• Ellapropella

Vad har ni i vagnen nu när kylan kommer?

Vad har ni i vagnen nu när kylan kommer? Åkpåse eller fårskinn? Är i valet och kvalet....
    Brukar åkpåsar passa sittdelen på vagnen?

Kom med tips!

• Svar på tråden Vad har ni i vagnen nu när kylan kommer?
  • Grodben

Jag hade fårskinn i botten och en svalare åkpåse. Beror kanske på hur gammal barnet är.

• Ellapropella

Hon är fem månader och ligger i liggdelen än. Antar att den kommer bli för liten under vintern, så då blir det sittdel och det måste ju passa den också...

• Frontline

Beror ju lite på vart i landet man bor...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mrs Firren

Vi har en supertjock åkpåse i polyester som vi redan använt en Norrlandsvinter. Den var kanon då. Jag föredrar tjockare åkpåse för att inte behöva ha massor, massor med kläder på bebisen, vare sig i liggdel eller sittdel. Tycker det är bättre ifall jag t.ex. behöver dra in en sovande bebis inomhus, då är det bara att knäppa upp påsen och lätta på yttersta klädlagret. Än så länge kör vi dock med lammskinn i botten på liggdelen och fleecefilt eller snart ullfilt över.

• s07

Jag kör med enbart 7 am evolution åkpåse som jag fyndade begagnad i sittdelen och den är underbar. Drar bara av skorna och skalbrallorna och lillen kan sitta utan för bylsig klädsel i sin vagn! Jag använder den okt tom april ungefär. Varmare dagar öppnar man bara upp, och ibland behövs ingen jacka under utan bara halskrage upptill. Till dagis brukar jag bara stoppa in lillen iklädd innerkläder i åkpåsen, sätta på mössa och halskrage. Han har händerna innanför åkpåsen och kommer fram varm och go.

• södertälje

ett bra tips är att lägga tidningar under madrassen,isolerar bra mot kyla som kommer underifrån

• Dramatic Chipmunk
    södertälje skrev 2012-10-16 11:22:45 följande:
    ett bra tips är att lägga tidningar under madrassen,isolerar bra mot kyla som kommer underifrån
    Smart grej! Ska göra det till den minsta som har liggvagn, bor i mellansverige och han är varmblodig av sig så det behövs inte en massa åkpåsar och grejer. Har ett fårskinn till sittvagnen som 2,5-åringen sitter i men har dragit mig för att köpa ett till, får bli tidningar denna vinter och så skippar vi vagn till stora nästa år!
  • veh
    Dramatic Chipmunk skrev 2012-10-16 11:27:11 följande:
    Smart grej! Ska göra det till den minsta som har liggvagn, bor i mellansverige och han är varmblodig av sig så det behövs inte en massa åkpåsar och grejer. Har ett fårskinn till sittvagnen som 2,5-åringen sitter i men har dragit mig för att köpa ett till, får bli tidningar denna vinter och så skippar vi vagn till stora nästa år!

Tvivlar på att tidningar har en lysande isoleringseffekt, faktiskt... Skulle hellre köpt ett liggunderlag och klippt till ett lagom stycke för att ha i vagnen. Isolerar säkert bättre, är lättare och du får inte trycksvärta på omgivande textilier...
  • Dramatic Chipmunk
    södertälje skrev 2012-10-16 11:40:02 följande:
    Ett gammalt beprövat tips,fungerar utmärkt

Kunde man isolera hus med tidningar går det säkert med en liggkorg Och så mycket isolering behövs det som sagt inte, bara mot det värsta. Trycksvärta har jag inget problem med!
  • veh
    södertälje skrev 2012-10-16 11:40:02 följande:
    Ett gammalt beprövat tips,fungerar utmärkt

grunden för att något ska vara isolerande är att det ska innehålla mycket luft, eftersom luft kräver ganska lång tid för att byta temperatur. Tidningar kan förvisso innehålla mycket luft, men inte när det ligger platt, däremot så kan man få rätt så bra isolerande förmåga om man knycklar ihop tidningspapper, så att det är mycket luft i mellanlagret mellan madrassen och vagnkorgens undersida. I ett tidningspapper så är papperfibrerna ganska hårt pressade, och för tryckbarhet så tillsätter man en "lera" som man smetar på ovanpå pappret. Förvisso har både lera och fibrer en isolerande effekt, men ingendera håller någon luft. De släta sidorna ligger tätt, och det kommer inte in någon luft där heller, direkt. Summa summarum, något som innehåller mycket LUFT isolerar bättre. Ett liggunderlag är ett rätt prisvärt alternativ. Kanske har du något gammalt hemma som du kan sätta saxen i? Eller leta på något "billighetsvaruhus".
  • veh
    Dramatic Chipmunk skrev 2012-10-16 11:46:59 följande:
    Kunde man isolera hus med tidningar går det säkert med en liggkorg Och så mycket isolering behövs det som sagt inte, bara mot det värsta. Trycksvärta har jag inget problem med!

Återigen, det fanns ju en anledning till att man gick ifrån tidningsisolering! Förvisso vet jag att man börjat kolla på det igen, men då tillverkat med en metod som blandar in LUFT i isoleringen!
  • pennanjenna

haha, ja tidningspapper funkar faktiskt! Minns en gång när jag var barn (6 år kanske??) då vi var på utflykt mitt i smällkalla norrlandsvintern. Jag lyckades tappa min sko i snödjupet, och vi hittade den inte. Så mamma löste det hela med tidningspapper runt min fot, och en plastpåse runt det. Fungerade utmärkt som provisorisk sko tills vi kom hem. Frös inte det minsta om foten Glad

• Lillis80

Vi har en åkpåse med lammull. Den passar både ligg- och sittdel (B.o.z.z) Supervarm och go :) Nu på hösten tar vi bara på dottern, 10 månader, en mössa och en stickad tröja innan vi stoppar ner henne i åkpåsen, det är helt lagom. Hon sover utomhus i den på dagarna. Skönt att slippa bylsa på en massa jackor och byxor.

• Solstorm

Hej!

Jag var precis och köpte en åkpåse fodrad med fårskinn. Märket är Bozz. Verkar grymt bra! Den passar både i liggdelen och i sittdelen. Kanske kan vara något?

Alva 2012
Svar på tråden Vad har ni i vagnen nu när kylan kommer?