• SaJo81

Spraymåla köksmöbler?

Ska få mina föräldrars gamla köksbord med stolar ett 180cm långt furubord med sex stolar, stolarna är ganska nyligen omtapetserade i mörkgrått och jag skulle gärna för att det ska passa in här hemma och för att rusta upp dom lite måla dom vita, gärna med sprayfärg, har dock aldrig gjort nåt liknande innan och behöver lite tips och hjälp =)
    Vilken färg ska man använda?
    Hur mycket tror ni det går åt till så mycket möbler?
    ska man spraylacka efteråt?
    måste man slipa ytan först?

Jag behöver hjälp med ALLT om detta så please go crazy with it ni som kan =) 

• Svar på tråden Spraymåla köksmöbler?
  • SaJo81

dålig förklaring men alltså dynan är omgjord så vill rusta upp bord och stolar att passa till

• Kinya

Vi målade våra gamla furumöbler (roller och pensel). Så gjorde vi:

1) Tvättade rent ytan med målartvätt
    2) Slipade lite så att färgen skulle fästa. Använde träspackel där det fanns djupare repor.
    3) Målade första lagret med en acrylfärg så att kvistarna inte skulle läcka igenom färgen. Man kan annars använda kvistlack men vi hade så otroligt många kvistar så vi använde ett lager acrylfärg istället.
    4) Målade så många lager lackfärg som behövdes för att inte kvistarnas skulle synas igenom. Det räckte oftast med 2 lager lackfärg.

Fråga i en färghandel hur ni ska göra angående sprutmålningen.

• minnamarie

Varför spraymåla? Det är jättejobbigt och svårt att få jämt. Nä, fram med pensel och roller så blir det mycket snyggare :)

• AnnaGreta 378
    minnamarie skrev 2012-10-25 00:43:15 följande:
    Varför spraymåla? Det är jättejobbigt och svårt att få jämt. Nä, fram med pensel och roller så blir det mycket snyggare :)

Jag tycker att det är lättare att spraymåla och att det blir jättebra. Har sprayat allt från lampor till bord.   

Men det går åt sjukt mycket färg. Räkna med en flaska till en stol=dyrt!
Svar på tråden Spraymåla köksmöbler?