• traveler

Gå in i väggen?

Det här med att "gå in i väggen" verkar vara ett uttryck som många människor missbrukar. Jag förstår att man inte kan gå till jobbet om man har feber, etc. 

Men att ringa till sin chef och säga "Jag har gått in i väggen" låter lite märkligt. Jag menar nöden har väl ingen lag. Man kan ju inte strunta i att gå till jobbet för att man "inte orkar".

Vad anser ni? Är "gå in i väggen" ett uttryck som många missbrukar? Eller är det ett allvarligt syndrom?

• Svar på tråden Gå in i väggen?
  • PernillaWaxin

Förut tyckte jag att det var tramsigt faktiskt. Att gå in i väggen är för latmaskar som inte vill jobba trodde jag.
    Att den personen inte ville jobba för att det var mer bekvämt hemma ungefär men jag har ändrat mig om den åsikten. Jag såg inte till en början men efter ett års slit och stress bröt denna personen ihop på jobbet och hade helt ignorerat att hon mådde dåligt och var "utbränd" från långvarit stress och gick in i väggen. 

• Lilia

Det är ett allvarligt symtom. Jag har själv gått in i väggen och försökte ta livet av mig. Då jag mådde som sämst klarade jag inte ens av att dricka och äta, utan behövde ligga på sjukhus och få dropp. Då kan man inte jobba, det är mycket allvarligare än feber.

• traveler
    Lilia skrev 2012-10-15 10:24:06 följande:
    Det är ett allvarligt symtom. Jag har själv gått in i väggen och försökte ta livet av mig. Då jag mådde som sämst klarade jag inte ens av att dricka och äta, utan behövde ligga på sjukhus och få dropp. Då kan man inte jobba, det är mycket allvarligare än feber.

Men kan man inte kalla det för något allvarligare då än "Gå in i väggen" Har inte det syndromet en tydligare medicinsk term?
  • pralinen86

Det heter egentligen utmattningsdepression och är ett allvarligt tillstånd.

• pralinen86

Det behöver förresten inte heller handla om en person som jobbar för mycket, många arbetslösa drabbas också. Även om man inte tror det så kan det vara väldigt påfrestande att inte ha ett arbete.
    Om det hinner gå lång kan det innebära att personen som drabbas inte klarar av att träffa människor eller ens ta sig ur sängen på morgonen.

• Lilia
    traveler skrev 2012-10-15 10:46:20 följande:
    Men kan man inte kalla det för något allvarligare då än "Gå in i väggen" Har inte det syndromet en tydligare medicinsk term?

Jag fick diagnoserna depression och panikångest. Men både läkaren och kuratorn sa att de var för att jag hade pressat mig förhårt de senaste 15 åren.
  • traveler
    Lilia skrev 2012-10-15 10:57:01 följande:

Jag fick diagnoserna depression och panikångest. Men både läkaren och kuratorn sa att de var för att jag hade pressat mig förhårt de senaste 15 åren.
    Ok, jobbigt. Får fan fråga vad du jobbar/jobbade med?
  • Josse

Hej,
    1998 "blev jag utbränd" som det hette då, idag kallas det väl för att "gå in i väggen", jag var då 25år .
    Jag var på mitt arbete mellan 08.00-22/23.00 kom hem vid midnatt och vaknade vid 03.30 fortsatte arbeta någon timme somnade om till 06.30 för att sedan inställa mig igen på arbetet vid 08.00.
    Jag brann verkligen för mitt arbete.
    Jag höll på så i ca 1 år, när jag en dag fick ett samtal och vederbörande påstod att jag haft ett långt samtal med honom dagen innan och jag nekade bestämt samt att min chef bara en stund senare kom och frågade efter något som skedde 2 dagar tidigare och jag ville inte kännas vid att vi pratat om det så började jag fundera på vad som hände, jag fick fler sådana tillfällen under samma dag. Senare på kvällen pratade jag med min mamma och jag hörde inte vad hon sa det bara susade i huvudet så hon ringde in till min kollega som kom, jag satt på min stol och var mer eller mindre okontaktbar till en början. Kollegan och jag började nysta och kom på att ca 3 veckor bara försvunnit från mitt minne. Jag blev sjukskriven en månad till att börja med och när jag kom tillbaka fick jag andra arbetsuppgifter tills jag kunde hitta mig ett nytt arbete, 3 månader senare bytte jag arbete.

• lotties
    traveler skrev 2012-10-15 10:10:28 följande:
    Det här med att "gå in i väggen" verkar vara ett uttryck som många människor missbrukar. Jag förstår att man inte kan gå till jobbet om man har feber, etc. 

Men att ringa till sin chef och säga "Jag har gått in i väggen" låter lite märkligt. Jag menar nöden har väl ingen lag. Man kan ju inte strunta i att gå till jobbet för att man "inte orkar".

Vad anser ni? Är "gå in i väggen" ett uttryck som många missbrukar? Eller är det ett allvarligt syndrom?

Märks att du inte varit där. För tre veckor sedan vaknade jag av hjärtklappning, ont i bröstet, yr,andnöd.
    Efter ett tag lugnade det ned sig, men jag kunde inte koncentrera mig, tänka klart. Att koka kaffe, bre en smörgås eller säga sitt personnummer, larma huset. Allt var borta. Kunde inte göra något av detta. Svårt att förklara för någon som inte varit i en sådan situation. Jag börjar sakta men säkert komma tillbaka. Jag jobbar halvtid just nu och sover stort sett resten av tiden. SÅ NI SOM INTE HAR UPPLEVT DETTA HAR INGEN SOM HELST ANING!!
    Kan bara hoppas att ni slipper detta!!

