• adaeze

Får inte ha sängen intill väggen?

Hade en karl på förbesiktning här eftersom jag fått erbjudande på en ny lägenhet. Nu säger att att jag måste tapetsera om två rum och betala för det själv för att tydligen så ska man absolut int eha sängar och soffor intill väggen för att de färgar av sig eller nåt sånt. Sabbar väggen gör det iallafall tydligare.

Borde det inte räknas som normalt slitage när slitaget beror på att jag haft möbler? Inte så att jag gjort något onormalt med möblerna eller så utan besiktningskillen sa tydligt till mig att man ska alltid ställa sängar och soffor en bit ut från väggen.

Är jag den enda som inte visste om det här? Borde de inte informerat mig om det när jag flyttade in om de nu ska kunna ta betalt av mig för att jag haft möblerna för nära väggen?

• Svar på tråden Får inte ha sängen intill väggen?
  • misplacedname

Har man ingen sänggavel utan madrassen direkt mot väggen blir det fettfläckar på tapeten, inte normalt slitage.

• Dr Evans

Vänd dig till hyresgästföreningen. Att privata värdar vill få sina fd hyresgäster att betala för normalt slitage är en klassiker. 

• adaeze
    misplacedname skrev 2012-10-15 11:54:26 följande:
    Har man ingen sänggavel utan madrassen direkt mot väggen blir det fettfläckar på tapeten, inte normalt slitage.
    oj jag had eingen aning om det =/
  • adaeze
    Dr Evans skrev 2012-10-15 11:55:58 följande:
    Vänd dig till hyresgästföreningen. Att privata värdar vill få sina fd hyresgäster att betala för normalt slitage är en klassiker. 
    Är inte medlem hos dem, men det kanske inte spelar nån roll?
  • Lizette80

Där jag bor får vi betala för fettfläckar på tapeten där sängen stått..
    vilket är förståeligt..
    Men om det har blivit fläckar, färg?? av soffan, låter skumt, vad är det för soffa du har som färgar av sig??
    Min soffa står mot väggen men har inte färgat av sig ngt alls..
    Hur gammal är din soffa??
    Kanske höra av dig till butiken o höra vad dem ahr o säga, soffor ska ju inte färga av sig!! 

• misplacedname
    adaeze skrev 2012-10-15 11:58:21 följande:
    oj jag had eingen aning om det =/
    Har du inte sett fläckarna och undrat var de kom ifrån? De brukar vara rätt stora och fula.

Men det är bara att betala. Hyresgästföreningen kommer säga samma sak.
  • Dr Evans

Fettfläckar tror jag inte kommer att räknas som normalt slitage. Hur länge sedan är det som lägenheten tapetserades om?
    Hyresgästföreningen kommer nog att hjälpa dig med enklare ärenden/frågor även om du inte är medlem. Men de kommer inte att driva eller hjälpa dig igenom en process mot hyresvärden.
    Men du kan ju alltid bli medlem... 

• adaeze
    Lizette80 skrev 2012-10-15 11:59:10 följande:
    Där jag bor får vi betala för fettfläckar på tapeten där sängen stått..
    vilket är förståeligt..
    Men om det har blivit fläckar, färg?? av soffan, låter skumt, vad är det för soffa du har som färgar av sig??
    Min soffa står mot väggen men har inte färgat av sig ngt alls..
    Hur gammal är din soffa??
    Kanske höra av dig till butiken o höra vad dem ahr o säga, soffor ska ju inte färga av sig!! 
    nej det var nog fettfläckar. Han sa bara att man inte ska ha sängar o soffa intill väggen för det tar inte lång tidinnan det syns på väggen typ.. så det är nog inte färg, det var bara ett antagande, men han sa att det är samma sak med soffoor som med sängar
  • adaeze
    misplacedname skrev 2012-10-15 12:01:13 följande:
    Har du inte sett fläckarna och undrat var de kom ifrån? De brukar vara rätt stora och fula.

Men det är bara att betala. Hyresgästföreningen kommer säga samma sak.
    Nej jag har inte märkt nåt och jag har möblerat om flera gånger
  • adaeze
    Dr Evans skrev 2012-10-15 12:01:48 följande:
    Fettfläckar tror jag inte kommer att räknas som normalt slitage. Hur länge sedan är det som lägenheten tapetserades om?
    Hyresgästföreningen kommer nog att hjälpa dig med enklare ärenden/frågor även om du inte är medlem. Men de kommer inte att driva eller hjälpa dig igenom en process mot hyresvärden.
    Men du kan ju alltid bli medlem... 
    Jag vet inte, jag flyttade in för över tre år sen så det var innan dess
  • annis02

Fettfläckar har jag fått betala för när jag flyttade ut ur förra lägenheten. Ringde Hyresgästföreningen (var medlem) och de sade bara att det bara var att betala. Tror det gick på 1700 för en fläck på 50x50cm, som Hyresgästföreningen hjälpte mig att förhandla ner till (hyresvärden sade att det skulle kosta 3500). Men du kan ju alltid ringa och fråga, det skadar inte.

