• Anonym (orolig)

Sertralin-biverkning??

Hej! Jag äter Sertralin för panikångest, bytte till den när jag blev gravid för två år sedan. Åt tidigare Citalopram. Jag trappade ner Citalopramen och började med 25 mg Sertralin. Sedan jag blev mamma har jag haft ont i huvdet till och från, endast höger sida. Inte jätteont men ändå ont. Nu på senaste tiden har jag haft det otroligt stressigt, jobbat 100% sedan mammaledigheten var slut, planerar bröllop och allt annat runtomkring i vardagen. Huvudvärken har blivit lite värre under denna tid och i fredags uppsökte jag läkare. Oroar mig för nåt allvarligt typ hjärntumör.

Han trodde inte det var någon tumör utan att jag skulle föröka stressa ner och även trappa upp min medicin då jag beskrev att jag ej mått helt hundra nu en tid. Han sa att jag skulle äta minst 50 mg och att jag skulle öka direkt. Sagt och gjort så ökade jag i lördags till 50 mg från 25 mg. Igår började det rycka i min vänstra tumme och nu känns hela vänsterhanden konstig och darrig. Liksom inte "med" på nåt sätt. Slappnar jag av i tummen så bara rycker den, jätteläskigt.

Nu till frågan: Kan detta bero på upptrappningen eller bör jag oroa mig vidare för något annat?? Ska tillägga att huvudvärken försvann samma dag som upptrappningen av medicinen.

Tacksam för svar!    

• Svar på tråden Sertralin-biverkning??
  • Anonym

Har tagit Sertralin till och från i 15 år. Jag gissar att det är en biverkning. Jag har fått de mest konstiga biverkningar under åren. Tar jag för lite (75 mg) har jag, precis som du huvudvärk, tar jag för mycket (200 mg) känner jag mig liksom bortkopplad från verkligheten.

Mitt råd är att vänta ett par dagar till och se om det blir bättre, annars kontakta din läkare. Biverkningar kan sitta i ett tag, men ofta minskar de inom en vecka.

OBS! Detta är enbart min erfarenhet.

• Anonym (orolig)

Jag tror och hoppas också det är en biverkning. Känns bara skumt och jag hoppas att det försvinner! Har lite hypokondriska tendenser så jag kan inte låta bli att oroa mig! Tänkte om någon haft liknande erfarenheter.

Svar på tråden Sertralin-biverkning??