• Michal

Krampanfall...

Jag fick i förra veckan ett krampanfall. Jag fick spendera natten på sjukan, men fick komma hem dagen efter. Dock hittades ingen direkt orsak till anfallet. Alla blodvärden och så var normala. Det enda jag fått veta är att de betraktar det som "misstänkt epilepsi". Men det kan även vara stressrelaterat, då jag inte sovit särsklit bra eller mycket de senare åren och dessutom jobbat rätt mycket övertid på sistone, bland annat..
    Jag ska få tid hos neurolog och till EEG, men det kommer dröja minst 2 månader fick jag veta idag.

Vad sjutton ska jag göra under den tiden?? Jag är ju livrädd att jag ska få ett nytt anfall.. Men det kanske inte kommer något mer? Ska jag bara fortsätta som förut, fast med bättre sovtider och mindre eller ingen mer övertid på jobbet??
    Jag tänker att jag i alla fall vill fortsätta träna och så, som jag gör 2-3 gånger i veckan, eller är det en dålig idé??

Någon som har erfarenhet av något sånt här??

• Svar på tråden Krampanfall...
  • Anonym (Wildrat)

Enligt vad jag läst kan man få enstaka epilepsianfall när som helst utan att ha epilepsi. Lite som att en gång är ingen gång, flera gånger är en sjukdom...

Ta det som en varning om att du borde ta det lite lugnare. Sov mer, ingen övertid, träna en eller två ggr per vecka. Ät ordentligt och glöm inte att dricka. Se också till att få i dig ordentligt med salt, salt är ingenting farligt utan nåt livsnödvändigt. Utan salt funkar inte bla hjärnan som den ska.  

Du bör nog inte heller köra bil innan undersökningen av självklara anledningar.  

• Liten elak och intelligent

Jag har en son med epilepsi.

Ett anfall är just ett anfall. 40% cirka av de som får ett anfall får inget mer.Ett anfall är inte epilepsi. Var det oprovocerat eller fanns utlösande/provocerande faktorer (infektion, extrem trötthet/sömnbrist, alkohol, droger....)? Två oprovocerade utgör grunden för diagnosen epilepsi.

Träna är bra för alla människor.  Även de med epilepsi (om du nu skulle visa dig ha det sedan....). Däremot ska du låta bli att simma/befinna dig i vatten ensam,. Jag antar att du heller inte får köra bil nu?

För de som har epilepsi så är det överlag en god idé att ta det lunt vad stress beträffar och tänka på att sova och äta ordentligt.

• Michal

Nej, jag får inte köra bil på 6 månader sa läkaren. Men det påverkar inte mig, då jag inte har körkort ens. Simma känns rätt givet att man kanske inte bör.
    I och för sig sa läkaren också att en gång är just bara en gång och behöver inte bli mer, att man inte behandlar efter bara ett anfall.

Men jag känner ändå oro då jag inte fått något konkret att ta på angående anledningar till att jag fick detta, mer än att jag kan ha haft sömnbrist. Jag har visserligen varit tröttare än vanligt det senaste året, men ändå inte tagit mig tiden att sova mer än 4,5-6 timmar per natt, då jag har haft mycket att stå i och dessutom inte kunnat slappna av på kvällarna då sonen kräver rätt mycket.
    Droger har jag aldrig använt, alkohol nyttjar jag inte mer än kanske nån gång i kvartalet eller mer sällan.

Men jag har helt klart tagit detta som en varning och har lagt om mina vanor ganska omedelbart, är betydligt hårdare mot mig själv att verkligen varva ner tidigare och lägga mig tidigare om kvällarna.

Svar på tråden Krampanfall...