När det gäller soffan vet jag inte, ingen av mina soffor har lämnat avtryck på väggen. Vad är det för soffa du har?

• annis02

Oj, såg nu att du hade svarat om soffan. Kan det vara fettfläckar från huvudet som hamnar på tapeten när man sitter i soffan kanske?

• adaeze
    annis02 skrev 2012-10-15 12:06:51 följande:
    Fettfläckar har jag fått betala för när jag flyttade ut ur förra lägenheten. Ringde Hyresgästföreningen (var medlem) och de sade bara att det bara var att betala. Tror det gick på 1700 för en fläck på 50x50cm, som Hyresgästföreningen hjälpte mig att förhandla ner till (hyresvärden sade att det skulle kosta 3500). Men du kan ju alltid ringa och fråga, det skadar inte.

När det gäller soffan vet jag inte, ingen av mina soffor har lämnat avtryck på väggen. Vad är det för soffa du har?
    Bara en vanlig tydsoffa, men han sa att det är samma grej med soffor som med sängar.. Ok på honom lät det som jag ska få tapetsera om hela rummen, men det kanske är som det ändå kanske är dags för omtapetsering de närmsta åren så då kan de lika gärna göra det nu?
  • adaeze
    annis02 skrev 2012-10-15 12:08:15 följande:
    Oj, såg nu att du hade svarat om soffan. Kan det vara fettfläckar från huvudet som hamnar på tapeten när man sitter i soffan kanske?
    Nää jag lutar aldrig bak huvudet så och han fick dra ut soffan för att se det på väggen, hade det varit för huvuden så had edet ju synts ändå..
  • misplacedname
    annis02 skrev 2012-10-15 12:06:51 följande:

Oj! Vi fick betala för två våder tapet, 350 kr tror jag det gick på. Fast vet att hon som gjorde inspektionen var rätt snäll med oss och endast skrev upp de två värst skadade våderna, de bredvid var så pass lite skadade. Ska väl tilläggas att vi flyttade inom samma bolag till en lägenhet med typ tre gånger så dyr hyra.
  • annis02

Adaeze: Så kan det vara, att det ändå ska tapetseras om snart. Men ska du tapetsera om eller hyr de in någon? Jag erbjöd mig att tapetsera själv (vilket förmodligen skulle vara billigare), men de ville att någon professionell gjorde det.

Misplacedname: Ja, jag blev väldigt förvånad när de sade priset. Två våder tapeter var det som egentligen behövdes hos mig med. Vilken tur du hade!

• Kinya
    adaeze skrev 2012-10-15 12:08:46 följande:
    Bara en vanlig tydsoffa, men han sa att det är samma grej med soffor som med sängar.. Ok på honom lät det som jag ska få tapetsera om hela rummen, men det kanske är som det ändå kanske är dags för omtapetsering de närmsta åren så då kan de lika gärna göra det nu?

Tänk på att en tapet har en viss livslängd. Du ska alltså inte behöva betala hela kostnade för en ny tapet utan de ska dra av för de år den redan suttit uppe.

Hos vår förra hyresvärd räknade de med att en tapet ska hålla i 13 år. När vi flyttade så var tapeten i två rum i så dåligt skick att de kommer tapetsera om. I det ena rummet var tapeten nästan 20 år gammal så vi behöver inte betala något och i det andra var tapeten 7 år gammal och där behöver vi betala mindre än halva kostnaden.
  • Dominant

Har man en säng intill en vägg så blir det i regel fettfläckar. Det kan man naturligtvis komma runt genom att exempelvis ha något mellan väggen och sängen, såsom en plywoodskiva med ett lakan över eller dylikt.

• adiscobloodbath

Vi flyttade i september och behövde inte betala för att det blivit fettfläckar där sängen stått. Ändå var tapeten bara tre år gammal. Så det verkar ju vara olika hos olika hyresvärdar.

• Jellybeanbaby
    Dr Evans skrev 2012-10-15 11:55:58 följande:
    TS det låter inte okej.
Svar på tråden Får inte ha sängen intill väggen?