• lindah85

Får ej sova! Nyfödd 1 veckas bebis vägrar sova någon annanstans än på mitt bröst

Hej Jag har en 1 veckas bebis hemma och har svårt med sömnen själv. När vi lägger oss så ammar jag och han somnar på mitt bröst. Han vaknar sedan vid minsta förflyttning. Vi hade tänkt att han kunde sova i ett ombonat och varmt babynest emellan oss men icke :) Detta leder till att min sömn blir lidande. Sedan jag födde har jag sovit vissa nätter 1-2h vissa nätter ingenting. De senaste två nätterna har jag inte sovit någonting, alltså 0 timmar. Dock sov jag en timme igår em. Han vill ju amma hela tiden vilket jag förstår och vill ha mammas närhet men är det verkligen såhär för alla? Hur klarar man sig på så lite sömn? Jag kan inte sova på dagen då jag har svårt att koppla av och han vill ju som sagt amma varje timme och helst hänga vid bröstet emellan amningarna. Om jag skulle pumpa ut lite mjölk och låta pappan ge närhet och mjölk ett tag på förnatten så jag får sova lite mer, kan det störa amningen? Hur kan man vänja bebisen att sova i babynestet bredvid eller kommer det automatiskt senare? Förstår att han vill ha mammas värme efter att ha legat inuti mig i 9 månader men känns som om min bristande sömn gör att jag blir en trött mamma på dagen som inte orkar någonting. J.

• Svar på tråden Får ej sova! Nyfödd 1 veckas bebis vägrar sova någon annanstans än på mitt bröst
  • Natulcien

Du kan inte liggamma då, med honom liggandes bredvid? Då behöver du ju inte flytta honom om du själv vill flytta dig en bit...?

• Jeff

Liggamning var lösningen för oss!

• hannis

Håller med de ovan. Liggamning är ju räddningen i sådana lägen.

• lyckligtjej

Man måste nog lära sig att koppla av även på dagen o sova när bebis sover o det går , jag har jättesvårt att sova på dagtid men det går att vänja sig med lite envishet !

• lindah85

Jag har provat liggamning men det funkar inte. Ger det många försök varje natt men han får inte rätt grepp och om han får det så vaknar han när han släpper bröstet och jag drar mig undan.

• Jeff

Jag brukade slumra medans hon ammande och drog mig alltså inte alltid undan men det är ju olika hur bekväm man är med det. Jag sover väldigt ytligt och ligger blickstilla så för mig funkade det.

Jag hade också svårt att sova dagtid men låg ofta och i vart fall vilade när hon sov och när hennes pappa gick upp och promenerade. Det var ändå bättre än inget.

Om ni pumpar så ge mjölken med kopp eller sked så stör det inte amningen.

Håll ut, det blir bättre och förändringen kan komma plötsligt!

• Natulcien
    lindah85 skrev 2012-10-15 15:20:30 följande:
    Jag har provat liggamning men det funkar inte. Ger det många försök varje natt men han får inte rätt grepp och om han får det så vaknar han när han släpper bröstet och jag drar mig undan.
    Ok. Men han är ju bara en vecka, så det kommer att ge sig med tiden. Öva på bara. Och på dagen kan du kanske bära i bärsjal? Då får du händerna fria och kan vara rörlig. Glad
  • sessan 3

palla upp me kuddar o täcke o sitt (halvligg)o sov medans du ammar. mkt kuddar o dyl runt om finns de ingen risk du tappar bäbis! detta var min räddning på att få lite sömn.bvc som tipsa mig om detta!

min kusin berättade för mig att hon kunde ligga på rygg med bäbis på magen me kuddar runt om. så kunde bäbis äta när den ville, ( bäbis var dock större än en v) men ett tips för framtiden. önskar dig all lycka.   

• mamma al

Sov halvsittandes med bebis i sjal eller bärsele.

• Nawifa

Hade också en sån bebis, minns att jag försökte på alla sätt att få henne att sova utan mig men gav mig nog för lätt :) iallafall så blev det en vanesak och med tiden byttes bröstet ut mot nappen och snutten men det tog tid. Sonen la jag ifrån mig mer mellan amningarna, lämnade till pappan oftare även när han var lite gnällig, vilket resulterade i fyra-fem timmars härlig sömn per natt! Hoppas du snart får sova lite, man behöver ju sin sömn!

Svar på tråden Får ej sova! Nyfödd 1 veckas bebis vägrar sova någon annanstans än på mitt bröst