• Anonym (Fundersam)

Bli nekad aktivitetsersättning pga studier? (USKA)

Hej!

USKA är ju en gymnasial utbildning tänkte jag.
    Och för att få aktivitetsersättning så måste man ju göra något om dagarna, inte sant?
    Kan man bli nekad aktivitetsersättning för att man ska försöka sig på att bli undersköterska?
    VARFÖR jag behöver aktivitetsersättning är uppenbar, och har haft det förr.
    Och varför jag blivit beviljad förr är oväsentligt (vad jag har för diagnoser).
    Jag lever just nu på soc i väntan på att min ansökan ska bli handlagd om det är av intresse.

Utbildningen är mer eller mindre ett test för att se om jag klarar av att komma ut i samhället.
    Chansen ligger på 50/50 i princip.. Allt handlar om de som kommer finnas i klassen, och lärarna, tyvärr.

Ursäkta om frågan är lite rörig, är själv lite rörig i pallet just nu efter mötet med F-Kassan..

Tack på förhand.

• Svar på tråden Bli nekad aktivitetsersättning pga studier? (USKA)
  • Blaha

Aktivitetsersättning är som förtidspension... Du har fått nåt om bakfoten.

• Anonym (fk)

För att om du studerar har du en annan försörjningsmöjlighet, du har rätt till CSN och det ska du söka om du studerar.

Aktivitetsersättning är ju för unga 19-30 år som av någon orsak inte kan arbeta heltid.

Om du måste förlänga din skolgång på grund av en funktionsnedsättning kan du få aktivitetsersättning under den tid som skolgången varar. Det gäller studier på grund- och gymnasieskolenivå.

DVS om du ska avsluta en redan påbörjad skolgång som du inte kunnat avsluta pga funktionshinder eller sjukdom.

PS ett litet tips... fråga på försäkringskassan vad som gäller.

Uska-utbildning brukar vara på heltid och då är du heller inte berättigad till aktivitetsersättning om du klarar av att studera på heltid.

• Blaha

Anonym (fk): Ja, det är som förtidspensionering för unga - förtidspensionering finns nämligen inte längre för oss i yngre ålder.

• Anonym (fk)
    Blaha skrev 2012-10-15 11:07:36 följande:
    Anonym (fk): Ja, det är som förtidspensionering för unga - förtidspensionering finns nämligen inte längre för oss i yngre ålder.
    Jag håller inte alls med den liknelsen. Ta och läs på den länk jag skrev med. Det är en tidsbegränsad ersättning som man kan/bör ha sysselsättning under tiden man har.

Förtidspensionering finns överhuvudtaget inte längre- oavsett ålder men att ge en ung person förtidspensionering anser jag är att slänga bort en människas möjligheter. För att man har nedsatt funktion att arbeta fullt ut vid 20 är man inte utdömd så det nya systemet är i mångt och mycket bättre även om det så klart har fallgropar också.
  • Blaha

Anonym (fk): Nej, du behöver inte hålla med heller. Jag säger det igen, vi unga kan inte förtidspensioneras längre utan vi får aktivetsersättning. Du förstår nog vad jag menar om du tänker efter.

Så, vill du diskutera TS problem nu eller?

• Anonym (fk)
    Blaha skrev 2012-10-15 11:18:43 följande:
    Anonym (fk): Nej, du behöver inte hålla med heller. Jag säger det igen, vi unga kan inte förtidspensioneras längre utan vi får aktivetsersättning. Du förstår nog vad jag menar om du tänker efter.

Så, vill du diskutera TS problem nu eller?
    jag har redan gett TS svar på frågan.

Man får inte aktivitetsersättning när man studerar enlgit Försäkringskassans regler. Man kan du få sin ersättning vilande under studieperioden (om man sedan tidigare är beviljad för innestående period) i annat fall får man precis som alla andra söka studiemedel via CSN.
  • Anonym

Det hoppas jag inte du får, för jag var låntidsarbetlös och fick aktivitetsstöd från fk men fick inte utbilda mig utan harva vidare och inte få några jobb. Vore orättvist.

• Pastell

En sak du borde fundera över dock, om du nu har problem med en viss typ av människor (du skrev det beror på lärarna och eleverna om du kan fortsätta studera), kanske inte uska är det mest lämpliga att läsa till?

• Anonym (fk)
    Anonym skrev 2012-10-15 11:22:01 följande:
    Det hoppas jag inte du får, för jag var låntidsarbetlös och fick aktivitetsstöd från fk men fick inte utbilda mig utan harva vidare och inte få några jobb. Vore orättvist.
    Utbilda dig får du ju alltid, men du får bekosta det på annat vis än med aktivitetsersättning.
Svar på tråden Bli nekad aktivitetsersättning pga studier? (USKA)