• traveler
    lotties skrev 2012-11-01 16:18:26 följande:
    Märks att du inte varit där. För tre veckor sedan vaknade jag av hjärtklappning, ont i bröstet, yr,andnöd.
    Efter ett tag lugnade det ned sig, men jag kunde inte koncentrera mig, tänka klart. Att koka kaffe, bre en smörgås eller säga sitt personnummer, larma huset. Allt var borta. Kunde inte göra något av detta. Svårt att förklara för någon som inte varit i en sådan situation. Jag börjar sakta men säkert komma tillbaka. Jag jobbar halvtid just nu och sover stort sett resten av tiden. SÅ NI SOM INTE HAR UPPLEVT DETTA HAR INGEN SOM HELST ANING!!
    Kan bara hoppas att ni slipper detta!!

Varför tror du att folk går in i väggen då? Det låter som att man har så mycket att göra, antingen på jobbet eller någon annanstans och krafterna helt enkelt inte räcker till. Är det så anser du?
  • traveler
    Josse skrev 2012-10-15 14:45:53 följande:
    Hej,
    1998 "blev jag utbränd" som det hette då, idag kallas det väl för att "gå in i väggen", jag var då 25år .
    Jag var på mitt arbete mellan 08.00-22/23.00 kom hem vid midnatt och vaknade vid 03.30 fortsatte arbeta någon timme somnade om till 06.30 för att sedan inställa mig igen på arbetet vid 08.00.
    Jag brann verkligen för mitt arbete.
    Jag höll på så i ca 1 år, när jag en dag fick ett samtal och vederbörande påstod att jag haft ett långt samtal med honom dagen innan och jag nekade bestämt samt att min chef bara en stund senare kom och frågade efter något som skedde 2 dagar tidigare och jag ville inte kännas vid att vi pratat om det så började jag fundera på vad som hände, jag fick fler sådana tillfällen under samma dag. Senare på kvällen pratade jag med min mamma och jag hörde inte vad hon sa det bara susade i huvudet så hon ringde in till min kollega som kom, jag satt på min stol och var mer eller mindre okontaktbar till en början. Kollegan och jag började nysta och kom på att ca 3 veckor bara försvunnit från mitt minne. Jag blev sjukskriven en månad till att börja med och när jag kom tillbaka fick jag andra arbetsuppgifter tills jag kunde hitta mig ett nytt arbete, 3 månader senare bytte jag arbete.
    Vad läskigt att 3 veckor bara var helt mörkt i huvudet för dig?
  • lotties
    traveler skrev 2012-11-11 20:32:17 följande:
    Varför tror du att folk går in i väggen då? Det låter som att man har så mycket att göra, antingen på jobbet eller någon annanstans och krafterna helt enkelt inte räcker till. Är det så anser du?
    Kan vara av olika anledningar. Alla har inte samma orsak. Trauma,stress, kris eller sorg.
    För min del är det jobbrelaterat. Behöver inte enbart vara att man jobbar mycket utan hur man jobbar och prioriterar. Jag har en extrem prestationsångest som bottnar i min diagnos utmattning.
    Vill inget annat en komma tillbaka....
  • Josse
    traveler skrev 2012-11-11 20:35:50 följande:
    Vad läskigt att 3 veckor bara var helt mörkt i huvudet för dig?

Hej,
    Ja det stämmer, jag hade dock till min hjälp ...inte att minnas men vad jag gjort under de tre veckorna att jag hade kvar mycket mötesanteckningar i datorn och i blocket samt att jag har för vana att skriva något ord på ett kladdpapper om telefonsamtalet jag har för stunden.
    Men ja allt är borta. Den händelsen präglade mig för livet för jag har ända sedan dess för vana att alltid skriva ner saker om än minnes ord för vad jag säger och gör, mina nära och kära blir lite irriterade ibland men de vet varför när jag konstant bara säger saker och ting högt om planeringen eller vad jag tänker för jag känner mig tryggare med att har jag bara sagt det högt i någon annans närhet (jag kräver inte att de skall komma ihåg det) så vet jag i alla fall att jag nämnt det för någon. 
  • A10 Thunderbolt

Att rent medicinskt gå in i väggen gör att kroppen strejkar. Både mentalt Och fysiskt. Man orkar inte röra sig särskilt snabbt. Man har ca 10 Procent muskelkraft, vissa kan inte röra sig. Man kan bara äta några tuggor mat, tappar vikt. Vissa blir extremt överkänsliga för ljud, ljus, de tappar röststyrka till nästan ohörbar pga av magmuskullaturen Talar extremt osammanhängande och långsamt. Man kan inte titta på tv, läsa en tidning etc..Vissa blir helt paralyserade, vettskrämda, försöker Begå självmord. Etc etc. Att gå in i väggen är alltså vägen mot total Förintelse och olika når olika långt på vägen utför. Att vara slukörd och stressad är mycket allvarligt det kan leda att man går in i väggen.

• hasse94

Vad gör man när man lidit av det här i flera år. Men ändå fortsatt det höga tempot i gymnasiet och nu på jobbet i 3 år nu, men vägrat erkänna att man inte haft energin?
    Nu är batterierna slut och plötsliga anfall kan komma, då orkar man absolut ingenting och man måste hitta på en ursäkt för att få va hemma från jobbet eftersom man vet att chefen aldrig skulle tro på att man gått in i väggen som 19 åring....
    Så vad gör man egentligen?
    Tillslut kommer den dagen då inte bara huvudet är slut utan även kroppen, då är det sjukhus följt av graven, så alla goda råd uppskattas :)

Mvh Daniel

Svar på tråden Gå in i väggen?