• Mallla

Gallsten?

Hej alla. Jag är gravid i v. 27. Den senaste veckan har jag efter måltid (vill jag inbilla mig i alla fall) börjat få ont under vänster bröst/revben ibland. Det händer absolut inte efter varje måltid, men ibland. Har kännt av det ordentligt kanske två gånger nu. Det gör inte riktigt ont under revbenet heller, utan mer "på" revbenet, precis under vänstra bröstet. Det liksom värker och ilar litegrann. Googlade lite snabbt och såg att gravida kvinnor lättare kan drabbas av problem från gallvägarna, typ pankreatit. Något mer som haft liknande symptom? Vad har det berott på för er del? Ska till BM om två veckor och tänker att jag väntar med att ta upp det tills dess såvida det inte blir värre såklart.

• Svar på tråden Gallsten?
  • Pilkingtonforpresident

Hej! Jag fick både gallsten och inflammerad gallblåsa p g a min graviditet och det är inte ovanligt men då har man snarare ont (vid anfall ont som FAN) på höger sida precis under revbenet (inte vänster) så kanske det snarare är något med tarmar eller magsäck?

• Maria222

Låter som om du har symtomen, men det brukar oftast göra ont på höger sida under revbenen.

Vid graviditet är det lättare att få problem med gallvägarna, jag hade det själv vid ett tillfälle under min första graviditet, hade ätit ett gäng sura gröna äpplen, och då fick jag rysligt ont, dock ingen sten som satt då utan det gick över av sig självt.  

Läs mer här:  http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Gallsten/

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Trollmillan

Hej! Jag var på vårdcentralen för några veckor sedan, för misstänkt gallsten. Det är som sagt på höger sida som gallan sitter. På vänster sida kan det snarare vara magsäcken eller tarmen. Kanske magkatarr? Hoppas att du snart blir bättre! Lycka till!

• Mallla

Tack för era svar!

Jag förstod det också som att gallstensanfall mest känns på hö. sida (http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gallsten/) men att pankreatit (bukspottsinflammation) mest känns under vä. sida (http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Akut-bukspottkortelinflammation-/).

Det står såhär på en sida: Graviditet kan också orsaka pankreatit, men i vissa fall utveckling av pankreatit är förmodligen bara en återspegling av den hypertriglyceridemi som ofta förekommer hos gravida kvinnor.

Det är säkert ingen fara, men ack så besvärande när det väl sätter igång och gör ont...

• Mallla
    Pilkingtonforpresident skrev 2012-10-15 18:10:49 följande:
    Hej! Jag fick både gallsten och inflammerad gallblåsa p g a min graviditet och det är inte ovanligt men då har man snarare ont (vid anfall ont som FAN) på höger sida precis under revbenet (inte vänster) så kanske det snarare är något med tarmar eller magsäck?

När du fick inflammerad gallblåsa (pankreatit), kändes det fortfarande bara på hö. sida då?
  • Pilkingtonforpresident
    Mallla skrev 2012-10-15 18:23:46 följande:

När du fick inflammerad gallblåsa (pankreatit), kändes det fortfarande bara på hö. sida då?
    Ja bara höger sida :)
  • Lindsey Egot the only one

Är ni helt säkra på att TS har allt så som det ska vara. Det finns ju faktiskt de som är spegelvända alltså har hjärta på höger sida och lever på vänster.

• Minza83

ja men OM ts nu är spegelvänd invändigt så borde hon nog veta om detta vid det här laget inte sant??

ts jag har haft gallstensanfall både som gravid och ogravid, det gör djävulskt ont, jag har fått feberfrossa och diarrér och uppsvälld mage samt rapat svavel....

till slut , 1mån efter mitt 2a barns födsel så hade jag ett sådant svårt anfall att jag åkte in akut och blev opererad dagen därpå, då de trodde att gallblåsan blivit inflammerad, men det visade sig inte vara så men ändå..
    var skönt att få slippa skiten iaf!

Svar på tråden Gallsten?