• Anonym (Lite rädd)

Svullen lymfkörtel i halsen = cancer??

För ungefär en månad sedan var jag på VC då jag upptäckte en svullen lympkörtel på höger sida på halsen. I samband med detta fick både jag, sonen och sambon en rejäl förkylning. Min sänka visade sig vara förhöjd och iom att jag är gravid, nu i v 32, då i v 29, ville läkaren ge mig Kåvepenin då det konstaterades att jag hade någon sorts infektion i kroppen. Åt kuren på 10 dagar men nu har det gått ytterligare ett par veckor och körteln var fortfarande stor...

... var på nytt på VC idag, träffade en annan läkare, som var betydligt mer "rakt på" och sa han ville ta ett par tester, det kunde vara körtelfeber jag haft, men om det inte är det så vill han skicka mig på remiss för att göra ett cellprov. HUA! VAD?! Det måste ju innebära cancerrisk?

Någon mer som haft svullna lymfkörtlar under längre tid som INTE visat sig vara något farligt!?

Jag är "bara" 39 år och har hört att t ex lymfkörtelcancer oftast drabbar äldre?

Någon mer som gjort cellprov på körtel? Vanligt att det visar sig vara något farligt? Usch så rädd jag känner mig nu...  tänk om liksom :(

• Svar på tråden Svullen lymfkörtel i halsen = cancer??
  • Anonym

Hur stor är svullnaden?

När min sambos körtel i halsen har sedan hans barndom svullnat upp till ca en enkrona i storlek och det har aldrig varit något än förkylningar och infektioner.
    Dock i februari i år svullnaden den upp till en liten tennisboll i storlek och 3 veckor senare fick han cancer diagnosen, nu 8 månader senare är han klar med behandlingen.
    Den typen han har drabbar som störs män mellan 15-30. Har fyllde 29 i somras.

• Anonym (Lite rädd)
    Anonym skrev 2012-10-15 16:19:38 följande:
    Hur stor är svullnaden?

När min sambos körtel i halsen har sedan hans barndom svullnat upp till ca en enkrona i storlek och det har aldrig varit något än förkylningar och infektioner.
    Dock i februari i år svullnaden den upp till en liten tennisboll i storlek och 3 veckor senare fick han cancer diagnosen, nu 8 månader senare är han klar med behandlingen.
    Den typen han har drabbar som störs män mellan 15-30. Har fyllde 29 i somras.

Vet inte riktigt, som en hasselnöt, kanske någon större nötstorlek. Sover på den sidan också så jag tycker den alltid får ett tryck dessutom. Försöker sova på andra sidan men som gravid kan man inte riktigt "välja" bästa/skönaste sovsätt ;)

Vad skönt att din sambo blev frisk!

Fler som har varit med om svullna körtlar??
  • Anonym (?)

Hur gick det? Hoppas allt är bra med dig idag.

Svar på tråden Svullen lymfkörtel i halsen = cancer??