Får ej sova! Nyfödd 1 veckas bebis vägrar sova någon annanstans än på mitt bröst
Hej Jag har en 1 veckas bebis hemma och har svårt med sömnen själv. När vi lägger oss så ammar jag och han somnar på mitt bröst. Han vaknar sedan vid minsta förflyttning. Vi hade tänkt att han kunde sova i ett ombonat och varmt babynest emellan oss men icke :) Detta leder till att min sömn blir lidande. Sedan jag födde har jag sovit vissa nätter 1-2h vissa nätter ingenting. De senaste två nätterna har jag inte sovit någonting, alltså 0 timmar. Dock sov jag en timme igår em. Han vill ju amma hela tiden vilket jag förstår och vill ha mammas närhet men är det verkligen såhär för alla? Hur klarar man sig på så lite sömn? Jag kan inte sova på dagen då jag har svårt att koppla av och han vill ju som sagt amma varje timme och helst hänga vid bröstet emellan amningarna. Om jag skulle pumpa ut lite mjölk och låta pappan ge närhet och mjölk ett tag på förnatten så jag får sova lite mer, kan det störa amningen? Hur kan man vänja bebisen att sova i babynestet bredvid eller kommer det automatiskt senare? Förstår att han vill ha mammas värme efter att ha legat inuti mig i 9 månader men känns som om min bristande sömn gör att jag blir en trött mamma på dagen som inte orkar någonting. J.