• Anonym (?)

När fäster ägget och vilken hormon ger symptom?

När fäster egentligen ägget som tidigast?
    Jag har läst att det kan ta allt mellan 3 dagar till 10 dagar från det att ägget är befruktat. Finns här någon som ägget har fäst på efter 3 dagar?

Dessutom undrar jag vilken hormon det är som gör att man börjar känna sig gravid? Det är fyra-fem dagar sedan jag hade äl och jag har känningar i livmodern/livmodertappen och det känns som att allt svullnar nere i underlivet.

• Svar på tråden När fäster ägget och vilken hormon ger symptom?
  • Anonym

Så kan man känna trots att man inte är gravid. Det har jag gjort vissa månader.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-10-15 18:53:07 följande:
    Så kan man känna trots att man inte är gravid. Det har jag gjort vissa månader.

Ok, jag har aldrig varit med om det nämligen. Det sticker och jag har molvärk och är öm i ljumskarna.
  • Anonym

Ett befruktat ägg blir på dag 5 en blastocyst och "kläcks" dag 6 ur blastocystskalet. Först då kan det fästa in. Ett ägg fäster alltså tidigast dag 6 efter befruktning, dag 6-7 är det vanliga. När embryot har fäst in i livmodern börjar gravidhormonet HCG produceras, det når mätbara nivåer i blod tidigast 3 dagar efter infästning och mätbara nivåer i urin tidigast 5 dagar efter infästning.

Vilket hormon som gör att man "känner sig gravid" och vad det är (säkert olika för olika) vet jag inte säkert.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-10-15 18:58:37 följande:
    www.tryggabarn.nu/gravid/att-bli-gravid/ett-b...

Tack! Men då undrar jag, kan kroppen reagera på bara befruktningen? Jag vet ju att de flesta symtom kommer när hcg ökar i kroppen, men något är det som händer inom mig. Jag nojjar mig mer för att jag har fått livmoderhalscancer (har anlag för det) medans min man är bombsäker på att jag är gravid.
Svar på tråden När fäster ägget och vilken hormon ger symptom?