• XcsM

Sola under graviditeten?

Jag har försökt läsa mig till lite om det här men får ingen riktig klarhet i det. Jag åker till Las Vegas i 14 dagar om en vecka och undrar om det finns något som säger att det är helt förbjudet att sola som gravid?

Vissa säger blankt nej, vissa säger att man kan ligga bara en stund, andra säger att bebisen inte ens är medveten om det och att det på inga sätt är skadligt, vissa säger att barnet blir för varmt och kan ta skada av det. Vad stämmer egentligen?

Jag förstår ju så pass mycket att man inte skall ligga och tokpressa och att det är viktigt att dricka mycket vatten, det är mer hur själva värmen påverkar barnet (om det nu påverkar). Hade ju varit fint att i alla fall kunna ligga lite och ha det fint i solen när man åker till 30graders ökenvärme

Är gravid i v. 18.

• Svar på tråden Sola under graviditeten?
  • BuoBä

Det som kan hända är att du pga hormonerna kan få fula pigmentfläckar som inte går bort. Det är därför man ska undvika att sola. 

Sen ska man såklart inte överhetta sig så man får solsting, men det är ju aldrig bra oavsett om man är gravid eller inte. 

• Isabella06

Jag va en vecka i Turkiet i somras, va då gravid i v29.. Och låg massor i solen. Men som ovan skrev. Uttorkning är ju verken bra gravid som ogravid. Så drick mycket och skydda magen lite då o då..

• milli79

Bäst att känna efter själv. Känner du att det blir för varmt så lägg dig i skuggan. Jag skulle nog inte ligga och pressa flera timmar som gravid.

Med första barnet gjorde jag misstaget att sola ansiktet lite för länge en gång. Det blev fula pigmentfläckar i pannan som syns nu när jag solat lite.  

• XcsM
    milli79 skrev 2012-10-16 22:25:34 följande:
    Bäst att känna efter själv. Känner du att det blir för varmt så lägg dig i skuggan. Jag skulle nog inte ligga och pressa flera timmar som gravid.

Med första barnet gjorde jag misstaget att sola ansiktet lite för länge en gång. Det blev fula pigmentfläckar i pannan som syns nu när jag solat lite.  
    Kom pigmentfläckarna av att du brände dig eller räckte det bara med att sola vanligt för att de skall komma?

Någon som vet om ma kan förhindra uppkomsten av dem med solskyddsfaktor? Har köpt på mig både 30 och 50 så det räcker för en hel armé haha. 
  • Kärlek84

Det som kan hända är ju att man får oerhört fula pigmfntfläckar som är bestående. Detta kan man få även om man inte bränner sig.

• Alby

Jag fick pigmentfläckar i somras när jag var på Öland. Jag brände mig aldrig och har aldrig bränt mig i solen heller för den delen. Jag blir alltid lätt brun så trodde att det skulle va okej att sola ett par timmar. Lycka till

• Margaux

Man ska vara försiktig med pigmentering under graviditeten, men om du smörjer dig ordentligt så du inte bränner dig kan du ju självklart sola.... Om du blir för varm badar du eller går i skuggan, men det är väl självklart.... Så länge du mår bra i solen mår barnet bra!

• milli79
    XcsM skrev 2012-10-17 10:54:28 följande:
    Kom pigmentfläckarna av att du brände dig eller räckte det bara med att sola vanligt för att de skall komma?

Någon som vet om ma kan förhindra uppkomsten av dem med solskyddsfaktor? Har köpt på mig både 30 och 50 så det räcker för en hel armé haha. 
    Nä jag brände mig aldrig men det var rätt tidigt typ maj/juni så jag hade inte hunnit få färg så satt jag en stund på syrrans balkong o det var nog runt 11 tiden då solen är som starkast men jag satt inte så länge.

Sen dess är jag lite väl försiktigt. Såg kort på när vi var utomlands förra graviditeten och jag var kritvit :) så nu om vi kommer iväg i nov kommer jag se till att sola lite mer men smörja ansiktet. Gillar inte ha solkrämer annars. 
  • FruEnarsson

Min barnmorska sa till mig att man fick sola, men att låg man länge kunde det vara bra att lägga en handuk över magen då barnet ibland kunde tycka det var för varmt. Man kan ju få hormon förändringar på hunden eller vad det heter, men det har jag inte fått och gick en hel sommar med min son och nästan hela juni med min dotter och solade nästan varje dag. Vätska är ju extra viktigt att dricka

Svar på tråden Sola under graviditeten?