "godkänd" kontakt- alt familjehem. Förstår givetvis att det krävs mkt djupare och ingående info för att kunna göra en korrekt bedömning. Min undran handlar mer om hur de ser på det att vi har sambons dotter boende varannan vecka och att vi har en dotter på 14 mån. De kanske anser att vi redan har fullt upp? Är det en nackdel att min sambo måste ta hjälp av familjerätten när det gäller kommunikationen gällande hans dotter? Sedan till boende frågan. Vi har inte möjlighet att ge barnet ett eget rum som vår boende situation ser ut nu, är det väldigt avgörande? Har man möjlighet att påverka vilka barn man "Får"? Vi har tex ingen kunskap om funktionshinder osv, men det kanske man får hjälp med? Jobbar man i team med psykologer osv för stöttning både för barnet och familjehemmet? Ursäkta rörigt inlägg, skriver från telen, det är svårt att få allt sammanhängande. Har många frågor och funderingar. Hoppas ni förstår vad jag skrivit. :)